Företag i fokus:

Så vill butikerna vända den negativa trenden i centrum

4E105064-9CAE-4ADE-B1F1-92151B495666

Zandra Magnusson, Milla Paananen, Eva Grankvist. Lucas T.

En livfull och välfungerande stadskärna är viktig för att främja handeln i en kommun. Idag gapar ett 20-tal lokaler tomma i stadskärnan. Flera företagare anser att centrums attraktionskraft har dött ut.

Prispress, parkeringsfrågan och höga verksamhetshyror nämns som de ledande problemen som driver bort kunder, samtidigt som konkurrensen från näthandeln ökar. Telgenytt har hört sig runt i fem butiker om vad som kan göras för att vända den negativa trenden.

Eva Grankvist, verksamhetschef på butiken Gina Tricot. Lucas T.

– Upplevelsen av att handla fysiskt i butik behöver främjas. Som att känna på ett klädesplagg och få rätt storlek på en gång, och informera om att det är farlig luft som tillkommer med ökade nätbeställningar, säger Eva Grankvist, verksamhetschef på butiken Gina Tricot.

Milla Paananen, butiksmedarbetare på H&M Home. Lucas T.

– Lägre priser i butikerna behövs så att kunderna handlar mer i butik än på nätet, säger Milla Paananen, butiksmedarbetare på H&M Home.

Elizabet Mellberg, butikschef på Normal. Foto: Lucas T.

– Fastighetsägarna behöver sänka sina hyror, så att priserna i butiken kan sjunka. Butikerna tvingas stänga igen för att hyrorna höjs och kunderna måste betala mer, säger Elizabet Mellberg, butikschef på Normal.

Zandra Magnusson, butiksanställd på Inn och Finn. Foto: Lucas T.

– Mer energi behöver läggas på det som är roligt och attraktivt, som exempelvis tävlingar, anser Zandra Magnusson, butiksanställd på Inn och Finn.

M. Asad på Synsam Outlet. Foto: Lucas T.

– Butikerna behöver anordna fler aktiviteter och kampanjer som håller dem fortsatt relevanta, menar butiksansvarig M. Asad på Synsam Outlet.

Skribent: Lucas T.

Läs även:
”Centrumdöden” är mer aktuellt än någonsin

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 november 2023 14:09
Senast uppdaterad: 15 november 2023 17:20

Utmärkelser utdelade till Årets Förskolelärare och Arbetslag

F038833A-0D39-423B-93F6-5FBBBF824C2D

Foto: Södertälje kommun

I går ägde en prisutdelning för årets förskollärare rum under en inspirationsdag som hölls i Stadshuset. Cirka 450 förskollärare samlades vid evenemanget.

Varje år fördelar Utbildningsnämnden i Södertälje olika utmärkelser till både enskilda lärare och förskollärare samt grupper, och även till individer och team inom elev- och barnhälsoteamet för deras exceptionella prestationer. Som en ny tillägg för i år, erkänns också anställda som har gjort en betydande insats inom elevhälsa på olika sätt med ett pris.

– Vi har haft utmärkelser till förskollärare och arbetslag i flera år som ett sätt att uppmärksamma allt det goda som sker i våra olika verksamheter och som ett sätt av många att vara en attraktiv arbetsgivare. Det är också ett sätt dela med sig av goda exempel och att inspirera varandra i våra olika områden, säger Katarina Weidenhaijn, verksamhetschef Södertäljes förskolor.

Kriterierna för utmärkelserna är att de måste ha förbättrat undervisningens kvalitet, aktivt främjat skolans eller förskolans uppdrag och ha påverkat barns och elevers prestationer. Dessa prestationer bör också kopplas till förbättringsområden inom det systematiska kvalitetsarbetet.

Foto: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 18:18
Senast uppdaterad: 7 september 2023 18:18

LISTA: Här är cheferna som lämnat Södertälje kommun

DC6EF33E-11C7-4E2B-91B4-1A5EEDD1915C

Foton: Södertälje kommun

På kort tid har flera kommunchefer lämnat av olika anledningar, bland annat säkerhetschefen Anna Flink, stadsdirektören Stefan Hollmar, HR-chefen Johan Lifverström och nu exploateringschefen Sofia Cedergren.

Under det senaste året har flera ledande befattningshavare valt att lämna Södertälje kommun. Bland dem avgick Jörgen Austler från rollen som tf vd för Telge AB efter ett kort drygt halvår på posten. VD:n för Telge bostäder, Pontus Werlinder, lämnade också för en position i Göteborg. Säkerhetschefen Anna Flink övergav sin tjänst abrupt för att anta en position i sin hemstad Kalmar.

Sommaren 2022 valde Johannes Boson, vd för Telge energi, att avgå och samma år meddelades det att Elin Lydahl, vd för Tom Tit, slutade och ersattes av Pia Kronqvist. Cecilia Ståhl, en högt ansedd chef inom Telge tillväxt, var en annan som avgick 2022, hon ersattes av Johanna Kock.

Föregående vecka blev det även känt att HR-chefen Johan Lifverstrom plötsligt avgår. Enligt uppgifter till Telgenytt tyder det på att den 63-årige Lifverstrom antingen har blivit avskedad eller fått en utköpsoverenskommelse. Kort därefter kom nyheten om att exploateringschefen Sofia Cedergren hade tvingats lämna sin tjänst.

Allt som allt har det senaste året präglats av en betydande personalomsättning bland cheferna inom Södertälje kommun, där flera har tvingats lämna av olika anledningar. Enligt en källa befinner sig flera anställda i en osäker situation och det råder en känsla av oreda inom kommunhuset.

Läs även: – Oreda i stadshuset – Ännu en kommunchef tvingas lämna

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 14:42
Senast uppdaterad: 8 mars 2024 11:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors