Företag i fokus:

Kommunen slopar 2 timmar gratis parkering i stadskärnan

IMG_6109

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun har beslutat att upphöra med två timmars gratis parkering i stadskärnan. Det nya beslutet träder i kraft från årsskiftet, vilket kan påverka den redan hårt drabbade lokala handeln.

– Stor risk att butiker tappar kunder och att det blir mindre rörelse i centrum, säger Liberalernas gruppledare Metin Hawsho.

Den redan hårt drabbade stadskärnan riskerar ännu en motgång. Idag står ett 20-tal lokaler tomma i stadskärnan, och flera riskerar att möta samma öde. En av de bidragande faktorerna som anses vara till fördel är de två timmars gratis parkering som erbjuds på ett fåtal platser i centrum. Det har nu beslutats att denna förmån ska upphöra.

Gratisparkeringen vid centralstationen, Torekällskolan och Tom Tits, som ursprungligen introducerades som en tillfällig åtgärd för att stötta den lokala handeln under pandemin, förlängdes i november 2021. Den kommer dock att upphöra från och med årsskiftet, meddelar den styrande majoriteten bestående av Socialdemokraterna (S), Moderaterna (M) och Miljöpartiet (MP).

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Som ett alternativ till den föreslår Alexander Rosenberg (M) att införa parkeringsplatser med gratis parkering, men för en kortare tid.
Ett förslag som ännu inte är beslutat, men syftar till att upprätthålla en viss nivå av bekvämlighet för kortare besök i centrum.

– Det skulle kunna vara 30 minuter så att man kan svänga förbi och springa in på apoteket eller köpa en skjorta, säger Rosenberg till SVT.

Satsningen på gratis parkering har resulterat i sex miljoner kronor mindre i parkeringsintäkter. Enligt bedömningar har framför allt boende och de som arbetar i centrum utnyttjat dessa två timmar.

Men besutet att avsluta satsningen kritiseras av oppositionen, som anser att det är ett hårt slag mot företagarna i stadskärnan.

– Vi ser parkeringsfrågan som en bra investering för en levande stadskärna, där människor kan mötas, säger Hawsho (L).

– Jag tror tyvärr att det är stor risk att butiker tappar kunder och att det blir mindre rörelse i centrum. Kommunen borde behålla 2-timmar fri parkering i stadskärnan då det är etablerad och uppskattad av både handlare och besökare till centrum.

Läs även: – ”Centrumdöden” är mer aktuellt än någonsin

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 november 2023 22:31
Senast uppdaterad: 16 november 2023 22:31

Nätverksledaren och tre andra ledare varnas i fängelset

Kriminalvården

Foto: Kriminalvården

Den utpekade ledarfiguren inom Södertäljenätverket varnas tillsammans med tre andra nätverksledare av Kriminalvården. Detta efter att de har vägrat att delta i sysselsättning på Saltviksanstalten.

Fyra ledande figurer från Västeråsnätverket, Flemingsberg, Göteborg och Södertälje varnas efter att ha vägrat brodera tavlor i fängelset. Enligt fängelselagen är en intagen skyldig att utföra eller delta i den sysselsättning som anvisas. En intagen som bryter mot föreskrifterna och villkoren som gäller tilldelas en varning.

Enligt Kriminalvårdens dokumentation har dessa män inte visat intresse för att brodera motiv till tavlor och har istället hänvisat till olika medicinska åkommor som skäl till sitt motstånd.

En framstående ledarfigur från Göteborg hävdar synfel som hindrar honom från att utföra uppgiften, medan en annan person med en ledande position inom ett nätverk begär en högre lön för att medverka.

Även en 31 årig man, som av polisen pekas ut som ledare för det splittrade Södertäljenätverket, tilldelas en varning på grund av upprepning av vägran. Enligt Kriminalvården har han inte deltagit i sysselsättningen utan giltigt skäl, och anstalten anser därför att han har brutit mot föreskrifterna och villkoren.

31-åringen har suttit frihetsberövad sedan 2020 och har dömts att avtjäna 9 år och två månader i fängelse.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 16:15
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 16:15

Centrumföreningen tar nytt digitalt steg

pexels kortterminal babs  kort

Foto: Pexels

Södertälje City tar steget in i den digitala handeln genom att introducera ett helt nytt digitalt presentkort. Med denna nyskapande plattform hoppas centrumföreningen främja och stödja den lokala handeln.

Det traditionella fysiska betalkortet kompletteras med en innovativ digital lösning från Cityplay, som inkluderar flera bonusfunktioner för att öka värdet av lokal shopping.

Presentkortet är tillgängligt för både privatpersoner och företag, och kan användas för ändamål som personalgåvor. Lanseringen äger rum i samband med Södertäljefestivalen, dock kommer endast ett begränsat antal verksamheter vara anslutna till lösningen från början.

– Samtidigt jobbar vi vidare med att ansluta allt fler Södertälje-verksamheter. Tillsammans stärker vi den lokala handeln och det blir ett roligt sätt att upptäcka stadens utbud, säger Erik Hanzon, marknadsansvarig, Södertälje City.

I samband med lanseringen genomförs tävlingen ”Kodjakten” på Lunagallerian, där deltagare använder Cityplay-appen för att skanna QR-koder som är placerade i butikerna. De som framgångsrikt slutför uppdraget har möjligheten att vinna ett digitalt presentkort med ett värde av 1 000 kr.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 14:47
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors