Företag i fokus:

Kommunen slopar 2 timmar gratis parkering i stadskärnan

IMG_6109

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun har beslutat att upphöra med två timmars gratis parkering i stadskärnan. Det nya beslutet träder i kraft från årsskiftet, vilket kan påverka den redan hårt drabbade lokala handeln.

– Stor risk att butiker tappar kunder och att det blir mindre rörelse i centrum, säger Liberalernas gruppledare Metin Hawsho.

Den redan hårt drabbade stadskärnan riskerar ännu en motgång. Idag står ett 20-tal lokaler tomma i stadskärnan, och flera riskerar att möta samma öde. En av de bidragande faktorerna som anses vara till fördel är de två timmars gratis parkering som erbjuds på ett fåtal platser i centrum. Det har nu beslutats att denna förmån ska upphöra.

Gratisparkeringen vid centralstationen, Torekällskolan och Tom Tits, som ursprungligen introducerades som en tillfällig åtgärd för att stötta den lokala handeln under pandemin, förlängdes i november 2021. Den kommer dock att upphöra från och med årsskiftet, meddelar den styrande majoriteten bestående av Socialdemokraterna (S), Moderaterna (M) och Miljöpartiet (MP).

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Som ett alternativ till den föreslår Alexander Rosenberg (M) att införa parkeringsplatser med gratis parkering, men för en kortare tid.
Ett förslag som ännu inte är beslutat, men syftar till att upprätthålla en viss nivå av bekvämlighet för kortare besök i centrum.

– Det skulle kunna vara 30 minuter så att man kan svänga förbi och springa in på apoteket eller köpa en skjorta, säger Rosenberg till SVT.

Satsningen på gratis parkering har resulterat i sex miljoner kronor mindre i parkeringsintäkter. Enligt bedömningar har framför allt boende och de som arbetar i centrum utnyttjat dessa två timmar.

Men besutet att avsluta satsningen kritiseras av oppositionen, som anser att det är ett hårt slag mot företagarna i stadskärnan.

– Vi ser parkeringsfrågan som en bra investering för en levande stadskärna, där människor kan mötas, säger Hawsho (L).

– Jag tror tyvärr att det är stor risk att butiker tappar kunder och att det blir mindre rörelse i centrum. Kommunen borde behålla 2-timmar fri parkering i stadskärnan då det är etablerad och uppskattad av både handlare och besökare till centrum.

Läs även: – ”Centrumdöden” är mer aktuellt än någonsin

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 november 2023 22:31
Senast uppdaterad: 16 november 2023 22:31

BILDEXTRA / TV: Kraftig brand i Lunagaraget – igen

38E6D8D0-4F31-487B-BFAA-AF7E62EBF960

Foto: Daniel Brace, Braceiller Productions / Läsarbild

Ännu en fordonsbrand har inträffat i Lunagaraget. Det är tredje gången på knappt en vecka som räddningstjänsten tillkallas till garaget i centrala Södertälje.

En brand har utbrutit i Lunagaraget klockan 17:22 på onsdagseftermiddagen. Ögonvittnen rapporterar om kraftig rökutveckling och att flera fordon ska vara involverade i branden.

Detta är den tredje händelsen i garaget på knappt en vecka.
Strax efter klockan 17:38 på måndagen inträffade en annan fordonsbrand i samma garage.
Även i helgen, den 19:e, ryckte räddningstjänsten ut till Lunagaraget efter kraftiga smällar och en bilbrand som orsakade betydande skador på flera fordon.

– En personbil som har brunnit och andra närliggande bilar ska ha skadats av sotning, säger räddningstjänstens vakhavande befäl till Telgenytt

Om det finns någon koppling mellan dessa tre incidenter är för närvarande oklart.

Foto: Daniel Brace, Braceiller Productions.

Läsarbild

Foto: Daniel Brace, Braceiller Productions.

Foto: Daniel Brace, Braceiller Productions.

Foto: Daniel Brace, Braceiller Productions.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 augusti 2023 15:47
Senast uppdaterad: 11 september 2023 14:26

Rätt att kritisera Rosenberg – Kommunen bör granskas

Rosenberg

Arkivbild: Shamash Oyal.

Eloge till Moderaternas Ungdomsförbund, MUF, som skarpt kritiserar sin ledning. Till skillnad från er partiledare, Alexander Rosenberg, står ni rakryggade och talar det Södertälje vill och behöver höra.

Inom Moderata Ungdomsförbundet i Södertälje finns det en frustration och besvikelse över Moderaternas beslut att inte agera när fritidsgården i Ronna kommer att kosta skattebetalarna 100 miljoner kronor. Denna frustration finns även hos väljarna och den är helt befogad.

I en kritisk insändare till Telgenytt tar MUF:s ordförande Daniel Eilert upp en mycket viktig punkt: Att en enda aktör kan få så stort inflytande över ett så omfattande projekt måste granskas – och dessutom noggrant.

”Våra röster är inte att räkna med i valet 2026”

Moderaterna fick nästan 19 procent av rösterna i valet 2022, vilket motsvarar över 9000 röster. Hur många av dessa som faktiskt uppskattade ett samarbete med Socialdemokraterna vill jag inte spekulera i, men så blev det nu.

Vi moderater tänkte att nu kanske det blir ”ordning och reda” i stadshuset och att Rosenberg skulle slå näven i bordet när saker och ting inte står rätt till. Men icke sa Nicke, istället har Rosenberg gått i ide som en mätt björn som har roffat åt sig färsk fisk från sjön under en god säsong. Vi är besvikna på dig, Rosenberg, och våra röster är inte att räkna med i valet 2026.

Istället kliver ynglingen Daniel Eilert fram och kräver att herr Rosenberg agerar. Vi har tidigare tagit del av tydliga fakta om hur kommunledningen begår oegentligheter, där de säljer fastigheter till utvalda aktörer och riktar upphandlingar så att enbart specifika aktörer ska kunna få kontrakt. När saker genomförs på detta felaktiga sätt bör det granskas, och helst bör det göras av en oberoende aktör som inte lyder under kommunledningen.

Moderata Ungdomsförbundet i Södertälje kräver att Rosenberg och partiet granskar upphandlingen av fritidsgården i Ronna. Illustration: Södertälje kommun.

”Den totala kostnaden består till cirka 30 % av material och resten av andra faktorer som projektering och genomförande. Ändå hamnar priset på omkring 83 000 kr per kvadratmeter – en siffra som inte rimmar väl med verkligheten.” Det skriver Daniel Eilert, MUF:s ordförande i Södertälje.

Skanska fakturerar Södertälje kommun 100 miljoner kronor, varav 70 miljoner är kostnader för bland annat projektering och genomförande. Det är en sanslöst hög kostnad och att en enda aktör ges möjligheten att lämna anbud är problematiskt. Det bör, precis som Moderaternas Ungdomsförbund i Södertälje skriver, ”granskas noggrant”.

”Det borde vara en självklarhet att Rosenberg nyttjar sin ledande ställning”

Det är just detta som Eilert kräver av Rosenberg. Det borde vara en självklarhet att Rosenberg nyttjar sin ledande ställning och ser till att allt går rätt till, men istället har han tagit långa steg tillbaka och låter cirkusen fortsätta precis som tidigare.

Att Rosenberg dessutom helt enkelt ignorerar deras insändare visar hur lite han bryr sig. Kanske är det så att han uppmanas att inte svara av någon med en starkare röst. I så fall ger han en glimt av hur en ledande marionettdocka fungerar i praktiken.

Till dig, Daniel Eilert, vill jag säga: Du har väljarnas stöd. Fortsätt din kamp och en vacker dag kanske våra röster vänder tillbaka till en partiledare som ”agerar ansvarsfullt”.

Varma hälsningar, HB

Läs även: – Realistpartiert: – Fritidsgården behöver inte kosta 100 miljoner

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 augusti 2023 11:28
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors