Företag i fokus:

Mordfallet i Ronna – ”Ska inte vila förrän alla är döda”

polis (2)

Polisen i Ronna efter dödsskjutningen den 1 oktober 2022.

Rättegången mot 13 åtalade för mordet på en 41-åring i Ronna fortsätter. Nyckelbevis inkluderar de misstänktas rörelser och sista meddelanden från en mördad 19-åring, som tros ha utlöst dödsskjutningen på Enhörnaleden den 1 oktober 2022.

I Attunda tingrätt pågår den andra veckan av rättegången mot 13 personer åtalade för inblandning i mordet på en 41-årig man i Ronna. Den misstänkte skytten, en 17-åring som misstänks vara äldre än vad han uppger, tros ha felskjutit den 41-årige mannen på Enhörnaleden.

Polisens förundersökning avslöjar detaljer, inklusive de misstänktas rörelser efter mordet och en mördad 19-åringens sista meddelanden. Dessa meddelanden, skickade kort innan 19-åringen sköts, tyder på att hans död kan ha lett till en hämndaktion där en oskyldig 41-åring mördades dagen därpå.

I hans sista meddelanden strax efter klockan 19:00 fredagen den 30 oktober 2022, skriver 19-åringen till flera personer i en konversation.

”2 scootrar. Upp rös. 2 pers på varje scooter”.

Kort därefter avlossades flera skott vid Rösberga fritidsgård.

Polisen på plats i Ronna kort efter dödsjutningen. Vägen till Fritdsgården spärrades av.

I beslagtagna telefoner upptäckte polisen en chattkonversation där en från kriminella falangerna skriver, efter mordet på 19-åringen:
”Min älskade lillebror. Jag ska inte vila förrän alla är döda”

Dagen efter skjutningen genomfördes vad polisen misstänker vara en hämndaktion, där en 41-årig man sköts till döds. Den egentliga måltavlan tros vara en 20-årig man från Ronnafalangen, som befann sig i närheten av Ronnaskolan när dödsskjutningen ägde rum.

Efter händelsen lämnade flera medlemmar av Saltskogfalangen Södertälje och tog in på Scandic Hotel i Täby, med misstankar om att de hade ett möte i Stockholm före ankomsten.

Denna rättegång, som hålls i Attunda på grund av brist på säkerhetssalar i Södertälje tingrätt, är ett komplex fall som förväntas pågå fram till mitten av december, enligt uppgifter till SVT från polisen.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 november 2023 22:31
Senast uppdaterad: 13 november 2023 22:38

DEBATT: Företagen bygger välfärden

Södertälje

Arkivbild

Att vara företagare handlar i mångt och mycket om att driva saker framåt, förvalta men samtidigt vilja mer. En företagare förväntas leverera service, varor och tjänster som efterfrågas utan att göra avkall på prisattraktivitet, konkurrenskraft och kvalité.

Regionens dryga 320 000 företag skapar inte bara alla produkter och tjänster som vi medborgare efterfrågar, utan de är även jobbskapare som lägger grunden till skatteunderlaget som omvandlas till offentlig välfärd såsom skola, vård, äldreomsorg och kollektivtrafik. I grund och botten kräver således välfärdssamhället framgångsrika företag som har rätt förutsättningar för att starta, växa och driva företag.

I Stockholm har vi ett företagslandskap som inte återfinns på många andra platser i vårt land. Vi har den lilla trädgårdsfirman med endast ett fåtal anställda och vi har världsledande företagsgiganter med hundratals eller tusentals anställda som gör affärer med hela världen. Vare sig det gäller det mindre eller det stora företaget har ni alla en lika viktig roll att spela.

Olle Karstorp. Regionchef Stockholm, Svensk Näringsliv. Foto: Ulf BörjessonErnst Henry Photography AB

Tillsammans bygger alla företagen den välfärd vi nyttjar. Tillsammans genererar företagandet i regionen skatteintäkter på drygt 278,5 miljarder kronor. Skatteintäkter som ser till att du och jag kan uppsöka en läkare vid behov, att vi kan lämna våra barn på förskolan eller pengar som går till nya vägprojekt som ska se till att vi snabbare, säkrare och smidigare kan ta oss till och från jobbet. För att regionen fortsättningsvis ska ligga i framkant där nya företag kan startas och befintliga kan frodas krävs det dock att politiker och tjänstemän runt om i hela regionen lyssnar, uppmärksammar och prioriterar företagens åsikter och synpunkter.

Här kommer därför en önskelista från företagen runt om i regionen:

  1. Minskad brottslighet och ökad trygghet
    Brottsligheten, som de senaste åren seglat upp som en av de viktigaste politiska frågorna, drabbar i stor utsträckning även företag. Bara förra året kostade brottsligheten företagen i Stockholmsregionen över 31 miljarder kronor. Här behöver kommunen tydligt kroka arm och samarbeta med näringslivet för att strukturerat arbeta för att få bukt med detta stora samhällsproblem.
  2. Bättre dialog mellan kommunen och företagen
    Precis som med så mycket annat så är kommunikation avgörande för att undvika missförstånd och exkludering samt spara tid och resurser. Blir kommunen bättre och tydligare i sin dialog med företagare så ökar nöjdheten och således attraktiviteten.
  3. Förbättrad lokal infrastruktur
    Att både underhålla och förbättra den redan befintliga infrastrukturen och samtidigt satsa klokt i nya projekt är en förutsättning för att regionen ska behålla sin konkurrenskraft.

Vi kan inte enbart spara ihop pengar till välfärden – vi måste också tjäna in dem och det är företagen och deras anställda som gör jobbet. Kan man som kommun arbeta med serviceinriktad och effektiv myndighetsutövning, välja bort verksamheter som kan bedrivas av företagare och ha rim och reson i kravställningar i upphandlingar kommer man en bra bit på vägen.

Vi alla tjänar på att det går bra för våra företag. Det är i den vardagliga slentrianen, den oförutsägbara framtiden och den ständigt accelererande konkurrensen mellan företag som grunden till vår gemensamma välfärd skapas.

Vår uppmaning är därför till kommunen: säkerställ ett gott företagsklimat i hela regionen som gör att fler företag kan starta, växa, utvecklas och anställa – det vinner vi alla på!

Olle Karstorp. Regionchef Stockholm och Gotland

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 oktober 2023 04:50
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Trots sina första insläppta mål – damlaget vann komfortabelt igen

ROBERT JOHANSSON

SSK:s damlag har varit överlägsna sitt motstånd hittills, huvudtränare Robert Johansson (till höger i bild) syns tillsammans med assisterande tränare Tomas Holmberg Foto: Patric Gill

Damlaget i Södertälje Sportklubb har än så länge varit helt överlägsna sina motståndare i Nationella Damhockeyligan Östra. De fyra första omgångarna hade laget fortfarande inte släppt in något mål.

Med en förkrossande målskillnad, +41 (43 gjorda och 2 insläppta) har SSK gott fram som en ångvält så här långt. I den femte omgången av serien så fick dock SSK se sig släppa in sina två första för säsongen, ej träningsmatcherna inräknade.

Team Uppsala var laget som på torsdagskvällen 19:e oktober gästade Scaniarinken och suddade ut SSK:s nolla i kolumnen för insläppta mål. En motståndare som är det lag som hittills förmått att få iväg flest mot SSK:s mål (18) men också det lag kvällens hemmalag i sin tur fått iväg flest avslut på (74). Siffror som vittnar om att segermarginalen kunde blivit mycket större.

– Vi måste spela hela matchen i 60 minuter, sedan kommer det vara skillnad i prestation men inte så stor som idag och någon mer match vi har haft, säger Robert Johansson till Telgenytt.

74 skott och 7 mål låter väldigt ineffektivt.

– Vi vill göra det lilla extra med ett extra pass istället för att ta avslut och jobba på returer.

Att det skiljer i kvalité på SSK och motståndarna så här långt är tydligt när man ser segersiffrorna för SSK-Dam och i övrig statistik. Ett annat tecken på det är att damlagets tränare inte är riktigt nöjd med helheten över 3 perioder:

– Tycker vi kommer ut bra i första perioden och följer gameplan med snabba omställningar och att spela ett rakt spel mot mål och det ger 3-0. Resten av matchen är delvis bra men vi är inte tillräckligt noggranna, åker inte tillräckligt med skridskor, tar lite långsamma beslut.

(Annonslänk)

– Sista halvan av matchen slutar 2-2 det är inte tillräckligt bra hel enkelt, fortsätter Johansson något missnöjd med prestationen sett över 3 perioder.

Hur jobbar ni för att förbereda er för tuffare motstånd längre fram, kan inte det bli svårt nu när det går lite för lätt att vinna matcherna?

– Vi behöver hitta sätt att få upp vår lägsta nivå och en del är att vara mer konsekventa och göra det vi är överens om.

Johansson påpekar också vikten av kravställning och att hela tiden påminna varandra i gruppen om goda vanor, ge energi, tävla på träning och matcher, hela tiden göra varandra bättre.

– Vi söker även utmaningar med träning och matchspel mot våra U-lag i klubben för att driva tempo och kampmoment till en annan nivå, avslutar han.

Nästa match för SSK:s damlag är 29:e oktober 16:00 då de möter serietvåan Haninge Anchors på hemmaplan.

De statistiska siffrorna är hämtade från Swehockey

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 oktober 2023 04:30
Senast uppdaterad: 30 oktober 2023 20:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors