Företag i fokus:

BILDEXTRA: Centrumdöden i bilder – ”De har dödat stan”

18C98EEB-EED4-4AB8-A4BF-C5CEBF92D229

Foton: Alexander Isa

Ett 20-tal lokaler gapar tomma i stadskärnan, samtidigt som flera verksamheter riskerar att gå mot samma öde. Butiks- och restaurangägare pekar främst på parkeringsmöjligheterna som bristfälliga.

– Södertälje centrum är helt dött. De har dödat staden. Det finns inget att komma ner till längre. Jag kämpar varje dag, sju dagar i veckan, men snart kommer jag att göra som Bores och säga hej då till Södertälje, säger en företagare och menar att parkeringsfrågan påverkar hans verksamhet negativt i stadskärnan.

Läs även – ”Centrumdöden” är mer aktuellt än någonsin

Lokalen där skobutiken vid Lunagallerian en gång låg står nu helt tom. Foto: Alexander Isa

Liksom SEBs tidigare kontor vägg i vägg

I gallerian Kringlans övervåning är det inte många som passerar idag

Den som tar rulltrappan upp i gallerian Kringlan möts av en stor tom lokal.

Även vid den andra rulltrappan möts besökare av en tom lokal, där det tidigare låg en glasögonbutik som tvingades slå igen.

Caféet på övervåningen i Kringlan, som bjöd på en fin utsikt över Storgatan, tvingades stänga sina dörrar.

Klädbutiken Cubus lämnade Södertälje för länge sedan...

…Sedan de lämnade sin stora lokal har den stått tom.

Även Cubus grannverksamhet stängde dörren för gott.

Ekar tomt på övervåningen i Kringlan.

Går man över till grannfastigheten och tar rulltrapporna upp en våning i Telgehuset, möts man av flera tomma lokaler.

Ännu en tom lokal i Telgehuset.

Den en gång så livliga övervåningen i Telgehuset är nu ett minne blott.

Vid Coop, på gatuplan, låg tidigare ett populärt och mysigt café.

Sedan Stadium stängde i januari 2019 finns det inte längre någon sportbutik kvar i centrala Södertälje. Den stora lokalen på nästan 2000 kvadratmeter har stått tom sedan dess.

Gymanläggningen Fitness 24/7 var på väg att lämna Södertälje för gott, men valde istället att byta från Åhlenshuset, till en betydligt mindre lokal i Telgehusets källarvåning.

Ännu en tom lokal i Åhlenshuset.

I tinghuset står Telias gamla hörnlokal tom. En klädbutik försökte etablera sig där, men tvingades att stänga. Lokalen bakom, där Postnord tidigare hade sina lokaler, har också stått tom sedan dess.

Hamburgerkedjan Bores tvingades till konkurs på Köpmangatan. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 november 2023 14:09
Senast uppdaterad: 15 november 2023 14:09

Bolaget köper cirka 68.000 kvm mark i Södertälje

Veridon

Pressbild: Veridon

Verdion tillkännagav idag att de stärker sin svenska logistikportfölj ytterligare. Bolaget har nu köpt ett stort industriområde i Södertälje.

Verdion, utvecklare av logistikfastigheter över hela Europa, har köpt en industritomten av AstraZeneca som är cirka 68 850 kvadratmeter och är belägen i Gärtuna.

– Detta är en fastighet med stor potential i ett område där utbudet av moderna anläggningar varit eftersatt under många år, säger Johan Nihlmark, Verdions affärsutvecklingschef.

Här planerar bolaget att utveckla en state-of-the-art logistikanläggning på cirka 31 000 kvadratmeter, som kommer att inkludera kontors- och sociala utrymmen med fokus på hållbarhet och flexibilitet. Lokalen kommer att hyras ut som en helhet eller i mindre enheter och förväntas vara inflyttningsklar vid slutet av fjärde kvartalet 2024.

– Den ligger inom bekvämt räckhåll för Södertäljeborna och endast 35 minuter från centrala Stockholm, samt har utmärkta transportförbindelser och är lättåtkomlig för hela regionen. Vi planerar att snabbt tillgängliggöra anläggningen på marknaden, för att tillmötesgå hyresgästers stora efterfrågan av moderna logistikfastigheter söder om Stockholm, säger Nihlmark.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 09:47
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 16:17

Hon blir ny VD för Tom Tits Experiment

D6A38D77-F804-4660-A190-BB56EEBDF19D

Pressbild

Tom Tits Experiment har utsett sin kommande VD. Tjänsten tillsätts Pia Kronqvist som för närvarande är VD för Scenkonst Öst.

Efter att föregående VD:n Elin Lydahl lämnade sin tjänst i december 2022 avslutas nu rekryteringsprocessen med att styrelsen har godkänt utnämningen av Pia Kronqvist som den nya VD:n.

– Pia har den bredd och tyngd som vi söker. Vi tror hon är rätt person för att fortsätta utveckla Tom Tit som besöksmål, science center och utökat klassrum för Södertäljes barn och ungdomar, säger Tom Tits Experiments styrelseordförande Abraham Halef (S).

Pia Kronqvist lämnar sin befattning som VD för ett av Sveriges största scenkonstbolag, Scenkonst Öst, som inkluderar Norrköpings Symfoniorkester, Östgötateatern med ung scen/öst och Östgötamusiken. Hon har innehaft denna position i över sju år. Kronqvist har även tidigare erfarenhet som VD för Folkoperan och Cirkus Cirkör, och är engagerad i styrelserna för Svensk Scenkonst, Film Stockholm och Sveriges Radio.

– Tom Tits Experiment är en fantastisk plats där lek och lärande kombineras på ett lustfyllt sätt. Det känns roligt att få vara med och tillsammans med medarbetarna utveckla platsen. Vi står i en tid där vi har många samhällsutmaningar. Det är viktigt att utveckla sätt för barn och unga att hitta lust till lärandet och intresse för naturvetenskap och teknik. Jag ser fram emot att lära känna organisationen och leda arbetet framåt, säger Pia Kronqvist, tillträdande vd för Tom Tits Experiment.

Hon kommer att tillträda sin nya roll den 1 januari 2024.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 10 juli 2023 21:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors