Företag i fokus:

Här invigs Södertäljes nya pumpstation – ”Ett viktigt steg”

11

Anna Josefsson, VD på Telge Nät och Karin Medin, VD och koncernchef för Telgekoncernen. Foto: Lucas T

I veckan invigdes en ny pumpstation för fjärrvärme i Almnäs med bandklippning och tal av representanter för Telge – därefter mingel och korvgrillning.

Den nya pumpstationen har kostat 31 miljoner kronor att bygga och ägs av Söderenergi som också kommer att drifta anläggningen, som är tänkt att säkra leveranserna av fjärrvärme till Stockholm Syd och Nykvarn och möjliggöra fortsatt expansion i området.

Almnäsområdet är ett kluster för logistik i regionen och redan idag har ett 30-tal fastighetsägare i Almnäs anslutit sig till fjärrvärme, men kapaciteten mot Nykvarn ökar nu nästan tre gånger så mycket tack vare satsningen.

– Det här är ett viktigt steg för att kunna erbjuda fossilfri fjärrvärme till fler i Södertälje, säger Karin Medin, vd och koncernchef för Telgekoncernen.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Anna Josefsson, vd på Telge Nät, som stått för investeringen i den nya infrastrukturen, menar att den ökade kapaciteten i fjärrvärmesystemet skapar helt nya möjligheter för företag och invånare i Stockholm Syd och Nykvarn och hon bedömer att det inte kommer vara några begränsningar på utbyggnaden under överskådlig framtid.

– Vi hoppas att alla som vill etablera sig i området också blir kunder och ansluter sig till fjärrvärmen, säger Anna Josefsson.

Fjärrvärmen som pumpas ut från Almnäs kommer från Igelstaverket i Södertälje och genom samproduktion av el och värme utnyttjas bränslet optimalt och ger låga utsläpp. Ylva Sundlöf, projektledare på Söderenergi, som har lett arbetet med förstudier, projektering och genomförande av bygget berättar att Söderenergi ser fram emot att få driva den nya anläggningen.

– Det blir en till pumpstation att ta hand om och se till att allt fungerar, säger Ylva Sundlöf.

För Nykvarns del är den nya pumpstationen betydelsefull, säger Johan Persson, driftingenjör på Söderenergi.

– Jag ser positivt på utvecklingen i området med alla nya företagsetableringar. Läget nära E20 är strategiskt bra ur logistiksynpunkt, säger han.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 november 2023 16:23
Senast uppdaterad: 9 november 2023 17:00

Vägen vid Östertälje stängs av för all trafik

vag-avstangd-ostertale-webb-1200-1

Bild: Södertälje kommun

En vägsträcka i Östertälje kommer att stängas av för all trafik under natten mellan den 18 och 19 januari, det meddelar Södetälje kommun.

Trafikanter som använder Nynäsvägen vid Östertälje bör planera sina resor noggrant den kommande natten. En del av denna viktiga trafikled kommer att vara helt avstängd för trafik från klockan 23.30 ikväll, den 18 januari, fram till fredagsmorgoen klockan 05.30. Avstängningen berör sträckan mellan Gärtunavägen och Glasbergavägen.

Denna åtgärd har vidtagits för att minimera påverkan på trafiken under arbetet med en viktig infrastrukturell uppgift – en omlastning av en transformator. Genom att utföra arbetet nattetid minskas trafikstörningarna avsevärt.

För att underlätta för trafikanter kommer det att finnas tydlig skyltning för omledning under avstängningstiden. Myndigheterna uppmanar alla trafikanter att följa dessa anvisningar för att säkerställa en smidig trafikflöde och för att upprätthålla säkerheten för såväl trafikanter som arbetarna på plats.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 januari 2024 16:47
Senast uppdaterad: 18 januari 2024 16:47

Polis ryckte ut till bostadshus – Två misstänkta för inbrott

2022_02_polis

Arkivbild

Ett inbrott inträffade i ett flerbostadshus i centrala Södertälje, vilket resulterade i att två personer, en man och en kvinna, nu är misstänkta för stöld och brott mot knivlagen.

På torsdagskvällen, klockan 22.32, tillkallades polisen till Nedre Torekällgatan i Södertälje av ett källarinbrott. Boende i området vittnade om en misstänksam situation som ledde till ingripande.

Enligt uppgifter sågs en okänd person ta sig ner i en av fastigheternas källare. Efter att ha hört misstänkt skrammel från källaren, kontaktade de boende omedelbart polisen som snabbt ryckte ut till adressen.

Vid polisens ankomst till platsen påträffades en man i 50-årsåldern och en kvinna i 35-årsåldern i källaren. Dessa två personer, som inte hade någon legitim anledning att befinna sig i fastighetens källare, blev snabbt misstänkta för inbrott.

Utöver misstankarna om stöld, är de båda nu även misstänkta för brott mot knivlagen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 januari 2024 14:36
Senast uppdaterad: 18 januari 2024 14:41

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors