Företag i fokus:

Mordfallet i Ronna – ”Ska inte vila förrän alla är döda”

polis (2)

Polisen i Ronna efter dödsskjutningen den 1 oktober 2022.

Rättegången mot 13 åtalade för mordet på en 41-åring i Ronna fortsätter. Nyckelbevis inkluderar de misstänktas rörelser och sista meddelanden från en mördad 19-åring, som tros ha utlöst dödsskjutningen på Enhörnaleden den 1 oktober 2022.

I Attunda tingrätt pågår den andra veckan av rättegången mot 13 personer åtalade för inblandning i mordet på en 41-årig man i Ronna. Den misstänkte skytten, en 17-åring som misstänks vara äldre än vad han uppger, tros ha felskjutit den 41-årige mannen på Enhörnaleden.

Polisens förundersökning avslöjar detaljer, inklusive de misstänktas rörelser efter mordet och en mördad 19-åringens sista meddelanden. Dessa meddelanden, skickade kort innan 19-åringen sköts, tyder på att hans död kan ha lett till en hämndaktion där en oskyldig 41-åring mördades dagen därpå.

I hans sista meddelanden strax efter klockan 19:00 fredagen den 30 oktober 2022, skriver 19-åringen till flera personer i en konversation.

”2 scootrar. Upp rös. 2 pers på varje scooter”.

Kort därefter avlossades flera skott vid Rösberga fritidsgård.

Polisen på plats i Ronna kort efter dödsjutningen. Vägen till Fritdsgården spärrades av.

I beslagtagna telefoner upptäckte polisen en chattkonversation där en från kriminella falangerna skriver, efter mordet på 19-åringen:
”Min älskade lillebror. Jag ska inte vila förrän alla är döda”

Dagen efter skjutningen genomfördes vad polisen misstänker vara en hämndaktion, där en 41-årig man sköts till döds. Den egentliga måltavlan tros vara en 20-årig man från Ronnafalangen, som befann sig i närheten av Ronnaskolan när dödsskjutningen ägde rum.

Efter händelsen lämnade flera medlemmar av Saltskogfalangen Södertälje och tog in på Scandic Hotel i Täby, med misstankar om att de hade ett möte i Stockholm före ankomsten.

Denna rättegång, som hålls i Attunda på grund av brist på säkerhetssalar i Södertälje tingrätt, är ett komplex fall som förväntas pågå fram till mitten av december, enligt uppgifter till SVT från polisen.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 november 2023 22:31
Senast uppdaterad: 13 november 2023 22:38

Hyllade Södertäljeprofilen Joshy har avlidit – ”Stor sorg”

0ABFE837-6D79-4263-9A69-F52D9791BBA0

Bilderna har publicerats med familjens tillåtelse. Foto: Erik Svensson.

Södertäljeprofilen och den hyllade restaurangägaren, Jashim ”Joshy” Uddin, har avlidit i sviterna av en längre tids sjukdom. – Det är med stor sorg i våra hjärtan som vi måste meddela att Joshy tagit sitt sista andetag. Han kämpade så länge han kunde, men tillslut blev det för mycket, meddelar familjen.

Jashim, mer känd som Joshy, öppnade sin allra första sushirestaurang Minako i Södertälje för över 20 år sedan i nuvarande Teso-lokalen vid Dalparken. Han var den första som öppnade en japansk restaurang, i en tid då sushi-trenden ännu inte hade slagit igenom i Sverige.

Efter att ha tillbringat sju år i Tokyo, dit han flyttade från Bangladesh för att studera, hade han förmånen att få några av världens mest framstående sushikockar som sina mentorer. Det stärkte hans självförtroende när han sedan öppnade sin första restaurang i Sverige.

I Sverige blev framgången ett faktum.
Hans japanska restaurang i Södertälje blev snabbt väldigt populär, och allt fler Södertäljebor introducerades för konceptet där ris och rå fisk kombinerades och serverades i bitar. Efter en relativt kort tid växte han ur sin ursprungliga lokal och flyttade till en större och mer modern lokal i centrala Södertälje, närmare bestämt i de gamla lokalerna som tidigare tillhört Sparbanken. Idag huserar den lokalen en libanesisk restaurang.

Jashim ”Joshy” Uddin, avled i sviterna av en längre tids sjukdom. Foto: Erik Svensson.

I flera år var Minako en av Södertäljes främsta och mest besökta restauranger, men år 2016 bar det av mot Stockholm och Odenplan där han tog sitt sushikoncept till nya nivåer. I huvudstaden valde han att investera i lokal med mindre sittplatser för att lägga fokus på kunderna som serverades råvaror av allra högsta kvalité.

Och väldigt snabbt spreds ryktet om en man som, från näst intill ingenstans för många, serverade sushi som ingen annan någonsin gjort. Till och med konkurrenter kunde inte hålla fingrarna borta från hans mat i världsklass.

En av många som ofta besökte Minako, var den svenska stjärnan Benjamin Ingrosso. Här poserar han tillsammans med Joshy efter ett besök förra året. Foto: Privat

Ganska snabbt vallfärdade svenskar från hela landet till Odenplan för att avnjuta Joshys matlagning. Restaurangen besöktes bland annat av Aftonbladet och ”Uppdrag mat,” som reste runt i landet för att utse Sveriges bästa sushirestauranger och ställde Minako mot bland annat Sushi Sho, som prisats av Michelinguiden. När Aftonbladet fick säga sitt, var det tydligt att Minako och Södertäljebons restaurang var överlägsen som Sveriges allra bästa.

På internationell nivå besöktes Joshy av en ansedd och bekräftad restaurangguide för några år sedan, som utsåg Minako till en av världens tio bästa sushirestauranger.

Men så en dag kom beskedet att den hyllade Södertäljeprofilen Jashim Uddin hade diagnosticerats med cancer. En kamp som han i veckan förlorade. Joshy blev 56 år gammal och efterlämnar fru och fyra barn. Restaurangen kommer att drivas vidare i samma anda av äldsta dottern, Katarina Uddin.

– Joshys önskan var att Minako ska leva vidare, så jag kommer ta över och föra vidare hans dröm. Ingen kommer kunna ta hans plats, men vi kommer att göra vårt bästa, meddelar hans äldsta dotter Katarina.

Sushin på Minako serveras på japanskt traditionellt vis. Jashim Uddin blev 56 år gammal. Bilderna har publicerats med familjens tillåtelse. Foto: Erik Svensson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 oktober 2023 21:00
Senast uppdaterad: 23 oktober 2023 13:10

En person hittad död – Man i 30-årsåldern anhållen

ambulans ambulanshelikopter

Arkivbild

En person påträffades död i Enhörna under lördagen. En misstänk person har gripits och är nu anhållen, det bekräftar polisen.

Det var under lördagen som ett stort pådrag genomfördes där ambulans, polisen och även en polishelikopter tillkallades till. Väl på plats hittades en man i 55-årsåldern hittades död.

– Vi tillkallades till ett hus i Enhörna, där den avlidne delade bostaden med flera andra personer. Vi fick även kännedom om att ett bråk ska ha uppstått i bostaden under fredagen, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Nu bekräftar polisen att en misstänkt gärningsman i 30-årsåldern har gripits och anhållits.

(Annonslänk)

– Han är gripen och anhållen misstänkt för grov misshandel, alternativt vållande till annans död, säger polisen.

I samband med händelsen spärrades bostaden av och undersöktes noggrant av polisens tekniker för att säkra bevis och klarlägga omständigheterna kring incidenten. Nu väntar en rättsmedicinsk undersökning för att fastställa dödsorsaken.

Den avlidnes anhöriga har informerats, och enligt polisen har händelsen ingen misstänkt koppling till någon form av gängkriminalitet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 oktober 2023 15:00
Senast uppdaterad: 22 oktober 2023 15:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors