Företag i fokus:

Här inträffar Södertäljes viltolyckor

66DAC124-DC9C-4228-B1B0-344C6021CD43

Bild: Newsworthy/Pexels

November är viltolyckorna tid. Och nästan alla Södertäljes olyckor inträffar på vägsträckor utan viltstängsel. Men hjälper mer stängsel? Experter pekar på en ännu viktigare åtgärd.

Under det senaste året har det inträffat 274 viltolyckor i Södertälje. Newsworthy har kartlagt vilka vägsträckor som haft flest olyckor och hur stor andel av olyckorna som sker längs oskyddade vägsträckor.

Vägarna med flest rapporterade viltolyckor de senaste tolv månaderna var länsväg 525länsväg 522 och riksväg 57, om vi tittar på landsvägarna. Omkring en tredjedel av olyckorna inträffade på småvägar, på stadsgator eller gick inte alls att härleda till en specifik väg.

Generellt är det inte de allra största vägarna som är mest olycksdrabbade, utan de något mindre.

– Det finns en topp i olycksfrekvens runt 5 000 fordon per dygn. När det blir större trafik så börjar djuren uppfatta vägarna som ett hinder. Det kan också bidra att vägar med större trafik har en bättre vägstandard, säger Anders Seiler, forskare vid SLU som bland annat studerar åtgärder mot viltolyckor.

I Södertälje finns ungefär fyra mil viltstängsel längs vägarna. Av olyckorna har 91 procent inträffat på vägsträckor utan viltstängsel. 

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Just viltstängsel efterfrågas ofta nära olycksdrabbade vägsträckor – i riksdagen har det de senaste 20 åren lagts 95 motioner om viltstängsel på den ena eller andra vägsträckan – men forskare och experter på Trafikverket poängterar att viltstängsel ensamt inte är lösningen.

– Det går jättebra att bygga bort viltövergångar med stängsel, men då flyttar man problemet. För att fungera måste stängslingen kombineras med faunapassager, och där behöver vi komma ikapp i dag, säger Marcus Gabrielsson, nationell samordnare på Trafikverket.

Faunapassager kan vara av olika slag: Hit hör allt från stora ”ekodukter” – broar för djur för motorvägar eller järnvägar – till vägportar för småvägar eller vägtrummor under vägen. Forskaren Anders Seiler bekräftar bilden av ett eftersatt behov av faunapassager.

– För att det ska fungera måste vi kombinera stängsel med passager för djur. Helst ska stängslet användas som ledninghjälp mellan säkra passager. Det har man sett internationellt också: Stängsel som leder djur till säkra passager minskar olyckorna.

–Det är ju ofta så att man lokalt vill ha viltstängsel, både för att skydda vilt och jakthundar, och för bygga bort olyckor. Jag förstår att man gärna vill ha vägen stängslad, men man ser kanske inte då att det uppstår ett behov av att bygga passager också, eller att olyckorna flyttar någon annanstans, säger Andreas Seiler.

Han påpekar också att stängslets huvudsakliga syfte egentligen inte varit att stoppa olyckor, utan att minska personskadorna, bland annat genom att flytta viltpassagerna till vägsträckor där hastigheterna är lägre. 

– Hastigheten är den allra viktigaste faktorn, säger Andreas Seiler.

Alla rapporterade olyckor de senaste 12 månaderna. Källa: Viltolycksrådet (olyckor) och Trafikverket (stängsel). Sträckor med viltstängsel är grönmarkerade. Sammanställning: Newsworthy

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 november 2023 13:30
Senast uppdaterad: 18 november 2023 13:30

Larm om stökig person – Polisen grep en med kniv

Polis

Arkivbild

Polisen grep en man i Södertälje, misstänkt för grovt brott mot knivlagen och narkotikabrott efter att ha uppträtt stökigt och burit kniv.

Polisen ingrep tidigt fredagsmorgon vid 07:40 efter larm om en man som uppträdde störande i Södertälje. Mannen, som uppges ha varit påverkad, skrek och hade en kniv i bakfickan när polisen anlände till platsen.

En polispatrull grep snabbt mannen, som nu misstänks för grovt brott mot knivlagen samt innehav av narkotika.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 april 2024 13:05
Senast uppdaterad: 9 april 2024 13:05

Gymnasiet i Järna satsar på ny hantverksbyggnad

Jarna

Pressbild

Novalisgymnasiet i Järna tar ett steg mot hållbarhet genom att uppföra en ny hantverksbyggnad utrustad med ett innovativt solcellstak, framhävande deras åtagande mot en grönare framtid.

Under 2024 fortsätter Novalisgymnasiet i Järna sin expansion och hållbarhetsresa med tillägget av en ny hantverksbyggnad. Detta projekt, understött av Stiftelsen Skridskofabriken och designat av Pietsch Arkitekter, visar skolans engagemang för miljövänliga byggmetoder och energilösningar. Byggnaden, som använder KL-trä från svenska skogar för sin konstruktion, är ett exempel på hur skolor kan leda vägen mot en mer hållbar byggpraxis.

– Det är roligt att testa denna typ av tak därmed ligga i framkant när det gäller nya innovationer. Vi bygger i massivt KL-trä som är ett hållbart alternativt som ökar i popularitet och väljer även att ha ett helt integrerat solcellstak. På så vis satsar vi på ett hållbart byggande redan från scratch, säger Marcus Laurén från Stiftelsen Skridskofabriken.

(Annonslänk)

Särskilt anmärkningsvärt är projektets fokus på solenergi. Efter att ha övervägt flera alternativ, valde skolan SunRoof för deras integrerade solcellstak, vilket erbjuder både estetiska och ekonomiska fördelar. Detta val speglar inte bara skolans önskan om att minska sitt ekologiska fotavtryck utan också att harmonisera med den omgivande kulturmiljön i Järna.

– Vi har ett tight samarbete med kommunen, där miljön och kulturen är en viktig aspekt. Det är en viktig kulturmiljö i Järna och det har alltid varit viktigt att ta hänsyn till miljön och göra så fint avtryck som möjligt rent visuellt, där det släta integrerade taket passade bra, säger Marcus Laurén.

Med en taktäckning på 194 kvadratmeter, varav 156 kvadratmeter är aktiv solcellsarea, förväntas den nya byggnaden producera omkring 25,290 kWh el årligen. Slutbesiktningen är planerad till november 2024, med installationen av solcellstaket startande under sommaren. Detta projekt markerar ett viktigt steg för Novalisgymnasiet mot att bli en föregångare inom hållbar utbildning och byggande, visande att miljöansvar och pedagogisk innovation kan gå hand i hand.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 9 april 2024 02:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors