Företag i fokus:

Här invigs Södertäljes nya pumpstation – ”Ett viktigt steg”

11

Anna Josefsson, VD på Telge Nät och Karin Medin, VD och koncernchef för Telgekoncernen. Foto: Lucas T

I veckan invigdes en ny pumpstation för fjärrvärme i Almnäs med bandklippning och tal av representanter för Telge – därefter mingel och korvgrillning.

Den nya pumpstationen har kostat 31 miljoner kronor att bygga och ägs av Söderenergi som också kommer att drifta anläggningen, som är tänkt att säkra leveranserna av fjärrvärme till Stockholm Syd och Nykvarn och möjliggöra fortsatt expansion i området.

Almnäsområdet är ett kluster för logistik i regionen och redan idag har ett 30-tal fastighetsägare i Almnäs anslutit sig till fjärrvärme, men kapaciteten mot Nykvarn ökar nu nästan tre gånger så mycket tack vare satsningen.

– Det här är ett viktigt steg för att kunna erbjuda fossilfri fjärrvärme till fler i Södertälje, säger Karin Medin, vd och koncernchef för Telgekoncernen.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Anna Josefsson, vd på Telge Nät, som stått för investeringen i den nya infrastrukturen, menar att den ökade kapaciteten i fjärrvärmesystemet skapar helt nya möjligheter för företag och invånare i Stockholm Syd och Nykvarn och hon bedömer att det inte kommer vara några begränsningar på utbyggnaden under överskådlig framtid.

– Vi hoppas att alla som vill etablera sig i området också blir kunder och ansluter sig till fjärrvärmen, säger Anna Josefsson.

Fjärrvärmen som pumpas ut från Almnäs kommer från Igelstaverket i Södertälje och genom samproduktion av el och värme utnyttjas bränslet optimalt och ger låga utsläpp. Ylva Sundlöf, projektledare på Söderenergi, som har lett arbetet med förstudier, projektering och genomförande av bygget berättar att Söderenergi ser fram emot att få driva den nya anläggningen.

– Det blir en till pumpstation att ta hand om och se till att allt fungerar, säger Ylva Sundlöf.

För Nykvarns del är den nya pumpstationen betydelsefull, säger Johan Persson, driftingenjör på Söderenergi.

– Jag ser positivt på utvecklingen i området med alla nya företagsetableringar. Läget nära E20 är strategiskt bra ur logistiksynpunkt, säger han.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 november 2023 16:23
Senast uppdaterad: 9 november 2023 17:00

Mordet på 41-åringen – Mördaren överklagar domen

Polis-4

Foto: Shamash Oyal

Tre dömdes till fängelse för inblandning i mordet på en 41-åring i Ronna hösten 2022. 19-åring dömd för mord beslutar att överklaga sin dom.

Det var förra onsdagen som domen föll för totalt 13 personer åtalade för inblandning i mordet den 1 oktober 2022. Den mördade, en 41-årig person utan kriminella kopplingar, sköts till döds på Enhörnaleden i vad som tros vara en felskjutning. Motivet antas vara en hämndaktion för mordet på en 19-åring vid Rösbergas Fritidsgård, som inträffade dagen innan, enligt kammaråklagaren Markus Hankkio.

Av de 13 åtalade i fallet, associerade med Saltskogfalangen, dömdes fyra av dem, inklusive skytten, till flera års fängelse. Skytten, en 19-åring som vid mordtillfället var 17 år men misstänks vara äldre än vad han uppgett, dömdes till nio år och sex månaders fängelse för mord.

En dom som han nu väljer att överklaga, en nyhet som SVT först rapporterade. Om hovrätten, till skillnad från tingsrätten, bedömer det bevisat att 19-åringen var skytten och 18 år gammal vid mordtillfället den 1 oktober 2022, såsom åklagaren påstår, kan mördaren riskera att dömas till livstids fängelse.

– Den risken finns men jag tror inte att den är stor. Det som är viktigt är att han inte ska dömas för ett brott han inte har begått. Så därför väljer vi att överklaga, säger försvarsadvokaten, Jonas Granfelt, till SVT.

Mördaren fångad på film sittande på en elcykel sekunder efter dödsskjutningen. Foto: Polisen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 15 januari 2024 12:06

Två personer greps och misstänktes för brott

Polis-3

Arkivbild

Under natten mot lördag inträffade två separata händelser i Södertälje som ledde till gripandet av två personer.

Strax efter midnatt, natten mot lördag, greps två personer i separata incidenter, båda misstänkta för brott.

Den första händelsen inträffade vid 00.35 då en man i Södertälje kontrollerades av polisen. Han blev frihetsberövad enligt lagen om omhändertagande av berusade personer. Utöver detta är mannen även misstänkt för ett grovt brott mot knivlagen.

Den andra gripanden skedde endast tio minuter senare. Polisen stoppade en person efter misstankar om olaga intrång på en byggarbetsplats. Initialt observerades ett par personer som rörde sig nära en grävmaskin på arbetsplatsen. Efter en kort tids utredning kunde polisen gripa en person, som nu misstänks för narkotikabrott.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2024 00:02
Senast uppdaterad: 15 januari 2024 00:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors