Företag i fokus:

Kommunen slopar 2 timmar gratis parkering i stadskärnan

IMG_6109

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun har beslutat att upphöra med två timmars gratis parkering i stadskärnan. Det nya beslutet träder i kraft från årsskiftet, vilket kan påverka den redan hårt drabbade lokala handeln.

– Stor risk att butiker tappar kunder och att det blir mindre rörelse i centrum, säger Liberalernas gruppledare Metin Hawsho.

Den redan hårt drabbade stadskärnan riskerar ännu en motgång. Idag står ett 20-tal lokaler tomma i stadskärnan, och flera riskerar att möta samma öde. En av de bidragande faktorerna som anses vara till fördel är de två timmars gratis parkering som erbjuds på ett fåtal platser i centrum. Det har nu beslutats att denna förmån ska upphöra.

Gratisparkeringen vid centralstationen, Torekällskolan och Tom Tits, som ursprungligen introducerades som en tillfällig åtgärd för att stötta den lokala handeln under pandemin, förlängdes i november 2021. Den kommer dock att upphöra från och med årsskiftet, meddelar den styrande majoriteten bestående av Socialdemokraterna (S), Moderaterna (M) och Miljöpartiet (MP).

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Som ett alternativ till den föreslår Alexander Rosenberg (M) att införa parkeringsplatser med gratis parkering, men för en kortare tid.
Ett förslag som ännu inte är beslutat, men syftar till att upprätthålla en viss nivå av bekvämlighet för kortare besök i centrum.

– Det skulle kunna vara 30 minuter så att man kan svänga förbi och springa in på apoteket eller köpa en skjorta, säger Rosenberg till SVT.

Satsningen på gratis parkering har resulterat i sex miljoner kronor mindre i parkeringsintäkter. Enligt bedömningar har framför allt boende och de som arbetar i centrum utnyttjat dessa två timmar.

Men besutet att avsluta satsningen kritiseras av oppositionen, som anser att det är ett hårt slag mot företagarna i stadskärnan.

– Vi ser parkeringsfrågan som en bra investering för en levande stadskärna, där människor kan mötas, säger Hawsho (L).

– Jag tror tyvärr att det är stor risk att butiker tappar kunder och att det blir mindre rörelse i centrum. Kommunen borde behålla 2-timmar fri parkering i stadskärnan då det är etablerad och uppskattad av både handlare och besökare till centrum.

Läs även: – ”Centrumdöden” är mer aktuellt än någonsin

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 november 2023 22:31
Senast uppdaterad: 16 november 2023 22:31

LARMET: Ungdomar på Sis-Tysslinge benägna att utöva dödligt våld

IMG_4260-1024x768-1

I juli ryckte polis och ambulans till Sis Tysslinge efter larm om ett stort bråk. Foto: Shamash Oyal

Den 2 augusti inträffade en kraftig explosion i Ronna, som misstänks vara riktad mot en anställd vid Sis. Efter incidenten genomförde Arbetsmiljöverket en inspektion på Tysslinge och kräver nu att åtgärder vidtas efter att flera brister noterats.

Incidenten där en lägenhetsdörr sprängdes och en person fördes till sjukhus för vård av skador misstänks vara riktad mot en ung man som arbetar på Sis-Tysslinge. Enligt uppgifter hade mannen blivit utpressad av intagna för att smuggla in en mobiltelefon, men när han vägrade ledde detta till att han själv blev utsatt för utpressning och en påhittad skuld uppstod.

Två personer har gripits och häktats, misstänkta för sprängningen mot mannens bostad. En av de två är en 17-åring som tidigare har blivit dömd för mordet på en man på ett gym i Stockholm och placertas på Sis-Tysslinge

Efter händelsen i Ronna har arbetsgivaren även försökt att kontakta den anställde, men tyvärr utan framgång. Detta resulterade i att Sis-Tysslinge gjorde en anmälan till Arbetsmiljöverket, som även genomförde en inspektion på platsen den 9 augusti.

Under inspektionen uppdagades flera brister som har lett till att myndigheten nu kräver att arbetsmiljöarbetet förbättras.

Myndighten påpekar att undersökningar och riskbedömningar för att förebygga våld och hot inte har genomförts tillräckligt, trots att arbetstagare exponeras för risker. Uppgifter om intagna ungdomar med högt våldskapital har konstaterats.

(Annonslänk)

Arbetsplatsen har två huvudsakliga brister som behöver åtgärdas enligt Arbetsmiljöverket. För det första har de inte noggrant undersökt och bedömt riskerna för våld och hot inom verksamheten, särskilt när det gäller arbetstagare som utsätts för risker på grund av intagna ungdomar med hög våldskapacitet.

”Ni har intagna ungdomar på er institution som har dokumenterat högt våldskapital, till och med dödligt våld.”, skriver Arbetsmiljöverket.

För det andra har de inte tillhandahållit tillräckligt med stöd och handledning för att hantera de starkt psykiskt påfrestande arbetsuppgifterna och arbetssituationerna som kan leda till ohälsa hos arbetstagarna. Det krävs akuta åtgärder för att förhindra ohälsa eller olyckor som kan uppstå på grund av våld eller hot om våld. Dessutom måste de se till att alla arbetstagare som riskerar att utsättas för återkommande våld eller hot om våld får särskilt stöd och handledning. Detta omfattar också arbeten som medför starkt psykiskt påfrestande arbetsuppgifter eller -situationer.

Nu kräver Aarbetsmiljoverket åtgärder som måste redovisas senast den 15 september.

Läs även: – Dömd mördare misstänkt för bomben i Ronna

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 augusti 2023 12:20
Senast uppdaterad: 26 augusti 2023 12:23

Sjön drabbad av fosfor på botten – Behandling planeras

Sjo-Pexels

Foto: Pexels

Tidigare i år upptäcktes förhöjda halter av kemikalier i fisk från sjön Uttran, som även har drabbats av övergödning. Sjön kommer nu att genomgå en aluminiumbehandling i syfte att förbättra dess tillstånd.

Sjön Uttran lider av övergödning, orsakad av överskott av fosfor på botten. Detta hotar att hindra sjön från att nå miljökvalitetsnormen ”god ekologisk status” till 2027.

År 2017 inleddes ett samarbete mellan kommunerna Botkyrka, Salem och Södertälje för att förbättra sjöns tillstånd. Utredningar visade att näring i form av fosfor läcker från botten, internbelastning, och måste minskas. För att åtgärda fosforläckaget har beslut fattats om aluminiumbehandling, delvis finansierad genom statsbidrag från Länsstyrelsen i Stockholm.

Behandlingen har påbörjats denna månad och kommer att fortsätta under hösten.

Läs även: – Förhöjda halter av kemikalier upptäckta i fisk

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 23:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors