Företag i fokus:

Här inträffar Södertäljes viltolyckor

66DAC124-DC9C-4228-B1B0-344C6021CD43

Bild: Newsworthy/Pexels

November är viltolyckorna tid. Och nästan alla Södertäljes olyckor inträffar på vägsträckor utan viltstängsel. Men hjälper mer stängsel? Experter pekar på en ännu viktigare åtgärd.

Under det senaste året har det inträffat 274 viltolyckor i Södertälje. Newsworthy har kartlagt vilka vägsträckor som haft flest olyckor och hur stor andel av olyckorna som sker längs oskyddade vägsträckor.

Vägarna med flest rapporterade viltolyckor de senaste tolv månaderna var länsväg 525länsväg 522 och riksväg 57, om vi tittar på landsvägarna. Omkring en tredjedel av olyckorna inträffade på småvägar, på stadsgator eller gick inte alls att härleda till en specifik väg.

Generellt är det inte de allra största vägarna som är mest olycksdrabbade, utan de något mindre.

– Det finns en topp i olycksfrekvens runt 5 000 fordon per dygn. När det blir större trafik så börjar djuren uppfatta vägarna som ett hinder. Det kan också bidra att vägar med större trafik har en bättre vägstandard, säger Anders Seiler, forskare vid SLU som bland annat studerar åtgärder mot viltolyckor.

I Södertälje finns ungefär fyra mil viltstängsel längs vägarna. Av olyckorna har 91 procent inträffat på vägsträckor utan viltstängsel. 

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Just viltstängsel efterfrågas ofta nära olycksdrabbade vägsträckor – i riksdagen har det de senaste 20 åren lagts 95 motioner om viltstängsel på den ena eller andra vägsträckan – men forskare och experter på Trafikverket poängterar att viltstängsel ensamt inte är lösningen.

– Det går jättebra att bygga bort viltövergångar med stängsel, men då flyttar man problemet. För att fungera måste stängslingen kombineras med faunapassager, och där behöver vi komma ikapp i dag, säger Marcus Gabrielsson, nationell samordnare på Trafikverket.

Faunapassager kan vara av olika slag: Hit hör allt från stora ”ekodukter” – broar för djur för motorvägar eller järnvägar – till vägportar för småvägar eller vägtrummor under vägen. Forskaren Anders Seiler bekräftar bilden av ett eftersatt behov av faunapassager.

– För att det ska fungera måste vi kombinera stängsel med passager för djur. Helst ska stängslet användas som ledninghjälp mellan säkra passager. Det har man sett internationellt också: Stängsel som leder djur till säkra passager minskar olyckorna.

–Det är ju ofta så att man lokalt vill ha viltstängsel, både för att skydda vilt och jakthundar, och för bygga bort olyckor. Jag förstår att man gärna vill ha vägen stängslad, men man ser kanske inte då att det uppstår ett behov av att bygga passager också, eller att olyckorna flyttar någon annanstans, säger Andreas Seiler.

Han påpekar också att stängslets huvudsakliga syfte egentligen inte varit att stoppa olyckor, utan att minska personskadorna, bland annat genom att flytta viltpassagerna till vägsträckor där hastigheterna är lägre. 

– Hastigheten är den allra viktigaste faktorn, säger Andreas Seiler.

Alla rapporterade olyckor de senaste 12 månaderna. Källa: Viltolycksrådet (olyckor) och Trafikverket (stängsel). Sträckor med viltstängsel är grönmarkerade. Sammanställning: Newsworthy

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 november 2023 13:30
Senast uppdaterad: 18 november 2023 13:30

Liberalerna – Vi måste våga prata positivt om Södertälje

GRCity

Foto: GRW Media/Södertälje City

Det finns många problem i världen, likaså i Södertälje. Det handlar om skjutningar, kriminalitet, segregation, korruption, arbetslöshet och så vidare. Överallt i världen finns det stora problem och mycket lidande. Samhället ska göra allt vi kan för att jobba mot dessa problem. Vi ska inte blunda för problemen, men vi behöver inte heller skylta med dem.

Staden och folket har tyvärr fått ett dåligt rykte, det har till och med gått så långt att invånare i staden skäms över att berätta att de är från Södertälje. Vi är många som inte är födda här utan har flyttat hit från andra delar av Sverige och som möts av förvånade och oroade ansiktsuttryck när vi berättat att vi ska flytta till Södertälje.

(Annonslänk)

Det är viktigt att vi från politiskt håll väljer att tala väl om Södertälje och våra invånare. Det är viktigt att vi visar stolthet för vår stad. För när vi inte gör det och bara låter bilden av Södertälje vara negativ så skapar det en självuppfyllande profetia. Vi får generationer som växer upp med en sargad självbild och med misstro till samhället.

När förtroendet och tilliten till samhället är svag får kriminella krafter chansen att greppa tag i den unga generationen. Den negativa mediebilden och det dåliga ryktet har gjort att det finns en misstänksamhet mot oss som kommer från Södertälje. Det gör det svårare att slå sig in på arbetsmarknaden vilket leder till högre arbetslöshet och befäster samhällsproblemen. 

”Det krävs ett starkare ledarskap som talar väl om Södertälje när chansen ges och inte tvärtom.”

För att kunna vända på den här utvecklingen krävs det ett starkare ledarskap som talar väl om Södertälje när chansen ges och inte tvärtom. Det behövs en vision om vad staden ska bli och hur vi ska ta oss dit. Något som var och en kan hänga upp lite av sitt hopp på.

Tyvärr tycks det inte finnas några sådana visioner från den politiska ledningen. Istället för att skapa hopp pratar man bara om problemen, kanske för att problembeskrivningen är det enda man kan komma överens om.

Liberalerna tror på ett Södertälje där vi garanterar varje individs rätt att forma sitt eget liv utan att utsättas för diskriminering. Din bakgrund ska inte avgöra din framtid. Södertälje ska vara en möjligheternas stad, som inte misstänkliggör entreprenörer och ideella föreningar som försöker skapa mervärde trots svåra förutsättningar. Vi vill berätta för omvärlden om Södertälje, om vår gästvänlighet, vår mångfald och det starka engagemanget som finns för lokalsamhället. Vi tror på en stad som uppmuntrar och bejakar sina invånare. Tillsammans kan vi ändra bilden av Södertälje. 

Metin Hawsho, (L) gruppledare
Victor Zetterman, (L), ordförande
Sevina Salci, (L)
Viveca Rabenius, (L) 
Gabriel Gawrye (L)
Evelyn Paz (L) 
Anton Holmlund, (L) 
Alvin Hanna (L) 
Kristina Perols (L)
Hanna Hanna (L) 
Maria Safar (L)

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 april 2024 09:47
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:54

Frontalkrock mellan buss och personbil – två skadade

IMG_4581

Foto: Alexander Isa

En allvarlig kollision mellan en personbil och en buss inträffade på Mariekällgatan under tisdagskvällen. Två personer fördes till sjukhus med skador.

– En buss och en personbil ska ha krockat. Två personer ska ha förts till sjukhus på egen hand, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

(Annonslänk)

En trafikolycka inträffade på Mariekällgatan strax vid klockan 22:30 på tisdagskvällen, där en personbil och en buss var inblandade. Olyckan orsakade stopp i trafiken i båda riktningar medan räddningstjänst och polis arbetade på platsen.

Enligt uppgifter från räddningstjänsten skadades minst två personer i olyckan och har förts till sjukhus för vård. Skadeläget för de inblandade är ännu inte klart. Både den drabbade personbilen och bussen ska bärgas från olycksplatsen.

Polisen kommer att upprätta en anmälan för grov vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada.

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 april 2024 23:46
Senast uppdaterad: 24 april 2024 11:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors