Företag i fokus:

Tilander tillbaka i ”Robinson” efter oväntad vändning

Tilander

Södertäljebon Karolina Tilander. Foto: TV4/Daniel Sahlberg

Karolina Tilander, känd för sina populära TikTok-videor, tvingades att lämna ”Robinson” efter en dramatisk utröstning i programmet. Men när produktionen valde att skicka hem en annan deltagare, fick Södertäljebon en ny chans.

I en dramatisk vändning under ett avsnitt som sändes under veckan som passerat blev det klart att Karolina Tilander, den uppmärksammade TikTok-profilen från Södertälje, åkte ut ur tävlingen.

Tilander, som växte upp i Vällingby och sedan flyttade till Södertälje, har blivit en känd figur genom sina virala TikTok-videor. Men i det hårda spelet av ”Robinson” räckte inte populariteten till för att hålla henne kvar i tävlingen. Torsdagens avsnitt visade hur produktionen av programmet överraskade deltagarna genom att direkt efter immunitetstävlingen hålla ett öråd på stranden. Här tog en oväntad vändning plats: Lag Nord fick möjligheten att rösta ut en medlem från det motsatta laget.

Bara dagen innan hade Lag Syd, där Tilander ingick, genomfört en strategi för att rösta ut Emilio Mio Vega. Men efter att Tove Dalsryd gett sin immunitet till Emilio, blev han undantagen från röstningen. Istället fick Karolina Tilander flest röster och blev utröstad från ”Robinson” 2023.

Men en oväntade vädning innebar att Södertäljebon Tilander fick en ny chans att kämpa för sin plats.

Deltagaren Charlie skickades hem.

– Han har uttryckt sig olämpligt, vilket är en kränking och ett regelbrott där vi har nolltolerans. Så han har tvingats lämna. Istället säger vi välkommen tillbaka, sade programledaren Petra Malm.

Då kliver Södertäljebon Tilander in och ansluter sig gruppen igen.

– Att jag är tillbaka är helt overkligt. Det fanns inte på världskartan. Nu är man tillbaka och glada gruppen är kvar, det här kan inte blir fel, säger en glad Karolina Tilander.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 november 2023 14:58
Senast uppdaterad: 13 november 2023 16:10

SENASTE NYTT: Södertäljebo åtals för sprängning i Kista

polis

Arkivbild.

En 23-åring från Södertälje misstänks vara inblandad i en konflikt mellan kriminella nätverk och står nu åtalad tillsammans med sju andra personer för sin inblandning i flera sprängningar i Stockholm.

Tidigt på morgonen den 18 januari exploderade en kraftig bomb i ett kontorsområde i Kista. Enligt polisen ska ingen person ha skadats, men fastigheten drabbades av omfattande skador. Kort efter händelsen greps en 23-åring från Södertälje tillsammans med en 25-åring från Upplands Väsby.

Under onsdagen meddelade Åklagarmyndigheten att åtal har väckts mot totalt åtta personer som misstänks vara inblandade i flera sprängningar i Stockholm som kopplas till en konflikt mellan den så kallade ”Kurdiska räven” och ”Greken”.

”Av de åtta åtalade är sju häktade. De åtalade är i åldrarna 16 till 42 år. Inom ramarna för förundersökningarna har flera andra grova brott upptäckts, bland annat grova narkotikabrott, grova vapenbrott och grov narkotikasmuggling.”, skriver Åklagarmyndigheten.

23-åringen har varit häktad sedan januari och åtalas nu för grov allmänfarlig ödeläggelse och brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2023 15:23
Senast uppdaterad: 7 juni 2023 15:27

Kommunen säljer Telge Energi för 450 miljoner kronor

35702C01-1371-455C-A17D-4EEE79002B59

Foto/Pressbild: Alexander Isa/Liza Simonsson

Telge AB:s styrelse har godkänt Fortums bud om att förvärva Telge Energi för cirka 450 miljoner kronor. – Det är nu rätt tid att låta en ny ägare ta över stafettpinnen och vi är stolta över att kunna lämna över ett välskött Telge Energi, säger Alexander Rosenberg (M), kommunalråd och styrelseordförande Telge AB. 

Telge Energi är en av de tio största elhandlarna i Sverige med cirka 150 000 kunder, främst hushåll. Nu har Södertälje kommun godkänt ett bud från Fortum som är ett ledande ­bolag inom ren energi som erbjuder många olika tjänster både för privat­per­soner och företag.

– Vi ser att en ägare med fullt fokus på elhandeln skulle vara det bästa för Telge Energi framåt. Fortum är en av Nordens ledande aktörer och med deras stöd får Telge Energi goda möjligheter att utveckla sitt koncept inom framtidens energiförsörjning, säger Jörgen Austler, tf vd för Telge AB och koncernchef i ett pressmeddelande.  

Genom förvärvet stärker Fortum sin position och blir därmed Sveriges största leverantör av energilösningar.

– Genom att dra nytta av de synergier som finns mellan Fortum och Telge Energi kommer möjligheten att utveckla nya tjänster och lösningar öka, till förmån för alla våra kunder, vilket är något jag ser mycket fram emot, säger Mikael Rönnblad, chef för Fortums leverans av energilösningar. 

Enligt Rosenberg (M) kräver Telge Energi betydande investeringar för att möta Södertäljes tillväxt. Genom försäljningen kommer resurser att frigöras för att fokusera på kärnverksamheten. Beslutet kommer att behandlas av kommunstyrelsen den 16 juni och därefter av kommunfullmäktige den 19 juni.

– För våra medarbetare löper arbetet på som vanligt och våra kunder kan vänta sig samma goda service som idag, säger Niklas Holberg, VD Telge Energi.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2023 12:11
Senast uppdaterad: 7 juni 2023 12:11

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors