Företag i fokus:

Tung förlust för NIF mot bottenlaget

Nif

NIF fick se sig besegrad för andra gången i Furuborghallen. Foto: Roland Osbeck.

Inför matchen kom glädjande nyheter för hemmalaget då Valdemar Ahlroth, Simon Westgärds och Kevin Rigogiannis återvände till spel. Dock stod backen Gustav Lindström fortfarande på skadelistan.

Helsingborg, som låg sist i tabellen innan matchen, hade förutspåtts av tränare och experter att åka ur SSL. Med endast 3 poäng på 8 spelade matcher behövde gästerna ta poäng för att inte hamna för långt efter sina konkurrenter.

Matchen hade många ansikten, och inledningen såg stark ut för NIF. Trots dominans från hemmalaget fick de en kalldusch 06.57 in i första perioden när Helsingborg kontrade och Zacharias Melin satte sitt första SSL-mål.

Gästerna arbetade hårt defensivt och gjorde det svårt för NIF att kvittera. Matchen präglades av tuffa närkamper, och ingen av lagen vek sig i det fysiska spelet.

Efter en imponerande insats från hemmaspelaren Niklas Ohlström kunde Liam Arvidsson kvittera till 1–1 med lite mer än 2 minuter kvar av första perioden.

Liam Arvidsson inledde målskyttet för NIF. Foto: Roland Osbeck.

I den andra perioden skapades chanser åt båda håll, men Helsingborg var mer samlade när Nykvarn anföll. Simon Westgärds, tillbaka från skada, visade ingen återhållsamhet i sitt offensiva spel. Bröderna Lucas och Kevin Rigogiannis, tillsammans med Oscar Janthe, samarbetade väl i anfallsspelet, men skärpan i avsluten saknades för att omvandla det till mål.

Helsingborgs Christoffer Andersson testade Nykvarns målvakt Lucas Orrmo med sitt kraftfulla skott, men inget mål resulterade. Bortalagets Fabian Hansson imponerade defensivt, och lagkaptenen Fredi Petersson verkade trivas i Furuborghallen.

I den andra perioden åkte Gustaf Sandberg från hemmalaget ut i två minuter efter en händelse som fick lagkaptenen Karljohan Ahlroth att ifrågasätta domslutet. Helsingborgs powerplay varade inte mer än 20 sekunder, och Nykvarn tog över. Trots hårt arbete från Hampus Ahrén och bra komplettering från Simon Westgärds, Markus Jonsson och Lucas Rigogiannis lyckades Nykvarn hålla sitt första boxplay utan att släppa in mål.

#23 Hampus Ahrén stod för en fin insats och såg till att spela bort Helsingborgs powerplay

Hemmalaget fick ny energi och drog på sig en utvisning i slutminuterna av andra perioden. Helsingborg stod emot powerplayet, och målvakten Mattias Qvarfordt klarade av de avslut som kom.

I den sista perioden försökte Nykvarn ändra sitt spel, och Filip Ceder kom in. Trots några chanser, som kunde ha resulterat i mål, fortsatte hemmalaget att trycka ner Helsingborg och flyttade upp spelet ännu mer på offensiv planhalva.

Efter en sargstuds hem till Valdemar Ahlroth snappade Helsingborgs Amadeus Carlström upp bollen och gav sitt lag ledningen med 1–2 efter 02.27. Det följdes av en förödande minut för hemmalaget när Christoffer Andersson satte 1–3 med en projektil i det första krysset.

#77 Lucas Orrmo hade inte lika mycket att göra denna match mot ett effektivt Helsingborg.
Foto: RG Foto-Media.

NIF svarade snabbt när Valdemar Ahlroth pricksköt in 2–3 efter 04.49. Trots fortsatt press från Nykvarn utökade Helsingborg ledningen till 2–4 genom Zacharias Melin efter 08.35. Hemmalagets Valdemar Ahlroth skickade en magnifik passning till Jesper Lindström som dunkade in 3-4 efter 11.08.

NIF försöker att trycka för en kvittering men kommer inte närmare än en ribbträff från Valdemar Ahlroth. Helsingborgs Mattias Qvarfordt växte till en gigant i slutperioden när han på egen hand såg till att få med sig 3 poäng hem till Helsingborg.

NIF åker därmed på sin andra förlust i Furuborghallen.
Denna omgång skulle inte gå Nykvarns väg då resterande bottenlag vann sina respektive matcher och därmed är Nykvarn åter med i bottenstriden.

Nästa match spelas 24 november, 18:30, mot Linköping IBK i Linköpings sporthall.

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 november 2023 08:30
Senast uppdaterad: 20 november 2023 08:30

Inbrottsförsök mot vård- och omsorgsboende

polishelikopter

Foto: Shamash Oyal

Ett vård- och omsorgsboende i centrala Södertälje har drabbats av ett inbrottsförsök. Under natten pågick en stor sökinsats för att gripa de misstänkta gärningspersonerna.

Strax efter midnatt, natten mot fredag vid 01-tiden, blev polisen larmad om ett försök till inbrott på ett äldreboende i centrala Södertälje. Enligt tillgängliga uppgifter hade okända individer försökt ta sig in på boendet. Polisstyrkor svarade snabbt genom att kalla in extra resurser och även engagera en polishelikopter för att bistå i sökinsatsen.

– Vi har fått samtal om att några gärningspersoner ska ha försökt göra inbrott på Oxbackshemmet och vi åkte snabbt till platsen och påbörjade en sökinsats, säger polisens presstalesperson, till Telgenytt. 

Oxbackshemmet är ett centralt beläget vård- och omsorgsboende i Södertälje med totalt 48 lägenheter uppdelade i sex bostadsgrupper. Bland dessa finns 16 lägenheter som är särskilt utformade för personer med demenssjukdom.

I nuläget finns det inga rapporter om att tjuvarna lyckades ta sig in i boendet, och det finns heller inga uppgifter om att någon skadades i samband med incidenten.

Ingen gripen.
– Ingen ska ha gripits i nuläget, vi är på plats med stora resurser, säger polisen till Telgenytt.

Uppdatering 03:00

Polisen meddelar att i samband med inbrottet ska ett fönster ha krossats och en anmälan om skadegörelse har upprättats.

-Vi har upprättat en anmälan om skadegörelse eftersom ett fönster ska ha fått skador, insatsen är avslutad och vi har inte lyckats gripa någon gärningsperson, meddelar polisens presstalesperson, till Telgenytt.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 00:03
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 01:01

Rykte om galleriadåd sprider sig bland Södertäljebor

smartphone-mobile-hand-person-people-technology-595792-pxhere.com

Foto: Pexels

Ett oroande rykte om potentiella dåd mot gallerior sprider sig runt om i landet via SMS. Bland annat har SMS:et nått Södertäljebor, men nu tillbakavisar SOS Alarm uppgifterna som rena rykten.

Rykten om hot mot gallerior har satt Södertälje invånare på helspänn efter ett SMS som cirkulerat. Meddelandet, som hävdar att planerade dåd är på gång och att personer har gripits, har väckt stor oro.

I SMS:et förs uppgifter om att undvika galleriorna Mall of Scandinavia och Täby Galleria, samt att gripanden har gjorts. I SMS:et påstås källan vara ”frugans kusin som jobbar på SOS Alarm”, men detta har nu avfärdats av myndigheten

Tillbakavisas av SOS Alarm.

– SOS Alarm vill tydliggöra att bolaget inte har gått ut med någon information av detta slag, skriver pressansvarig Douglas Norström. SOS Alarm har nåtts av informationen att det pågår ryktesspridning via SMS. I meddelandena skrivs att det gjorts ingripanden i två större gallerior i Stockholmsområdet, där man använder SOS Alarm som källa för informationen, skriver pressansvarig Douglas Norström, till Aftonbladet.

Läs även: – Terrorhotnivån höjs – Hot från al-Qaida

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 augusti 2023 15:25
Senast uppdaterad: 17 augusti 2023 15:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors