Företag i fokus:

BILDEXTRA: Centrumdöden i bilder – ”De har dödat stan”

18C98EEB-EED4-4AB8-A4BF-C5CEBF92D229

Foton: Alexander Isa

Ett 20-tal lokaler gapar tomma i stadskärnan, samtidigt som flera verksamheter riskerar att gå mot samma öde. Butiks- och restaurangägare pekar främst på parkeringsmöjligheterna som bristfälliga.

– Södertälje centrum är helt dött. De har dödat staden. Det finns inget att komma ner till längre. Jag kämpar varje dag, sju dagar i veckan, men snart kommer jag att göra som Bores och säga hej då till Södertälje, säger en företagare och menar att parkeringsfrågan påverkar hans verksamhet negativt i stadskärnan.

Läs även – ”Centrumdöden” är mer aktuellt än någonsin

Lokalen där skobutiken vid Lunagallerian en gång låg står nu helt tom. Foto: Alexander Isa

Liksom SEBs tidigare kontor vägg i vägg

I gallerian Kringlans övervåning är det inte många som passerar idag

Den som tar rulltrappan upp i gallerian Kringlan möts av en stor tom lokal.

Även vid den andra rulltrappan möts besökare av en tom lokal, där det tidigare låg en glasögonbutik som tvingades slå igen.

Caféet på övervåningen i Kringlan, som bjöd på en fin utsikt över Storgatan, tvingades stänga sina dörrar.

Klädbutiken Cubus lämnade Södertälje för länge sedan...

…Sedan de lämnade sin stora lokal har den stått tom.

Även Cubus grannverksamhet stängde dörren för gott.

Ekar tomt på övervåningen i Kringlan.

Går man över till grannfastigheten och tar rulltrapporna upp en våning i Telgehuset, möts man av flera tomma lokaler.

Ännu en tom lokal i Telgehuset.

Den en gång så livliga övervåningen i Telgehuset är nu ett minne blott.

Vid Coop, på gatuplan, låg tidigare ett populärt och mysigt café.

Sedan Stadium stängde i januari 2019 finns det inte längre någon sportbutik kvar i centrala Södertälje. Den stora lokalen på nästan 2000 kvadratmeter har stått tom sedan dess.

Gymanläggningen Fitness 24/7 var på väg att lämna Södertälje för gott, men valde istället att byta från Åhlenshuset, till en betydligt mindre lokal i Telgehusets källarvåning.

Ännu en tom lokal i Åhlenshuset.

I tinghuset står Telias gamla hörnlokal tom. En klädbutik försökte etablera sig där, men tvingades att stänga. Lokalen bakom, där Postnord tidigare hade sina lokaler, har också stått tom sedan dess.

Hamburgerkedjan Bores tvingades till konkurs på Köpmangatan. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 november 2023 14:09
Senast uppdaterad: 15 november 2023 14:09

Ny öl- och whiskymässa sätter Södertälje på kartan

Foto: Alexander Isa

I augusti tar Södertälje emot den första upplagan av Telge Öl & Whisky Festival på Scaniarinken. Arrangerad av Södertäljebon Abud Elia från 137:ans bar och Brygghus, kommer festivalen att bjuda på två dagar av smaker och upplevelser från några av landets främsta leverantörer och producenter.

Under helgen den 25-26 augusti kommer Scaniarinken i Södertälje att förvandlas till en plats där öl- och whiskyentusiaster kan samlas för att njuta av det bästa som dryckesvärlden har att erbjuda. Telge Öl & Whisky Festival, som arrangeras av Abud Elia tillsammans med eventbolaget Expo Stories, är ett välkommet tillskott till den lokala evenemangsscenen.

Besökarna kommer att få chansen att träffa och interagera med några av landets mest framstående leverantörer och producenter. Festivalen kommer att erbjuda ett brett urval av spännande nyheter och intressanta delar från deras sortiment. Med doftande och smakrika erbjudanden kommer besökarna att kunna utforska olika öl- och whiskytyper och upptäcka nya favoriter.

Arrangörerna förväntar sig flera tusen besökare under festivalens gång, och det förväntas att uppemot fyrtio utställare kommer att delta. För att säkerställa en trivsam atmosfär och enbart tillåta vuxna besökare, kommer åldersgränsen att vara 20 år. Inträdesavgiften för festivalen kommer att variera mellan 100 och 300 kronor, vilket ger besökarna tillgång till en värld av smakupplevelser och kunskap inom öl och whisky.

Med Telge Öl & Whisky Festival tar Södertälje ännu ett steg framåt som en destination för dryckesentusiaster.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juli 2023 08:00
Senast uppdaterad: 13 juli 2023 23:01

Polis spärrade av område efter en arbetsplatsolycka

2022_03_polis-avsparrat

Arkivbild: Alexander Isa

En arbetsplatsolycka inträffade i Bårsta i Södertälje, vilket resulterade i att ett område spärrades av under en räddningsinsats.

Strax före klockan tre på torsdagseftermiddagen utlöstes en räddningsinsats i Bårsta. Enligt information från SOS Alarm behövde en person som arbetade på hög höjd hjälp att ta sig ned till säker mark.

Polis och räddningstjänst tillkallades till arbetsplatsen klockan 14.39 för att genomföra räddningsinsatsen. Som en försiktighetsåtgärd spärrades området av under insatsen för att säkerställa säkerheten för både räddningspersonalen och omgivningen.

Det är ännu oklart vilka omständigheter som ledde till olyckan och om det kommer att bli några följder eller utredningar. Situationen avvecklades dock utan allvarliga skador och personen kunde räddas ned från den höga höjden

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juli 2023 06:47
Senast uppdaterad: 14 juli 2023 06:47

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors