Företag i fokus:

(V) vill höja skatten och kraftigt sänka politikers arvoden

Sjogren-Linda

Linda Sjögren, Vänsterpartiets gruppledare Södertälje. Foto: Alexander Isa

Vänsterpartiet i Södertälje har presenterat sitt budgetförslag, innehållande skattehöjningar och nedskärningar i politiska arvoden, för att finansiera satsningar på kultur, energi och socialt skydd.

I sitt budgetförslag föreslår Vänsterpartiet en rad åtgärder för att stärka Södertäljes ekonomi och samhällsfunktioner. Bland de föreslagna åtgärderna är en höjning av den kommunala skatten med 25 öre per hundralapp. Denna skattehöjning anses nödvändig för att återfå ekonomisk stabilitet och finansiera viktiga samhällsprojekt.

Partiet har även för avsikt att skapa subventionerade hyror för ideella föreningar som sysslar med kultur- och fritidsverksamhet och föreslår en utredning för att effektivisera användningen av kommunens scener. Dessutom vill man se en etableringen av ett stadsmuseum i Torekällberget.

Ett annat viktigt förslag är att etablera ett kommunalt energibolag, som de själva väljer att kalla för Telge Energiproduktion, för att främja utvecklingen av förnyelsebar energi och minska beroendet av externa energikällor. Detta kommer efter försäljningen av Telge Energi till Fortum.

Vänsterpartiet riktar även fokus på sociala frågor, såsom att rädda Södertäljejourernas skyddade boende som riskerar nedläggning. För att finansiera dessa och andra trygghets- och jämlikhetsinitiativ föreslår partiet att spara in på kommunstyrelsens kontor och sänka politikerarvoden med 40%, vilket skulle frigöra cirka tio miljoner kronor.

Slutligen, i syfte att stödja boende i allmännyttan, vill Vänsterpartiet avskaffa avkastningskravet på Telge Bostäder, för att undvika dubbelbeskattning för de boende och säkra en trygg och prisvärd bostadssituation för kommuninvånarna.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 november 2023 08:30
Senast uppdaterad: 15 november 2023 10:17

Grönare fjärrtrafik med Scanias nya biogasdrivlina

Scania Eldriven

Foto: Scania

Scania lanserar nya biogasdrivlinor för tunga lastbilar som ger 5% lägre bränsleförbrukning samtidigt som de klarar av krävande fjärrtransporter. De nya motorerna kombineras med komponenter från Scanias dieseldrivlina Super.

De nya biogasmotorerna bygger på Scanias beprövade 13-liters gasmotorer, men har trimmats för ännu bättre prestanda. Tillsammans med växellådan G25 och bakaxeln från dieseldriften Super bildar de en drivlina som ger upp till 5% lägre bränsleförbrukning jämfört med tidigare.

– När vi sammanförde de här komponenterna dröjde det inte länge innan vi förstod att vi hade en hit på gång, säger Ola Henriksson, Senior Product Manager på Scania Trucks.

Intresset för biogas som drivmedel ökar stadigt då allt fler transportföretag vill minska sina koldioxidutsläpp. Med biogas från förnyelsebara källor kan utsläppen minska med upp till 90% räknat från källa till hjul.

De nya motorerna finns i två effektuttag, 420hk och 460hk. Med stora gas tankar kan fjärrlastbilar få en räckvidd på upp till 1800 km.

– Med den körbarhet och räckvidd vi erbjuder tror jag fler kunder nu kommer att upptäcka vilken suverän lösning det här verkligen är, säger Henriksson.

Scania ser sin nya biogasdrivlina som en möjlighet för transportörer att drastiskt minska sina koldioxidutsläpp samtidigt som de kan fortsätta med krävande fjärrtransporter. En viktig pusselbit för en grönare tung trafik.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 25 december 2023 01:43

MINGELBILDER v.51 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0004-3

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.50

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 december 2023 00:22
Senast uppdaterad: 25 december 2023 00:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors