Företag i fokus:

Nykvarns stjärntrio kan återvända mot Helsingborg

IMG_6162

Kan Nykvarn ta tre viktiga poäng för att rycka ifrån bottenlagen? Foto: Roland Osbeck

Inför den senaste hemmamatchen mot Jönköping hade Nykvarn en del skadeproblem, men det ser nu ut som att viktiga spelare är på väg tillbaka.

Bland dem finns trion Simon Westgärds, Valdemar Ahlroth och Kevin Rigogiannis, som förväntas vara tillbaka när NIF tar emot Helsingborg i Furuborghallen. Trots frånvaron av vissa spelare har hemmapubliken fått se NIF inta planen med lugn och ökat självförtroende.

Nykvarn hoppas på att #28, Simon Wesgärds är tillbaka mot Helsingborg. Foto: Roland Osbeck

Helsingborg har haft en utmanande säsong efter att ha förlorat tre betydande spelare, inklusive Max Wahlgren, den landslagsaktuella Linus Malmström och målvaktsveteranen Jonathan Edling. Laget står endast på 3 poäng efter 8 spelade matcher. Christoffer Andersson, Helsingborgs bästa poängplockare, har under de senaste säsongerna imponerat med en räckvidd som kan skapa problem för motståndarna.

Två tidigare Warbergspelare, Simon Nilsson och Simon Svensson, befann sig i Furuborghallen när Nykvarn avancerade till SSL. Kan de störa NIF tillräckligt för att få revansch efter kvalförlusten, eller kommer hemmalaget att dominera?

Valdemar Ahlroth har fått återhämta sig under de senaste två veckorna pga. ljumskskada. Är Ahlroth redo att leverera nya poäng nu på söndag?

Tre bästa poängplockare för Helsingborg:

  • Christoffer Andersson: 9 poäng (4 mål och 5 assist)
  • Nicklas Brohling Ljung: 8 poäng (4 mål och 4 assist)
  • Hannes Andersson: 6 poäng (4 mål och 2 assist)

Tre bästa poängplockare för Nykvarn:

  • Markus Jonsson: 8 poäng (6 mål och 2 assist)
  • Hampus Ahrén: 8 mål (2 mål och 6 assist)
  • Valdemar Ahlroth: 7 poäng (5 mål och 2 assist)

Matchen spelas i Furuborghallen söndag 19 november, matchstart 16:00. Säkra din plats när Nykvarn tar emot Helsingborg här.

Matchen sänds även via Sportexpressen TV – matchen hittar du här

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 november 2023 20:38
Senast uppdaterad: 18 november 2023 20:38

Hemligt pris i kommunal fastighetsaffär avslöjat

Maren

 Bild/Illustration: Fojab

2018 sålde Södertälje kommun Kringlan och Marentomten till Stadsrum Fastigheter. Sedan dess har köpeskillingen varit sekretessbelagd fram till nu, vilket Lt nu har avslöjat.

Försäljningen av varuhuset med Marentomten genomfördes av Telge Fastigheter på uppdrag av Södertälje kommun, och totalt hade fyra budgivare lämnat in underlag för att köpa fastigheten.

Kommunen valde att sälja till Stadsrum, men priset hemlighölls. Detta ansågs vara mycket ovanligt av tidningen Fastighetsvärden, särskilt när kommunala bolag är inblandade. Enligt Lt var avtalen försedda med sekretess på grund av risken att det skulle kunna skada Stadsrums affärsverksamhet om informationen blev offentlig.

Däremot kräver offentlighets- och sekretesslagen att sekretessen upphävs efter fem år. Nu kan tidningen avslöja att Södertälje kommun, enligt avtalet, får mer betalt ju större hotellet blir.

(Annonslänk)

Enligt Lt fick kommunen drygt 447 miljoner kronor för fastigheten Tellus 5, som inkluderar både Kringlanhuset och tomten för Marenhotellet, vilket betalades 2018. Dessutom skulle kommunen få ytterligare ersättning baserat på hotellets storlek.

– När man bygger höga fastigheter så tar man luftrum i anspråk. Det är därför man gör på det sättet, säger Boel Godner, kommunstyrelsen ordförande, till Lt.

Enligt avtalet skulle kommunen erhålla 1 765 kronor per kvadratmeter BTA, vilket resulterade i över 15 miljoner extra för den cirka 8600 kvadratmeter stora hotellfastigheten.

Fastigheten beräknas bli 16 våningar hög och inkludera cirka 200 gästrum samt flera barer och restauranger.

 Bild/Illustration: Fojab

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2023 10:12
Senast uppdaterad: 11 september 2023 10:23

Ny inspirerande utställning i Stadshuset

Kommun

Föregående vecka invigdes den inspirerande utställningen ”Södertäljes barn berättar” i stadshuset. En utställningen som pågår fram till onsdag.

– Ett sätt att uppmärksamma allt det goda som sker i våra verksamheter, säger verksamhetschef Katarina Weidenhaijn.

(Annonslänk)

Förskolebarn från alla kommunala förskolor i Södertälje har samlats i en imponerande utställning som pågår i stadshuset. Utbildningsnämndens vice ordförande, Maria Frithz Warg, välkomnade allmänheten att ta del av förskolebarnens skapande under det senaste året genom att klippa invigningsbandet den 7 september.

Utställning är en manifestation av Reggio Emilias pedagogiska filosofi, som genomsyrar förskoleverksamheten. Här står barnens mångsidiga uttrycksförmåga, utforskande och berättande i centrum. Skapande och barnens fantasirika bidrag är grundläggande för deras lärande.

Utställningen är belägen i stadshusets foajé och öppen för allmänheten fram till onsdagen den 13 september.

Utbildningsnämndens vice ordförande, Maria Frithz Warg. Foto: Södertälje kommun

Foto: Södertälje kommun

Foto: Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 10 september 2023 21:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors