Företag i fokus:

Politiker utreds för otillåten påverkan av tjänstemän

Sodertalje-kommun-scaled-1

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun och stadsdirektören Magnus Gyllestad inleder en utredning om otillåten politisk påverkan. Detta görs efter uppgifter om att politiker utövat påtryckningar på kommunens tjänstepersoner, rapporterar LT.

Det var bland annat när Frimurarnas avtal för Igelsta gård avslöjades, där det fanns flera brister som inte hade åtgärdats sedan 2021, som nya uppgifter om misstänkt otillåten politisk påverkan uppdagades.

Till LT framför Alexander Rosenberg (M), nuvarande ordförande i tekniska nämnden, anklagelser om att tidigare ordförande Tage Gripenstam (C) under sin mandatperiod ska ha försökt favorisera bekanta och affärskontakter genom att utöva tryck på tjänstepersoner i specifika ärenden. Rosenberg nämner att det finns uppgifter om ett tiotal sådana incidenter.

Tage Gripenstam, å sin sida, förnekar att han har försökt påverka tjänstepersoner på ett otillbörligt sätt. Han medger dock till Länstidningen att han kan ha frågat om status i vissa ärenden.
Ett specifikt ärende som väcker uppmärksamhet är ett beslut från tekniska nämnden under Gripenstams tid som ordförande om att undersöka möjligheten för året-runt-uteserveringar, och flytt av en lastficka vid Tidermans och trottoarutvidgning för att möjliggöra servering.

Tidningen rapporterar också att det kan röra sig om ärenden som markköp, bygglov och detaljplaner, där tjänstepersoner upplevt påtryckningar från politiker.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 november 2023 13:15
Senast uppdaterad: 20 november 2023 13:15

Utvisning och fängelse för flera efter stora vapengömman

IMG_7730

I april förra året gjorde polisen ett stort beslag av vapen och narkotika i ett garage i en villa i Södertälje. Nu har flera personer dömts för inblandning.

Under en polisinsats den 25 april förra året i Grusåsen/Weda-området i Södertälje upptäcktes ett omfattande lager av skjutvapen och narkotika i en villa. Beslaget, som inkluderade nästan 40 skjutvapen såsom automatvapen och pistoler och närmare hundra kilo narkotika, betraktades som ett av de största på flera år.

Uppemot 40 vapen hittades i villans garage i Södertälje. Foto: Polisen

Polisen kunde gripa och åtala tre misstänkta personer; en 26-årig kvinna, skriven i Norrköping och två män skrivna i Södertälje, 28 och 47 år gamla.

Enligt förundersökningen tros vapen- och narkotikagömman ha använts av personerna på uppdrag av Rawa Majid, ledaren för Foxtrotnätverket, som för tillfället befinner sig utanför Sverige och är häktad i sin frånvaro. Bland annat misstänktes den 26-åriga kvinnan för att ha utfört dagliga uppdrag åt ”Kurdiska räven”, Rawa Majid. I målet misstänktes hon även för förberedelse till grov allmänfarlig ödeläggelse och grovt brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor.

Nu har domen meddelats för de tre åtalade.

Den 26-åriga kvinnan får fem år och sex månaders fängelse för att ha transporterat narkotika och explosiva varor. 28-åringen, som är medborgare i ett annat land, döms till nio års fängelse för synnerligen grovt vapenbrott, synnerligen grovt narkotikabrott och brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor, men döms även till utvisning från landet. Den 47-åriga mannen, som är medborgare i Storbritannien, döms till sex år och sex månaders fängelse för narkotikahanteringen i villagaraget.

Närmare 100 kilo narkotika påträffades. Foto: Polisen

”Kurdiska räven”, Rawa Majid, är häktad i sin frånvaro och misstänks vara inblandad i styrningen av delar av gängkriget i Sverige, men befinner sig för närvarande i Turkiet. Eftersom landet inte har ett utlämningsavtal med Sverige, är det svårt att begära hans utlämning till Sverige eftersom han är turkisk medborgare.

– I och med att han har ett turkiskt pass finns det ingen framgångsfaktor när det gäller utlämning från Turkiet, sade Ola Sjöstrand, chefsåklagare på Riksenheten för internationell och organiserad brottslighet, till SVT tidigare.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 januari 2024 12:33
Senast uppdaterad: 11 januari 2024 03:09

10 restauranger bötfälls för brister

Pizza-Pexels

Foto: Pexels

I oktober genomförde Skatteverket kontroller av 46 restauranger i Södertälje, varpå flera bötfälldes – något som Lt var först med att rapportera om. Nu har ytterligare restauranger tilldelats böter efter höstens kontroller.

Det var i början av oktober som Skatteverket genomförde kontroller, och i november bötfälldes fem restauranger.

Restaurangerna bötfälldes med varierande belopp, från 2 500 kronor till 25 000 kronor. Fyra pizzerior och en sushirestaurang för bland annat överskott i kassan, ofyllda personalliggare och oregistrerade försäljningar.

Nu rapporterar LT att ytterligare tio restauranger har prickats för samma fel, brister i kassaregistret.

Den restaurang som tilldelas högst böter får en kontrollavgift på över 30.000 kronor

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 2 januari 2024 23:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors