Företag i fokus:

Kommunen slopar 2 timmar gratis parkering i stadskärnan

IMG_6109

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun har beslutat att upphöra med två timmars gratis parkering i stadskärnan. Det nya beslutet träder i kraft från årsskiftet, vilket kan påverka den redan hårt drabbade lokala handeln.

– Stor risk att butiker tappar kunder och att det blir mindre rörelse i centrum, säger Liberalernas gruppledare Metin Hawsho.

Den redan hårt drabbade stadskärnan riskerar ännu en motgång. Idag står ett 20-tal lokaler tomma i stadskärnan, och flera riskerar att möta samma öde. En av de bidragande faktorerna som anses vara till fördel är de två timmars gratis parkering som erbjuds på ett fåtal platser i centrum. Det har nu beslutats att denna förmån ska upphöra.

Gratisparkeringen vid centralstationen, Torekällskolan och Tom Tits, som ursprungligen introducerades som en tillfällig åtgärd för att stötta den lokala handeln under pandemin, förlängdes i november 2021. Den kommer dock att upphöra från och med årsskiftet, meddelar den styrande majoriteten bestående av Socialdemokraterna (S), Moderaterna (M) och Miljöpartiet (MP).

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Som ett alternativ till den föreslår Alexander Rosenberg (M) att införa parkeringsplatser med gratis parkering, men för en kortare tid.
Ett förslag som ännu inte är beslutat, men syftar till att upprätthålla en viss nivå av bekvämlighet för kortare besök i centrum.

– Det skulle kunna vara 30 minuter så att man kan svänga förbi och springa in på apoteket eller köpa en skjorta, säger Rosenberg till SVT.

Satsningen på gratis parkering har resulterat i sex miljoner kronor mindre i parkeringsintäkter. Enligt bedömningar har framför allt boende och de som arbetar i centrum utnyttjat dessa två timmar.

Men besutet att avsluta satsningen kritiseras av oppositionen, som anser att det är ett hårt slag mot företagarna i stadskärnan.

– Vi ser parkeringsfrågan som en bra investering för en levande stadskärna, där människor kan mötas, säger Hawsho (L).

– Jag tror tyvärr att det är stor risk att butiker tappar kunder och att det blir mindre rörelse i centrum. Kommunen borde behålla 2-timmar fri parkering i stadskärnan då det är etablerad och uppskattad av både handlare och besökare till centrum.

Läs även: – ”Centrumdöden” är mer aktuellt än någonsin

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 november 2023 22:31
Senast uppdaterad: 16 november 2023 22:31

Ny pjäs om Gilgamesh och jakten på odödligheten

2

Foto: Privat

Under helgen kommer den familjevänliga pjäsen ”Gilgamesh – jakten på odödligheten” att visas. I samarbete med Statens Kulturråd har pjäsen producerats av LFI, Läsfrämjarinstitutet, och kommer att presenteras i en ny tolkning på Oktoberteatern i Södertälje.

– Vi erbjuder publiken en magisk berättelse och vet att det är otroligt inspirerande för andra barn att se barnskådespelare på scen. Vår ensemble är helt fantastisk, som axlar detta ansvar. De har utmanats och utvecklats enormt både individuellt och som ensemble, säger Marlen Eskander, verksamhetschef på LFI.

Pjäsen bygger på världens äldsta skönlitterära verk, som är över 4000 år gammalt, och presenteras i en förnyad tolkning med en barnensemble samt samarbete från El-sistema och Assyriska fotbollsföreningen.

Kungen Gilgamesh och Enkido ger sig ut på äventyr bland monster och gudar i jakten på odödlighet och svar på livets stora frågor. Syftet är att öka läslusten hos unga och bidra till positiv identitetsbildning från forna Mesopotamien, nuvarande Irak.

Under två dagar, lördag den 26 augusti och söndag den 27:e klockan 13:00, erbjuder LFI en magisk berättelse och inspirerar genom barnskådespelare på scen.

– Teaterpjäsen kommer att spelas under Södertäljefestivalen och är därmed en del av
programmet, säger Marlen Eskander.

Foto: Privat

Marlen Eskander, verksamhetschef på LFI.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2023 14:36
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 17:24

Bil krockade med stolpe – En person förd till sjukhus

Ambulans

Arkivbild

En bilolycka inträffade tidigt på fredasgmorgoen på Klockarvägen i Södertälje, vilket resulterade i insatser av både polis och ambulans.

Bilolycka ägde rum vid 07-tiden på Klockarvägen i Geneta, vilket ledde till att räddningspersonal från både polis och ambulans kallades till platsen. Av ännu en oklar anledning hade en bil kört in i en stolpe.

Vid en uppdatering klockan 08:00 meddelades att en av de två personer som befann sig i bilen blev förd till sjukhus med ambulans för en kontroll av deras tillstånd.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2023 12:50
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 12:50

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors