Företag i fokus:

Nedsläpp: SSK – Västervik

Nedsläpp med Magnus Bogren

Småländskt motstånd x 3 väntar för Bogren & co när serien drar igång igen efter speluppehållet Foto: Daniel Hansson

Efter tio dagars spelledigt är det åter dags för spelarna i SSK:s A-lag att dra på sig sina matchtröjor. En fjärdedel av grundserien är spelad och SSK parkerar för närvarande på 10:e plats i tabellen. Imorgon möter SSK Västervik i Scaniarinken när Hockeyallsvenskan startar upp igen efter ett landslagsuppehåll.

SSK har 14 matcher in i grundserien mött alla lag och första mötet mot Västervik slutade med förlust på bortaplan. SSK har därmed revansch att utkräva på laget från Småland.

Tidigare har Telgenytt informerat om att SSK förstärker tränarstaben med ytterligare ett namn i form av Nicklas Grossman. Den förra backen med flertalet NHLsäsonger i ryggen har innan offentliggörandet agerat som fystränare i klubben. Nu kommer han alltså att bli ett komplement till Magnus Bogren, Mattias Zackrisson samt målvaktstränare Calle Brattenberger.

-Det tycker jag är jättepositivt, det är något vi har diskuterat ett tag och jag tycker bara att det känns bra. Även om han varit med innan så tycker jag det är positivt att vi stärker upp mer kring laget, säger SSK:s huvudtränare Magnus Bogren till Telgenytt om Grossman.

-Det är en bra kille och han har varit med hela vägen, det är väldigt naturligt på så vis, fortsätter han.

Var det ett önskemål från dig och Mattias Zackrisson att addera två ögon till i båset?

-Absolut, sedan har jag och Emil Georgsson pratat om det innan också och tog ett snack igen för någon vecka sedan.

Vad innebär den nya arbetsfördelnigen mellan er. Kommer det att märkas någon skillnad i exempelvis matchcoachningen?

-Det som kommer skilja från tidigare med att Grossman kommer in är att vi gör om i båset, annars kommer det inte att skilja nämnvärt någonting. Det blir att Grossa kommer att coacha backarna och en del av specialteams. Zacke tar forwards och en del av specialteams och jag blir mer övergripande i båset.

-Det som är bra är att vi som tränare kan ta tag i individuella saker på ett bättre sätt. Så vi kan jobba ännu närmare killarna. Träningarna kommer att se likadana ut.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

En del andra förändringar har också skett med truppen sedan SSK och Västervik möttes den 20:e oktober. Bland annat har sportchef Emil Georgsson tvingats värva in ytterligare en back till truppen. Då Veeti Vaino oturligt åkte på en långvarig skada i hemmamatchen mot AIK har han signat upp Ludwig Hedström från Djurgården. Forwarden Stelio Mattheos (kanada) är ytterligare ett nyförvärv som Georgsson valt att ”bredda” truppen med.

De två har nu fått ytterligare träningsdagar med laget och därmed ännu mer kunnat sätta sig in i lagets spelsystem. Bogren ger sin syn på vad de har tillfört gruppen sedan de kommit in:

-Dels har vi fått mer bredd och konkurrens i laget. Jag tycker att de efter förutsättningarna har gjort det bra. De kom in i ett läge där vi hade intensivt med matcher, blev inslängda direkt i hetluften. Stelio fick inte sin plats som center som det var tänkt från början. Efter det tycker jag att de gjorde det bra och nu har de fått träna på, kommit in mer i allting och hur vi spelar.

-Jag tycker det ser bra ut för dem och nu får Stelio testa sin plats som center. Sedan får vi se men de har kommit in i det bra.

Fem matchers avstängning för Blomstrand, vad har du att säga om det beslutet?

-Först så är det väldigt tråkigt för Ludde, tycker han har blivit bättre och bättre för varje match. Vad ska jag säga om domen? Jag tycker kanske att den är lite för hård, jag köper att det kunde bli några matcher men fem tycker jag är lite för hårt. Det är som det är, vi får tyvärr acceptera det. Han får träna på bra nu istället och komma riktigt laddad till Västerås borta.

Lång avstängning väntar för SSK-forward

Lite om morgondagens motståndare Västervik, vad behöver ni se upp med där?

-De är giftiga, spelar tight och jobbar hårt. Man såg när vi mötte dem borta att de var extremt starka i deras kontringar. Det är en sak, sedan har de ett lurigt powerplay och något vi måste se upp med. Vi behöver vara noggranna, tycker vi tappade ödmjukheten där nere och försökte göra det lite för svårt. Annars tror jag vi hade vänt och vunnit den matchen.

-Vi behöver tighta till saker. Vi har släppt till alldeles för mycket även om jag tycker det var hyfsat bra mot Östersund. Det måste vi bygga vidare på. Offensiv skicklighet har vi men det går inte att släppa in 3-4 mål varje match, det funkar liksom inte.

Förutom Veeti Vainio och Ludwig Blomstrand, är övrig tillgängliga imorgon?

-Alla utom de två är tillgängliga. Dominic Turgeon var inte med på träningen idag utan fick lov att åka hem på grund av att hans pappa blev invald i hall of fame. Han kommer tillbaka imorgon och är tillgänglig för spel.

Det ser ut att bli stora omkastningar i formationerna till morgondagens match. Egor Polin får chans bland tolv forwards vad det verkar.

Trolig laguppställning:

Backpar

Daniel Norbe – Olli Vainio

Albin Carlsson – Julius Bergman

Henrik Malmström – Viktor Grahn

Sjundeback: Ludvig Hedström

Kedjor (utan rangordning)

Viktor Liljegren – Filiph Engsund – Emil Alba

Marcus Eriksson – Stelio Mattheos – Linus Videll

Jacob Dahlström – Christopher Liljewall – Jacob Bjerselius

Sebastian Dyk – Dominic Turgeon – Egor Polin

Extraforward: William Wiå

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 november 2023 17:12
Senast uppdaterad: 14 november 2023 20:59

Ett treårigt projekt sätts nu i verket – ”oerhört spännande”

Scania

Foto: Scania

Efter tre års förberedelser och forskning börjar DB Schenker nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.

DB Schenker inleder tester av elektrifierade tunga fordon i daglig drift. Den helelektriska lastbilen, som ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrtransportfordonet, kommer att köra mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, och distribuera gods till kunder på dagtid.

– För DB Schenker är syftet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.

Laddningen av fordonet sker med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, med sju batterier, och är utrustad för att klara nordiska förhållanden med 64 ton GTW och en längd på 24 meter, utan laddning, över en sträcka på cirka 300 km.

DB Schenker börjar nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik.
Foto: Scania

Anna Hagberg betonar vikten av att minska utsläppen från fjärrtransporter, vilket är avgörande för både Scania och klimatet.

– Den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid. Det ställer höga krav på både bil och laddinfrastruktur, säger hon.

(Annonslänk)

Projektet E-Charge samlar 14 ledande parter inom fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. Ledt av Lindholmen Science Park, inkluderar deltagarna ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Finansieringen kommer från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor koldioxidbesparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, säger Hagberg.

Projektet E-Charge erbjuder Scania en unik möjlighet att samarbeta med andra aktörer, vilket ger dem en plattform att testa och lära sig tillsammans.

– Tillsammans med DB Schenker testar vi nu lösningar i verkliga operationer, säger Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 12:31
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 12:31

Klubbens ordförande utreds för grovt näringspenningtvätt

Nordic

Foto: Daniel Brace / Braceiller Productions.

Polisen genomförde en räd mot en bostad i Södertälje, där ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC greps och utreds för grov näringspenningtvätt. Detta rapporterar LT.

Ekobrottsmyndigheten har gripit ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC i ett tidigt tillslag vid 06-tiden på tisdagsmorgonen, rapporterar LT, som har fått det bekräftat av polisen. Enligt tidningen utreds mannen för grov näringspenningtvätt samt att gripandet och insatsen ska vara en del av den myndighetsgemensamma operationen Ragnhild

Dock är det ännu oklart vad klubbens ordförande är misstänkt för och om det rör fotbollsklubben eller något annat.

– Jag får inte kommentera det, utredningssekretessen förhindrar mig att uttala mig om det. Det enda jag kan säga är att han förnekar brott och kommer att samarbeta för att reda ut det här, säger mannens advokat, Fredrik Zettergren till LT.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 10:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors