Zandra Magnusson, Milla Paananen, Eva Grankvist. Lucas T.
En livfull och välfungerande stadskärna är viktig för att främja handeln i en kommun. Idag gapar ett 20-tal lokaler tomma i stadskärnan. Flera företagare anser att centrums attraktionskraft har dött ut.
Prispress, parkeringsfrågan och höga verksamhetshyror nämns som de ledande problemen som driver bort kunder, samtidigt som konkurrensen från näthandeln ökar. Telgenytt har hört sig runt i fem butiker om vad som kan göras för att vända den negativa trenden.
Eva Grankvist, verksamhetschef på butiken Gina Tricot. Lucas T.
– Upplevelsen av att handla fysiskt i butik behöver främjas. Som att känna på ett klädesplagg och få rätt storlek på en gång, och informera om att det är farlig luft som tillkommer med ökade nätbeställningar, säger Eva Grankvist, verksamhetschef på butiken Gina Tricot.
Milla Paananen, butiksmedarbetare på H&M Home. Lucas T.
– Lägre priser i butikerna behövs så att kunderna handlar mer i butik än på nätet, säger Milla Paananen, butiksmedarbetare på H&M Home.
Elizabet Mellberg, butikschef på Normal. Foto: Lucas T.
– Fastighetsägarna behöver sänka sina hyror, så att priserna i butiken kan sjunka. Butikerna tvingas stänga igen för att hyrorna höjs och kunderna måste betala mer, säger Elizabet Mellberg, butikschef på Normal.
Zandra Magnusson, butiksanställd på Inn och Finn. Foto: Lucas T.
– Mer energi behöver läggas på det som är roligt och attraktivt, som exempelvis tävlingar, anser Zandra Magnusson, butiksanställd på Inn och Finn.
M. Asad på Synsam Outlet. Foto: Lucas T.
– Butikerna behöver anordna fler aktiviteter och kampanjer som håller dem fortsatt relevanta, menar butiksansvarig M. Asad på Synsam Outlet.
Skribent: Lucas T.