Företag i fokus:

KLART: David Batra blir årets julvärd

SVT-1

Foto: Janne Danielsson/SVT

I år välkomnar SVT en ny julvärd, den kända skånska komikern och författaren David Batra, som fortsätter den långvariga traditionen sedan 1959.

– Det känns både lustfyllt och lite pirrigt att få hedersuppdraget att vara svenska folkets kompis på självaste julafton. Jag har tillbringat en stor del av mitt liv på stå-upp scenen och nu får jag äntligen gå upp på julens största scen och sitta ner hela kvällen, säger Batra.

Varje år sedan 1959 har Sveriges Television utsett en julvärd för att leda julfirandet i rutan. I år har turen kommit till David Batra, den välkända komikern och författaren från Skåne, att axla denna ärofyllda roll.

– David Batra älskas av publiken både för sin humor och sin förmåga att lära oss nya saker. Han står för modern folkbildning när den är som allra roligast. David må vara världens sämsta indier men han kommer att bli en fantastisk julvärd, säger Eva Beckman, säger SVTs Eva Beckman på presskonferensen.

Batras karriär omfattar en rad framträdanden i populära SVT-program, däribland underhållande kunskapsprogram som ”Sov gott”, ”Hårt väder” och ”Världens sämsta indier”, samt humorserier som ”Komiker utan gränser” och ”Kvarteret Skatan”.

Batra, känd för sin humor och charm, förväntas ge en unik prägel till årets julfirande och ge tittarna en minnesvärd julupplevelse.

Tidigare julvärdar
2022 – Babben Larsson
2021 – Tareq Taylor
2020 – Lars Lerin
2019 – Marianne Mörck
2018 – Kattis Ahlström
2017 – Lotta Lundgren, Erik Haag
2016 – Sanna Nielsen
2015 – Gina Dirawi
2014 – Henrik Dorsin
2013 – Petra Mede
2012 – Sara Dawn Finer
2011 – Kalle Moraeus
2010 – André Pops
2009 – Lisbeth Åkerman
2008 – Lasse Kronér
2007 – Anne Lundberg
2006 – Ingvar Oldsberg
2005 – Blossom Tainton
2004 – Ernst Kirchsteiger
2003 – Lotta Bromé
2002 – 1972 Arne Weise (inte 1979, 1988, 1989, 1990)
1971 - 1959 Bengt Feldreich

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 november 2023 11:44
Senast uppdaterad: 14 november 2023 11:44

SENASTE NYTT: Två män frikänns för medhjälp till mord

Montage Alex Ataseven

Läsarbild

I höstas förra året blev en 19-åring skjuten till döds och en 16-åring skadades allvarligt i Saltskog. Nu frias två män som stod åtalade för medhjälp till mord.

Strax efter klockan 18:00 den 6 oktober 2022 körde en svart moped in i ett bostadsområde i Saltskog. En av männen på mopeden steg av och avlossade flera skott mot flera personer med vad som misstänks vara ett automatvapen. Två unga män träffades, varav den ena, en 19-åring, avled omedelbart, medan en 16-åring fördes med allvarliga skador till sjukhuset.

Enligt kammaråklagare Mikael Carlsson anses brottet vara en del av en konflikt mellan olika grupper inom den kriminella nätverksmiljön i Södertälje.

Polisen på plats efter dödskjutningen. Bilden till höger visar de misstänkta mördarna fly från platsen. Foto: Läsarbild /Polisen.

Den svarta mopeden som användes vid dödskjutningen hittades på Prästgårdsvägen i Geneta, men fångades även på kamera före och efter händelsen i Saltskog. Mopeden fångades på övervakningskamera i Geneta Centrum klockan 18:02 och filmades även vid bland annat Holmfastvägen och Genetaleden innan den nådde Saltskog klockan 18:10. Dödsskjutningen inträffade mellan klockan 18:11 och 18:13 och fångades återigen på kamera klockan 18:14 när mopeden lämnade Saltskog.

Kort därefter kunde polisen gripa två män med kopplingar till mopeden, och de har varit frihetsberövade sedan dess. Misstankarna mot de två männen var att de hade hanterat mopeden, elsparkcyklar och klädesplagg som använts vid mordet.

Idag blev männen friade av Södertälje tingsrätt. Rätten anser att bevisningen tyder på att männen hade en viss kännedom och inblandning, men det går inte att dra slutsatsen att de faktiskt utförde de handlingar de var åtalade för.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 14:04
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 14:04

Restaurang förbjuds att använda kolgrill efter klagomål

024A8DEF-2435-46DC-9BA7-5865FCD4CAC9

Foto: Alexander Isa.

Restaurangen Cizgara förbjuds att grilla med kol. Beslutet har fattats av miljökontoret efter klagomål från ett flertal grannar, det rapporterar SVT.

Cizgara i Mariekäll, som öppnade i december 2022, fick klagomål från redan samma månad från boende. Enligt klagomålen trängde röken från kolgrillen in i deras bostäder och både utredningar och inspektioner har visat att ventilationsaggregatet som används på restaurangen har brister. Även en närliggande bostadsrättsförening har framfört klagomål.

Enhetschefen på miljökontoret, Ana Camargo Valencia, berättar för SVT om de upplevda stickande och svidande känslorna i halsen vid ett besök i restaurangen.

– Man känner röken inomhus, säger Ana Camargo Valencia till tidningen.

Enligt miljökontoret har kolgrillen fått flera möjligheter att åtgärda problemen stör grannarna, men ingen lösning har hittats. Förbudet trädde i kraft den 20 juni och överträdelse kan resultera i böter på 10 000 kronor per dag.

På ägarens begäran genomförde en extern aktör en inspektion den 29 juni och kunde konstatera att viss matoslukt. Bedömdningen var att lukten inte var särskilt stark eller påtaglig och att miljökontorets beslut om förbud mot kolgrillning var ”alltför ingripande”.

Restaurangen får fortsätta sin verksamhet, men utan att använda kolgrill.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 10:43
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 14:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors