Företag i fokus:

Kvinna krävs tillbaka på över 300.000 kronor

Swish

Foto: Paula Kass Elias

En kvinna i Södertälje står inför ett återkrav på över 300.000 kronor från Försäkringskassan efter att ha mottagit bidrag hon inte var berättigad till. Det avslöjar granskningen av hennes bankkonto.

En kvinna född 1983 från Södertälje fick kravbrev om återbetalning efter att hon felaktigt tagit emot underhållsstöd och bostadsbidrag. Från januari 2020 till maj i år mottog kvinnan sammanlagt 150.417 kronor i underhållsstöd och över 191.100 kronor i bostadsbidrag.

Försäkringskassans undersökning av kvinnans bankkonto avslöjade att hon mottagit regelbundna Swish-betalningar från barnens far, totalt över 150 000 kronor, samt betydande summor för dyrare inköp, vilket motsade hennes påstående om att hon ensam ansvarade för barnens försörjning. Denna upptäckt innebar att hon inte var berättigad till underhållsstödet hon mottagit.

Swishinbetalningarna och överföringarna uppgick till ett totalt värde av 1.898.600 kronor, vilket Försäkringskassan bedömer som oredovisade inkomster. Dessa inkomster diskvalificerade henne även från rätten till bostadsbidrag.

Som ett resultat av dessa upptäckter krävs kvinnan nu på cirka 340 000 kronor. 18.000 kronor av denna summa har redan hanterats i en skuldsanering hos Kronofogden, men hon förväntas fortfarande återbetala 322.879 kronor.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 november 2023 19:37
Senast uppdaterad: 20 november 2023 19:37

Falska ”Postkodlotteriet”-samtal lurar äldre i Södertälje

postkodlotteriet-pressbild

Foto: Postkodlotteriet

En ny bedrägerivåg där bedragare utger sig för att ringa från Postkodlotteriet har nått Södertälje, där flera äldre personer har blivit lurade.

Bedragare som hävdar att de representerar Postkodlotteriet har börjat rikta in sig på äldre invånare i Södertälje. Enligt uppgifter från LT har minst två äldre personer redan fallit offer för denna bluff.

En av de som utsatts är en kvinna i Södertälje, född 1931, som förlorat 18 000kronor, rapporterar tidningen. En kvinna i Södertälje, född 1931, är bland de drabbade och har, enligt tidningen, förlorat 18 000 kronor.

Fenomenet har börjat sprida sig över landet, och enligt Dagens Nyheter hade Postkodlotteriet i december rapporter om ett 30-tal personer som mottagit liknande bluffsamtal.

Bedragarnas tillvägagångssätt är att ringa upp äldre, gratulera dem till en påhittad vinst och berätta att en ”representant” från lotteriet snart kommer göra ett hembesök för att sätta in vinstpengarna på deras konto. Vid hembesöket presenteras en dosa, där offren uppmanas att placera sitt bankkort för att ”överföra pengarna direkt”. I verkligheten sker en skimming av kortet, och offrens pengar stjäls från deras konton.

Så skyddar du dig mot telefonbedrägerier
Var försiktig med känslig information. Misstänker du bedrägeri, avsluta samtalet och kontrollera dess legitimitet genom att ringa tillbaka till företagets officiella nummer. Logga aldrig in med ditt bank-ID eller dela personliga koder under ett samtal. Var också medveten om att bedragare kan förfalska visade telefonnummer genom ”spoofing”, så lita inte på numret som visas på din display.

Läs även: – Postkodlotteriets vinst regnar över Nykvarn

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2024 14:25
Senast uppdaterad: 15 januari 2024 14:25

Telge Bostäders dåliga ekonomi är självförvållad

Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiet 

Läser i LT 5/1 att Telgebostäders ekonomi inte går ihop, man lägger en stor del av skulden på de ökade byggkostnaderna. 

Materialkostnaderna har ökat kraftigt de senaste 2 åren, men vid en nybyggnation så består den totala kostnaden endast till ca 30% av materialkostnader, övriga ca 70% är arbetskostnader för byggnation och projektering.

Vid byggnation av höghuset i Grusåsen ”Stockholmsberget” blev Skanskas projekteringskostnader så höga att totalpriset för byggnationen blev så dyr att Telgebostäder tvingades ta ut Södertäljes högsta hyror för att få ekonomin att gå ihop, resultatet blev att många bostäder länge stod tomma.

En annan anmärkningsvärd strategi var att man inte nyttjade det statliga investeringsstödet som hade givit ca 70 miljoner till projektet, det hade visserligen tvingat bolaget att hålla en lägre hyresnivå, ca 4 200 kr för en 1a på 35 kvm i stället för ca 7200 kr, det ville man inte utan valde i stället att lägga den självförvållade extrema byggkostnaden direkt på hyresgästerna. 

”Endast Skanska eller Peab som kvalificerar sig för att bygga åt de kommunala bolagen”

Vi ser historiskt samma problematik inom Telge fastigheter där man också envisas med att ställa så höga omsättningskrav och övrigt knepiga krav likställt med att piska egen rygg då det i slutändan ofta endast blir Skanska eller Peab som kvalificerar sig för att bygga åt de kommunala bolagen, och projekteringskostnaderna blir därefter = Extremt höga!

Ett tydligt och färskt exempel är byggnationen av Bårsta fritidsgård,
enligt upphandlingens resultat så var det endast ett enda bolag som överlevde kravställningarna för att bygga fritidsgården – SKANSKA, inget annat byggbolag klarar av att bygga just denna fritidsgård är slutsatsen Telge drar.

Resultatet är att nu bygger Skanska sannolikt Europas dyraste fritidsgård per kvm, kostanden blir minst 83 000 kr per kvm vilket totalt landar på minst 100 miljoner kronor för fritidsgården. Telge fastigheter resonerar på samma vis som Telge bostäder, man ser inte den extrema byggkostnaden som något problem, utan man lägger kostnaden helt enkelt på hyresgästen, som i det här fallet är kultur och fritid som nu ska betala över 500 000 kr per månad i hyra, det är hutlöst. 

Man kan i sammanhanget lägga till att Telge fastigheter även lagt över 100 miljoner på ”gjuteriet” och nu när grafikens hus inte ska betala hyran (vilket vi fattade för flera år sedan) så lägger man även den hyran på kultur och fritid som har så höga hyreskostnader att det drabbar hela verksamheten!

”786 bostäder i Hovsjö såldes till bekanta 55 miljoner kronor billigare”

Telgebostäder borde genom åren ha lärt sig läxan, man blev blåsta av Skanska i ”Fornhöjdsskandalen” 2018 då budgeten drog över med nära en kvarts miljard, och när man inte blir blåst så säljer man dessutom ut sina fastigheter till REA priser och försämrar bolagets ekonomi ytterligare.

786 bostäder i Hovsjö såldes till bekanta 55 miljoner kronor billigare än vad ett stort bostadsbolag ville betala, sedan hemligstämplade man affären.
Och som inte det vore nog så sålde man ut 124 radhus för 723 000 kr styck, radhusen som sedan kunde säljas vidare för ca 2 miljoner kronor styck, i ett svep så hade Telgebostäder givit bort en bra bit över 110 miljoner kronor!

Revisionsrapport påpekade sedan att om man vill hålla god ekonomi i ett bostadsbolag så bör man ta marknadspriser när man säljer bostäder, inte slumpa bort dem till kompisar! 

Krister Mellström är nu VD för båda bolagen, vi hoppas att han tagit lärdom av tidigare haverier och misstag så att bättring sker, lycka till!

Joakim Granberg,
Realistpartiet 

Läs även: – Kommunen sålde Hovsjö för underpris – 55 miljoner kronor billigare till Månsbro

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2024 12:14
Senast uppdaterad: 15 januari 2024 12:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors