Företag i fokus:

Tilander tillbaka i ”Robinson” efter oväntad vändning

Tilander

Södertäljebon Karolina Tilander. Foto: TV4/Daniel Sahlberg

Karolina Tilander, känd för sina populära TikTok-videor, tvingades att lämna ”Robinson” efter en dramatisk utröstning i programmet. Men när produktionen valde att skicka hem en annan deltagare, fick Södertäljebon en ny chans.

I en dramatisk vändning under ett avsnitt som sändes under veckan som passerat blev det klart att Karolina Tilander, den uppmärksammade TikTok-profilen från Södertälje, åkte ut ur tävlingen.

Tilander, som växte upp i Vällingby och sedan flyttade till Södertälje, har blivit en känd figur genom sina virala TikTok-videor. Men i det hårda spelet av ”Robinson” räckte inte populariteten till för att hålla henne kvar i tävlingen. Torsdagens avsnitt visade hur produktionen av programmet överraskade deltagarna genom att direkt efter immunitetstävlingen hålla ett öråd på stranden. Här tog en oväntad vändning plats: Lag Nord fick möjligheten att rösta ut en medlem från det motsatta laget.

Bara dagen innan hade Lag Syd, där Tilander ingick, genomfört en strategi för att rösta ut Emilio Mio Vega. Men efter att Tove Dalsryd gett sin immunitet till Emilio, blev han undantagen från röstningen. Istället fick Karolina Tilander flest röster och blev utröstad från ”Robinson” 2023.

Men en oväntade vädning innebar att Södertäljebon Tilander fick en ny chans att kämpa för sin plats.

Deltagaren Charlie skickades hem.

– Han har uttryckt sig olämpligt, vilket är en kränking och ett regelbrott där vi har nolltolerans. Så han har tvingats lämna. Istället säger vi välkommen tillbaka, sade programledaren Petra Malm.

Då kliver Södertäljebon Tilander in och ansluter sig gruppen igen.

– Att jag är tillbaka är helt overkligt. Det fanns inte på världskartan. Nu är man tillbaka och glada gruppen är kvar, det här kan inte blir fel, säger en glad Karolina Tilander.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 november 2023 14:58
Senast uppdaterad: 13 november 2023 16:10

Nationaldagen firades stort på Torekällberget

5E828CA4-AA83-4281-912A-7BA101C42DBF

Foto: Helen Shabo

Torekällberget bjöd på en heldag fylld med aktiviteter för alla, från barn till vuxna.

Nya svenska medborgare fick sitt medborgarskap/uppehållstillståndsceremoni, musik av Kulturskolan, svenska flaggan hissas, Södertälje Kammarkör och även nationalsången sjöngs dagen till ära. Södertäljebasketprofilen, Nina Baresso, höll i taktpinnen och var dagens nationaldagstalare.

Dagen till ära, Sveriges nationaldag, den 6 juni är en dag värd att hyllas. Låt oss ta denna dag och ära den till vårt älskade Sverige som tillåter människan leva fritt, uttrycka sig fritt, rätt till sjukvård, rätt till skolgång och utbildning. Sverige som tagit emot hundratals människor på flykt med öppna armar och skapat en plats för dem att starta ett liv på. Torekällberget är redan en plats som många barnfamiljer besöker ofta för att hälsa på djuren men också uppleva kulturen, naturen och få ta del av den historia som bevarats än idag.

Väl på plats fanns även försvarsmakten i sina ståtliga uniformer, med vapen hängandes runtom halsen ståendes bredvid sina mäktiga fordon. De var inte bara mäktiga, de var utöver det oerhört trevliga och tillmötesgående, samtalade med besökarna samt visade upp sina medtagna redskap.

Boel Godner (S) tillsammans med kommundirektören delar ut årets Sankta Ragnhildsmedaljen till Emelin Oduncu för sina hjältemodiga insatser under 2022. Med motiveringen ”Genom sitt stora personliga engagemang mot fördomar och hedersrelaterat förtryck har Emelin Oduncu visat stort mod genom att tala om frågor som är svåra att tala om i Södertälje”.

Väl på plats att ta emot medaljen är ingen mindre är Emelins son Bobby Oduncu som å Emelins vägnar tackar för priset och säger några välmenande ord ”Min mamma är kontaktperson för många, varav många uttryckt att de önskar att hon var deras mamma. Min mamma har då sagt nej det gör du inte, du har världens bästa mamma, jag behöver bara prata med din mamma. Genom att prata med varandra och lyfta tunga känsliga ämnen kan vi nå fler människor och göra en skillnad tillsammans”.

Södertälje bjöd på en massa skoj, festligheter, godsaker, härliga minnen och även vädret var på sitt bästa humör. Det vart ett fantastiskt firande av den svenska nationaldagen. Som du förtjänar det, vårt underbara Södertälje.

Foto: Helen Shabo

Foto: Helen Shabo

Foto: Helen Shabo

Foto: Helen Shabo

Foto: Helen Shabo

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2023 08:00
Senast uppdaterad: 6 juni 2023 21:25

Stort engagemang när första spadtaget togs för nya Futurum

Skärmavbild 2023-06-06 kl. 16.54.12

Lars Greger, ordförande Telge Fastigheter, Tobias Stridberg, projektchef Telge Fastigheter, Susanne Bergström (S), vice ordförande för Järna kommundelsnämnd och Hanna Klingborg (MP). Bild: Södertälje kommun.

Järnabor, arkitekter, politiker, bibliotekarier och tjänstepersoner från Telge och kultur- och fritidskontoret samlades i Järna centrum för att fira och ta det första spadtaget för nya Futurum.

– Det är superroligt att det äntligen är i gång, säger Tobias Stridsberg, projektchef på Telge Fastigheter, som ansvarar för byggandet, i ett pressmeddelande.

Järna centrum blev platsen för en glädjefylld och engagerad tillställning när första spadtaget för nya Futurum togs den 29 maj. Futurum är en planerad gemensam mötesplats som kommer att erbjuda olika kultur- och fritidsaktiviteter för alla som bor eller vistas i Järna. Det inkluderar bland annat ett bibliotek, en fritidsgård, en kulturskola, föreningsverksamhet och en scenverksamhet.

 – Min förhoppning är att våra verksamheter i Futurum ska samla många och fungera generationsöverskridande, säger kultur- och fritidschefen Maria Lindeberg.

Bild/Illustration: Nyrens arkitektkontor.

Bygget av Futurum har varit föremål för planering och diskussion under en lång tid. För att fira detta viktiga steg samlades invånare, arkitekter, politiker, bibliotekarier och tjänstepersoner från Telge och kultur- och fritidskontoret. Tårta och tal var en del av firandet, där glädje och förväntan över den kommande mötesplatsen var tydligt närvarande.

Nya Futurum förväntas bli en central och livfull plats där människor kan mötas, utforska och delta i olika kulturella och fritidsaktiviteter. Med första spadtaget har projektet tagit ett viktigt steg framåt, och invånarna i Järna ser nu fram emot att se Futurum växa och bli en viktig del av deras gemenskap.

 – Det är så roligt att Södertälje kommun väljer att satsa på kulturen, på våra barn och unga och på Järna. Vi i Järna kommundelsnämnd vill skapa liv och rörelse i Järna centrum och vill att Futurum ska bli en mötesplats för människor i olika åldrar och med olika bakgrund, säger Hanna Klingborg, ordföranden för Järna kommundelsnämnd.

Nya Futurum förväntas vara färdigställt till hösten 2024.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 6 juni 2023 15:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors