Företag i fokus:

Kommunen slopar 2 timmar gratis parkering i stadskärnan

IMG_6109

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun har beslutat att upphöra med två timmars gratis parkering i stadskärnan. Det nya beslutet träder i kraft från årsskiftet, vilket kan påverka den redan hårt drabbade lokala handeln.

– Stor risk att butiker tappar kunder och att det blir mindre rörelse i centrum, säger Liberalernas gruppledare Metin Hawsho.

Den redan hårt drabbade stadskärnan riskerar ännu en motgång. Idag står ett 20-tal lokaler tomma i stadskärnan, och flera riskerar att möta samma öde. En av de bidragande faktorerna som anses vara till fördel är de två timmars gratis parkering som erbjuds på ett fåtal platser i centrum. Det har nu beslutats att denna förmån ska upphöra.

Gratisparkeringen vid centralstationen, Torekällskolan och Tom Tits, som ursprungligen introducerades som en tillfällig åtgärd för att stötta den lokala handeln under pandemin, förlängdes i november 2021. Den kommer dock att upphöra från och med årsskiftet, meddelar den styrande majoriteten bestående av Socialdemokraterna (S), Moderaterna (M) och Miljöpartiet (MP).

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Som ett alternativ till den föreslår Alexander Rosenberg (M) att införa parkeringsplatser med gratis parkering, men för en kortare tid.
Ett förslag som ännu inte är beslutat, men syftar till att upprätthålla en viss nivå av bekvämlighet för kortare besök i centrum.

– Det skulle kunna vara 30 minuter så att man kan svänga förbi och springa in på apoteket eller köpa en skjorta, säger Rosenberg till SVT.

Satsningen på gratis parkering har resulterat i sex miljoner kronor mindre i parkeringsintäkter. Enligt bedömningar har framför allt boende och de som arbetar i centrum utnyttjat dessa två timmar.

Men besutet att avsluta satsningen kritiseras av oppositionen, som anser att det är ett hårt slag mot företagarna i stadskärnan.

– Vi ser parkeringsfrågan som en bra investering för en levande stadskärna, där människor kan mötas, säger Hawsho (L).

– Jag tror tyvärr att det är stor risk att butiker tappar kunder och att det blir mindre rörelse i centrum. Kommunen borde behålla 2-timmar fri parkering i stadskärnan då det är etablerad och uppskattad av både handlare och besökare till centrum.

Läs även: – ”Centrumdöden” är mer aktuellt än någonsin

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 november 2023 22:31
Senast uppdaterad: 16 november 2023 22:31

Larmade om att tända eld på sin lägenhet – Satt på lokal pub

9FD130F5-3A2C-4402-A113-14E66688C067

Foto: Arkivbild / Pxfuel

En man fick polisen att rycka ut efter att ha ringt in och påstått att han skulle tända eld på sin lägenhet, men istället hittades han på en pub i centrala Södertälje. Nu dömds han till böter för det falska larmet

Den 30 januari i år hände en händelse som ledde till onödig utryckning av flera polispatruller. En 50-årig man hade ringt in till larmcentralen och påstått att han skulle tända eld på sin lägenhet. Efter att polisen snabbt svarade på larmet upptäcktes dock att mannen inte befann sig i sin lägenhet, utan istället var på en pub i centrala Södertälje.

Det visade sig att hans uppgifter om den hotande eldsvådan var falska. Att ringa in falska larm är allvarligt och kan få allvarliga konsekvenser för både polisens resurser och för de personer som kan ha behövt hjälp samtidigt som resurserna var upptagna med det falska larmet. Som ett resultat av den oriktiga uppgiften har mannen nu åläggts att betala böter för sitt handlande.

Mannen är tidigare dömd för hot mot tjänsteman och penningtvättsbrott och bötfälls nu till böter för falskt larm på 6600 kronor.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 28 augusti 2023 19:50

Räddningstjänsten ryckte ut – Pojke fastnade i löpband

Brandbild-raddningstjanst

Arkivbild

Räddningstjänsten tillkallades till Geneta efter att larm om ett räddningsuppdrag. Väl på plats visade det sig att en pojke hade fastnat i ett löpband.

Händelsen inträffade på måndagseftermiddagen i området Geneta strax efter klockan 17:00. Olyckan utspelade sig i en lägenhet i Geneta strax efter klockan 17:00. Räddningstjänsten ryckte ut till platsen för att bistå med hjälp efter larm från SOS.

På plats visade det sig att en pojke hade fastnat i ett löpband, men lyckligtvis hade pojken själv lyckats befria sig från löpbandet innan räddningstjänsten anlände, och ingen extern hjälp krävdes för att befria honom.

Trots att pojken hade mindre blödningar till följd av händelsen bedömdes skadorna vara lindriga och inget besök på sjukhus var nödvändigt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 augusti 2023 19:29
Senast uppdaterad: 28 augusti 2023 19:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors