Företag i fokus:

Tilander tillbaka i ”Robinson” efter oväntad vändning

Tilander

Södertäljebon Karolina Tilander. Foto: TV4/Daniel Sahlberg

Karolina Tilander, känd för sina populära TikTok-videor, tvingades att lämna ”Robinson” efter en dramatisk utröstning i programmet. Men när produktionen valde att skicka hem en annan deltagare, fick Södertäljebon en ny chans.

I en dramatisk vändning under ett avsnitt som sändes under veckan som passerat blev det klart att Karolina Tilander, den uppmärksammade TikTok-profilen från Södertälje, åkte ut ur tävlingen.

Tilander, som växte upp i Vällingby och sedan flyttade till Södertälje, har blivit en känd figur genom sina virala TikTok-videor. Men i det hårda spelet av ”Robinson” räckte inte populariteten till för att hålla henne kvar i tävlingen. Torsdagens avsnitt visade hur produktionen av programmet överraskade deltagarna genom att direkt efter immunitetstävlingen hålla ett öråd på stranden. Här tog en oväntad vändning plats: Lag Nord fick möjligheten att rösta ut en medlem från det motsatta laget.

Bara dagen innan hade Lag Syd, där Tilander ingick, genomfört en strategi för att rösta ut Emilio Mio Vega. Men efter att Tove Dalsryd gett sin immunitet till Emilio, blev han undantagen från röstningen. Istället fick Karolina Tilander flest röster och blev utröstad från ”Robinson” 2023.

Men en oväntade vädning innebar att Södertäljebon Tilander fick en ny chans att kämpa för sin plats.

Deltagaren Charlie skickades hem.

– Han har uttryckt sig olämpligt, vilket är en kränking och ett regelbrott där vi har nolltolerans. Så han har tvingats lämna. Istället säger vi välkommen tillbaka, sade programledaren Petra Malm.

Då kliver Södertäljebon Tilander in och ansluter sig gruppen igen.

– Att jag är tillbaka är helt overkligt. Det fanns inte på världskartan. Nu är man tillbaka och glada gruppen är kvar, det här kan inte blir fel, säger en glad Karolina Tilander.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 november 2023 14:58
Senast uppdaterad: 13 november 2023 16:10

Höjer säkerheten efter fritagningen i Södertälje

95B122D7-877C-4F67-BD85-150AD8753BAD

Foto: Daniel Ekendahl/Ur polisens förundersökning

En dömd mördare fritogs i samband med ett läkarbesök i centrala Södertälje. Nu har Kriminalvården fattat beslut om åtgärder som ska höja säkerheten vid transporter, rapporterar SVT.

– Efter fritagningen i Södertälje har vi valt att stripa av ett x antal fordon för att göra oss inte fullt lika synbara, säger Magnus Brusbäck, chef på Kriminalvårdens nationella transportenhet i Stockholm, till SVT.

Det var på torsdagsförmiddagen den 9 april som maskerade personer fritog den 17-åring som blivit dömd för mordet på trebarnspappan och ordningsvakten Fredrik Andersson i Stockholm.

Det var under en transport till tandläkaren i centrala Södertälje klockan 09:50 som fritagningen inträffade. När kriminalvårdspersonalen, tillsammans med fången som var placerad på SiS i Tysslinge, klev ur fordonet på Lovisinsgatan, körde en mörk bil fram i hög hastighet, vilken enligt uppgifter ska ha varit stulen. Två maskerade personer klev ut ur fordonet, beväpnade och hotade kriminalvårdspersonalen mitt på öppen gata. Därefter flydde de, tillsammans med den dömde mördaren, från platsen men greps några dagar senare i Strängnäs.

Efter fritagningen i Södertälje ställde Kriminalvården tillfälligt in alla planerade sjukvårdstransporter som en säkerhetsåtgärd. Nu har beslut fattats om åtgärder som syftar till att höja säkerheten vid transporter. Bland annat kommer Kriminalvården att ha möjlighet att använda civila bilar och civil personal. För att minska risken för fritagningar kommer en del av Kriminalvårdens fordon nu att anonymiseras, rapporterar SVT.

– Alla emblem, loggor och märkning kommer att tas bort helt enkelt, säger Magnus Brusbäck.

Läs även:

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juni 2023 11:00
Senast uppdaterad: 11 juni 2023 11:11

Gemensamt utspring – Parkeringen stängs av

B1CFFBDF-050E-49DC-9F68-D9B7587D65CC

Foto: Södertälje kommun / Alexander Isa

På tisdag firar Foucaultgymnasiet, Torekällgymnasiet och Täljegymnasiet gemensamt sin studentdag. Precis som tidigare år kommer parkeringen vid Centralstationen att stängas av för studentfirare.

– Vi ser verkligen fram emot den här dagen. Vi är stolta över eleverna och deras fina studieinsatser och vi har jobbat hårt för att det här ska bli en så fantastisk dag som det bara går. Vi hoppas att vi alla tillsammans kan hjälpas åt att hålla firandet snyggt och trevligt för studenternas skull, säger Carin Caputo, tf verksamhetschef för gymnasieskolan i ett pressmeddelande.

Den 13 juni kommer Södertäljes kommunala gymnasieskolor att fira studenten i Stadsparken, vilket medför begränsade parkeringsmöjligheter och trafikframkomlighet i området.

Flera hundra studenter och närstående kommer att närvara och för att underlätta för studentflaken kommer kommunen att stänga av parkeringen vid Centralstationen som kommer att användas som på- och avstigningsplats.

Parkeringen kommer att vara avstängd från tidig morgon till större delen av dagen och dessutom kommer området runt Stadsparken vara avspärrat för biltrafik för att säkerställa en trygg och smidig studentceremoni.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 11 juni 2023 12:26

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors