Företag i fokus:

Tung förlust för NIF mot bottenlaget

Nif

NIF fick se sig besegrad för andra gången i Furuborghallen. Foto: Roland Osbeck.

Inför matchen kom glädjande nyheter för hemmalaget då Valdemar Ahlroth, Simon Westgärds och Kevin Rigogiannis återvände till spel. Dock stod backen Gustav Lindström fortfarande på skadelistan.

Helsingborg, som låg sist i tabellen innan matchen, hade förutspåtts av tränare och experter att åka ur SSL. Med endast 3 poäng på 8 spelade matcher behövde gästerna ta poäng för att inte hamna för långt efter sina konkurrenter.

Matchen hade många ansikten, och inledningen såg stark ut för NIF. Trots dominans från hemmalaget fick de en kalldusch 06.57 in i första perioden när Helsingborg kontrade och Zacharias Melin satte sitt första SSL-mål.

Gästerna arbetade hårt defensivt och gjorde det svårt för NIF att kvittera. Matchen präglades av tuffa närkamper, och ingen av lagen vek sig i det fysiska spelet.

Efter en imponerande insats från hemmaspelaren Niklas Ohlström kunde Liam Arvidsson kvittera till 1–1 med lite mer än 2 minuter kvar av första perioden.

Liam Arvidsson inledde målskyttet för NIF. Foto: Roland Osbeck.

I den andra perioden skapades chanser åt båda håll, men Helsingborg var mer samlade när Nykvarn anföll. Simon Westgärds, tillbaka från skada, visade ingen återhållsamhet i sitt offensiva spel. Bröderna Lucas och Kevin Rigogiannis, tillsammans med Oscar Janthe, samarbetade väl i anfallsspelet, men skärpan i avsluten saknades för att omvandla det till mål.

Helsingborgs Christoffer Andersson testade Nykvarns målvakt Lucas Orrmo med sitt kraftfulla skott, men inget mål resulterade. Bortalagets Fabian Hansson imponerade defensivt, och lagkaptenen Fredi Petersson verkade trivas i Furuborghallen.

I den andra perioden åkte Gustaf Sandberg från hemmalaget ut i två minuter efter en händelse som fick lagkaptenen Karljohan Ahlroth att ifrågasätta domslutet. Helsingborgs powerplay varade inte mer än 20 sekunder, och Nykvarn tog över. Trots hårt arbete från Hampus Ahrén och bra komplettering från Simon Westgärds, Markus Jonsson och Lucas Rigogiannis lyckades Nykvarn hålla sitt första boxplay utan att släppa in mål.

#23 Hampus Ahrén stod för en fin insats och såg till att spela bort Helsingborgs powerplay

Hemmalaget fick ny energi och drog på sig en utvisning i slutminuterna av andra perioden. Helsingborg stod emot powerplayet, och målvakten Mattias Qvarfordt klarade av de avslut som kom.

I den sista perioden försökte Nykvarn ändra sitt spel, och Filip Ceder kom in. Trots några chanser, som kunde ha resulterat i mål, fortsatte hemmalaget att trycka ner Helsingborg och flyttade upp spelet ännu mer på offensiv planhalva.

Efter en sargstuds hem till Valdemar Ahlroth snappade Helsingborgs Amadeus Carlström upp bollen och gav sitt lag ledningen med 1–2 efter 02.27. Det följdes av en förödande minut för hemmalaget när Christoffer Andersson satte 1–3 med en projektil i det första krysset.

#77 Lucas Orrmo hade inte lika mycket att göra denna match mot ett effektivt Helsingborg.
Foto: RG Foto-Media.

NIF svarade snabbt när Valdemar Ahlroth pricksköt in 2–3 efter 04.49. Trots fortsatt press från Nykvarn utökade Helsingborg ledningen till 2–4 genom Zacharias Melin efter 08.35. Hemmalagets Valdemar Ahlroth skickade en magnifik passning till Jesper Lindström som dunkade in 3-4 efter 11.08.

NIF försöker att trycka för en kvittering men kommer inte närmare än en ribbträff från Valdemar Ahlroth. Helsingborgs Mattias Qvarfordt växte till en gigant i slutperioden när han på egen hand såg till att få med sig 3 poäng hem till Helsingborg.

NIF åker därmed på sin andra förlust i Furuborghallen.
Denna omgång skulle inte gå Nykvarns väg då resterande bottenlag vann sina respektive matcher och därmed är Nykvarn åter med i bottenstriden.

Nästa match spelas 24 november, 18:30, mot Linköping IBK i Linköpings sporthall.

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 november 2023 08:30
Senast uppdaterad: 20 november 2023 08:30

TELGENYTT AVSLÖJAR: Brister sedan 2019 – Nu sätter Miljökontoret ner foten

Gästhamnen

Södertälje Gästhamn. Foto: Alexander Isa

Efter ett tidigare utsläpp av drivmedel vid Södertälje gästhamn har Tekniska nämnden fått ett föreläggande från Miljökontoret angående den felaktiga installationen av oljeavskiljaren på platsen. Brister i hanteringen har lett till att verksamheten trots varningar och påminnelser har fortsatt i drift.

Den 19 juni 2019 rapporterades ett utsläpp vid Södertälje gästhamn till Miljökontoret. Vid en inspektion samma dag fastställdes att läckaget härstammade från ledningen till drivmedelspumpen för hydrerad vegetabilisk olja. Risken för att drivmedel skulle spridas till omgivande mark och vatten vid påfyllning av behållarna uppmärksammades av Miljönämnden, vilket ledde till att man omedelbart inledde ett ärende för att åtgärda problemen.

Dock dröjde det med att hitta en lösning.

Under hösten 2020 beslutade Miljönämnden att förbjuda Tekniska nämnden att driva Gästhamnen tills bristerna kring risken för drivmedelsspridning åtgärdades.

När båtsäsongen inleddes 2021 möttes båtarna av tomma pumpar vid Södertälje gästhamn.

Den ansvarige personen för att säkerställa behållarna vid gästhamnen var en av kommunens fastighetsförvaltare, Michael Lagerkvist. En nyinstallerad oljeavskiljare, med ett helt nytt system, installerades av PEAB, men vid besiktningen som genomfördes av Foria visade det sig att installationen inte var godkänd. Trots att bristerna i oljeavskiljaren inte hade åtgärdats och installationen inte var godkänd, fortsatte verksamheten under sommaren 2022 och även detta år.

Vid begäran på komplettering hävdade Michael Lagerkvist att han trodde att ärendet var avslutat, men Miljönämnden påpekade att de hade försökt nå honom upprepade gånger och skickat flera påminnelser om att åtgärda bristerna.

Michael Lagerkvist. Foto: Centerpartiet

I september 2022 skickade Miljökontoret ett krav på att få installationsprotokoll för oljeavskiljaren och bekräftelse om två nödstopp installerade på anläggningen, men handlingarna dröjde flera månader. Först den 12 januari i år kom kompletteringarna in, men fortfarande saknades installationskontrollen för att säkerställa att den nya oljeavskiljaren var tät och fungerade korrekt.

Kompletteringen dröjde ytterligare, och i april undrade Lagerkvist varför installationsbesiktningen var nödvändig. Miljökontoret förklarade då att det är ett krav i kommunen vid nyinstallation av oljeavskiljare.

Slutligen, i början av sommaren den 8 juni, mottog Miljökontoret protokollet som visade att oljeavskiljaren inte var godkänd. Därefter fattade Miljökontoret beslutet den 27 juni att utfärda ett föreläggande till kollegorna på Tekniska Nämnden och krävde att installationskontrollen av oljeavskiljaren skulle genomföras senast tre veckor efter att tekniska nämnden mottagit beslutet.

”Miljönämnden anser att en installationskontroll av oljeavskiljaren för att säkerställa att den är tät och fungerar korrekt är rimlig,” skriver nämnden i föreläggandet.

Gästhamnens oljeavskiljare. Foto: Alexander Isa

Brevet mottogs av Michael Lagerkvist, kommunens fastighetsförvaltare, men kravet på att installationskontrollen av oljeavskiljaren skulle genomföras inom tre veckor har dock inte uppfyllts. Enligt Miljökontoret skickades ett mejl från Samhällsbyggnadskontoret den 21 juli där de framförde att de inte skulle uppfylla kravet och begärde uppskov.

I ett mail till Telgenytt berättar Miljökontoret att Lagerkvist och Tekniska nämnden ansökte om 4 veckors förlängning av föreläggandet.

– Tekniska nämnden har inte lämnat in de efterfrågade uppgifterna till miljökontoret. Tekniska nämnden har ansökt om uppskov gällande att lämna in de uppgifter som Miljönämnden förelagt dem om att redovisa för miljökontoret. Miljönämnden har gjort bedömningen att beslutet gäller och kommer därmed inte att ge uppskov på redovisningsdatumet, skriver Hanna Ullström, inspektör på Miljökontoret i Södertälje kommun, i ett mail till Telgenytt.

Telgenytt söker Michael Lagerkvist, kommunens fastighetsförvaltare.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2023 15:15
Senast uppdaterad: 23 augusti 2023 00:38

Olycka mellan en moped och personbil i Nykvarn

Olycka Ambulans

Arkivbild

En moped och en personbil var inblandade i en kollision strax före klockan halv fyra på tisdagseftermiddagen. Olyckan inträffade på väg 509 i Nykvarn.

Räddningstjänsten ryckte ut efter att ha mottagit ett larm om att en moped och en personbild. Enligt uppgifter hade mopeden kört in på sidan av fordonet. Olyckan inträffade på väg 509, varpå flera räddningsenheter snabbt ryckte ut till väg 509 mellan Rudkälla och Nykvarn.

Mopedföraren har enligt räddningstjänsten klarat sig med lindriga skador, inklusive smärta i knät. Vägen var delvis begränsad i samband med olyckan, men efter en kort stund var den åter öppen som vanligt för trafik.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2023 14:45
Senast uppdaterad: 15 augusti 2023 15:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors