Företag i fokus:

Tilander tillbaka i ”Robinson” efter oväntad vändning

Tilander

Södertäljebon Karolina Tilander. Foto: TV4/Daniel Sahlberg

Karolina Tilander, känd för sina populära TikTok-videor, tvingades att lämna ”Robinson” efter en dramatisk utröstning i programmet. Men när produktionen valde att skicka hem en annan deltagare, fick Södertäljebon en ny chans.

I en dramatisk vändning under ett avsnitt som sändes under veckan som passerat blev det klart att Karolina Tilander, den uppmärksammade TikTok-profilen från Södertälje, åkte ut ur tävlingen.

Tilander, som växte upp i Vällingby och sedan flyttade till Södertälje, har blivit en känd figur genom sina virala TikTok-videor. Men i det hårda spelet av ”Robinson” räckte inte populariteten till för att hålla henne kvar i tävlingen. Torsdagens avsnitt visade hur produktionen av programmet överraskade deltagarna genom att direkt efter immunitetstävlingen hålla ett öråd på stranden. Här tog en oväntad vändning plats: Lag Nord fick möjligheten att rösta ut en medlem från det motsatta laget.

Bara dagen innan hade Lag Syd, där Tilander ingick, genomfört en strategi för att rösta ut Emilio Mio Vega. Men efter att Tove Dalsryd gett sin immunitet till Emilio, blev han undantagen från röstningen. Istället fick Karolina Tilander flest röster och blev utröstad från ”Robinson” 2023.

Men en oväntade vädning innebar att Södertäljebon Tilander fick en ny chans att kämpa för sin plats.

Deltagaren Charlie skickades hem.

– Han har uttryckt sig olämpligt, vilket är en kränking och ett regelbrott där vi har nolltolerans. Så han har tvingats lämna. Istället säger vi välkommen tillbaka, sade programledaren Petra Malm.

Då kliver Södertäljebon Tilander in och ansluter sig gruppen igen.

– Att jag är tillbaka är helt overkligt. Det fanns inte på världskartan. Nu är man tillbaka och glada gruppen är kvar, det här kan inte blir fel, säger en glad Karolina Tilander.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 november 2023 14:58
Senast uppdaterad: 13 november 2023 16:10

”GÅ MOT ALS: En hyllning till Marianne Eldebrink

Eldebrink

Sofia Eldebrink, Marianne Eldebrink och Bitte Andersson. Foto: Privat.

Marianne Eldebrink, mamma till basketstjärnorna Frida och Elin Eldebrink, gick bort till följd av ALS. Nu hyllas hon av vännerna Bitte Andersson, Anne Johansson hennes samt hennes döttrar på hennes minnesdag genom att anordna en promenad till förmån för kampen mot sjukdomen ALS.

Bitte Andersson och Anne Johansson kommer att arrangera evenemanget ”GÅ MOT ALS” på Södertälje IP den 18/6. Detta initiativ är tillägnat deras vän Marianne Eldebrink, mamma till Elin och Frida i SBBK, som tragiskt avled i ALS för tre år sedan. Det är också en tid att reflektera över alla andra som påverkats av denna fruktansvärda sjukdom.

Marianne Eldebrink, även känd som ”Majsan”var en del av en framgångsrik idrottsfamilj i Södertälje. Hon var gift med spjutkastaren Kenth Eldebrink och tillsammans hade de barnen Elin och Frida, båda framstående spelare i basketlandslaget, samt dottern Sofia. Dessutom var Marianne själv en före detta svensk juniormästare i kulstötning.

Majsan samlad med sina döttrar en sista gång, den 13 juli 2018. Foto: Privat.

Hon följde med sina döttrar Elin och Frida på olika landslagsturneringar under de sista åren av sitt liv. Men den 13 juli 2018 valde hon att avsluta sin egen kamp genom att söka hjälp på en dödshjälpsklinik i Schweiz efter att hon hade levt med förlamningssjukdomen sedan 2001. En av hennes stora önskningar var att starta ”GÅ MOT ALS” i Södertälje, vilket vännen Bitte Andersson tillsammans med döttrarna tog tag i.

Innan Marianne gick bort, genomförde hon själv två promenader i Södertälje och lyckades samla in cirka 350.000 kr till forskningen om ALS.

De första åren arrangerades promenaden runt Scaniasjön, men på grund av coronapandemin har människor kunnat delta var de än befinner sig genom att bidra med en startavgift på 100 kr. I år kommer evenemanget att äga rum på Södertälje IP, som var Mariannes hemmabana när hon var aktiv kulstötare i Södertälje IF på 70-80-talet.

Stöd har även kommit från SBBK och SSK, som hjälper till med att marknadsföra evenemanget. Under promenaden kommer deltagarna att kunna njuta av en fikapaus utanför Täljehallen, där fikat säljs till självkostnadspris och intäkterna går till forskningen. ICA Maxi Vasa och In Cup har generöst bidragit med att ordna fikat till evenemanget.

Promenaden inleds klockan 11:30, söndagen den 18 juni, på Södertälje IP.

Sofia, Majsan och Bitte Andersson. Bilden tagen från första promenaden som arrangerades. Foto: Privat

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 juni 2023 08:00
Senast uppdaterad: 9 juni 2023 13:11

Larm om lägenhetsbrand i Glasberga

Brandbild räddningstjänst

Arkivbild.

Räddningstjänsten fick in larm om en brand i ett flerbostadshus i Glasberga tidigt på fredagsmorgonen. Väl på plats möttes de av en balkongbrand.

Vid klockan 07:45 fick räddningstjänsten flera samtal om en brand i Glasberga. Enligt initiala uppgifter från SOS Alarm rörde det sig om en lägenhetsbrand på Carin Bååths väg/Glasbygatan. Räddningstjänsten ryckte ut till platsen och konstaterade att det brann på en balkong i ett flerbostadshus.

– Elden var begränsad till balkongen och vi har varit där och släckt. Vi är inte längre kvar på platsen, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Tack vare snabbt ingripande kunde branden snabbt släckas och ingen större skada uppstod. Enligt Lt ska flera vittnen ha ingripit, och en man i en vit skåpbil stannade och började spruta vatten mot balkongen nedifrån.

Ytterligare information om brandorsaken är i nuläget oklart. Enligt räddningstjänstens ska ingen person ha kommit till skada i samband med fredagsmorgonens incident i Glasberga.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 juni 2023 07:59
Senast uppdaterad: 9 juni 2023 08:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors