Företag i fokus:

Gästar stadshuset för att berätta om sexuella övergrepp

8834A575-A630-429C-9A7B-84F40F0C33E2

Foto: Alexander Isa/ Södertälje kommun

På måndag anordnas ett öppet seminarium i Södertälje stadshus med Flo Fermelin, medgrundare av #intedinhora, som delar sin erfarenhet av sexuell exploatering.

Imorgon, måndag den 20 november klockan 11.30–13.00 välkomnas allmänheten till Södertälje stadshus, lokal Trombon, för ett seminarium med Flo Fermelin från organisationen #intedinhora. Flo, som själv är överlevare av sexuell exploatering, kommer att dela med sig av sina personliga erfarenheter och belysa de faktorer som bidrar till sexuell exploatering. Seminariet riktar sig till både yrkesverksamma och allmänheten i Södertälje, inklusive politiker.

#intedinhora, som växte fram under metoo-rörelsen 2017, har blivit en plattform där individer delar sina berättelser om sexuell utsatthet. Flo kommer att tala om sårbarhetsfaktorer som psykiska diagnoser och tidigare sexuella övergrepp, som ofta leder till ökad risk för exploatering.

Ett viktigt fokus för Flo är betydelsen av ett bra bemötande, speciellt från yrkesverksamma. Genom sitt personliga engagemang och erfarenheter som psykologstudent, framhäver Flo hur ett känsligt och förstående bemötande kan vara avgörande för förändring och återhämtning.

Evenemanget är en del av veckan ”Södertälje mot våld och förtryck 2023”, och ger en unik möjlighet att få insikt i de komplexa aspekterna av sexuell exploatering från en direkt berörd persons perspektiv.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 november 2023 08:30
Senast uppdaterad: 19 november 2023 03:16

MINGELBILDER v.1 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0007

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.52

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 20:24
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 20:24

Inbrott i Södertälje – Man med machete gripen

polis

Arkivbild

En händelsekedja inleddes tidigt på morgonen i Södertälje med ett inbrott på en vårdinrättning, följt av ett misslyckat rånförsök i Flemingsberg.

Tidigt på söndagsmorgonen, klockan 06.59, upptäckte personalen vid en vårdinrättning i Södertälje ett inbrott. Enligt polisen hade ett fönster tagits bort och medicinlådor hade rotats igenom. Polisen, som snabbt anlände till platsen, inledde en utredning som innefattade förhör med vittnen och andra utredningsåtgärder.

Senare samma dag inträffade en relaterad incident i Flemingsberg, där en man med en machete och en stor kasse försökte få tag på mediciner på ett apotek. När han inte lyckades, lämnade han platsen utan byte.

Kort därefter observerade en polispatrull en man nära vårdinrättningen i Södertälje, bärandes på en kasse full av mediciner.

– En polispatrull iakttog mannen som stämde in på signalementet från rånförsöket i Flemingsberg och grep honom. Han är misstänkt för stöld genom inbrott och försök till rån, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 14:45
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 14:45

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors