Företag i fokus:

Tung förlust för NIF mot bottenlaget

Nif

NIF fick se sig besegrad för andra gången i Furuborghallen. Foto: Roland Osbeck.

Inför matchen kom glädjande nyheter för hemmalaget då Valdemar Ahlroth, Simon Westgärds och Kevin Rigogiannis återvände till spel. Dock stod backen Gustav Lindström fortfarande på skadelistan.

Helsingborg, som låg sist i tabellen innan matchen, hade förutspåtts av tränare och experter att åka ur SSL. Med endast 3 poäng på 8 spelade matcher behövde gästerna ta poäng för att inte hamna för långt efter sina konkurrenter.

Matchen hade många ansikten, och inledningen såg stark ut för NIF. Trots dominans från hemmalaget fick de en kalldusch 06.57 in i första perioden när Helsingborg kontrade och Zacharias Melin satte sitt första SSL-mål.

Gästerna arbetade hårt defensivt och gjorde det svårt för NIF att kvittera. Matchen präglades av tuffa närkamper, och ingen av lagen vek sig i det fysiska spelet.

Efter en imponerande insats från hemmaspelaren Niklas Ohlström kunde Liam Arvidsson kvittera till 1–1 med lite mer än 2 minuter kvar av första perioden.

Liam Arvidsson inledde målskyttet för NIF. Foto: Roland Osbeck.

I den andra perioden skapades chanser åt båda håll, men Helsingborg var mer samlade när Nykvarn anföll. Simon Westgärds, tillbaka från skada, visade ingen återhållsamhet i sitt offensiva spel. Bröderna Lucas och Kevin Rigogiannis, tillsammans med Oscar Janthe, samarbetade väl i anfallsspelet, men skärpan i avsluten saknades för att omvandla det till mål.

Helsingborgs Christoffer Andersson testade Nykvarns målvakt Lucas Orrmo med sitt kraftfulla skott, men inget mål resulterade. Bortalagets Fabian Hansson imponerade defensivt, och lagkaptenen Fredi Petersson verkade trivas i Furuborghallen.

I den andra perioden åkte Gustaf Sandberg från hemmalaget ut i två minuter efter en händelse som fick lagkaptenen Karljohan Ahlroth att ifrågasätta domslutet. Helsingborgs powerplay varade inte mer än 20 sekunder, och Nykvarn tog över. Trots hårt arbete från Hampus Ahrén och bra komplettering från Simon Westgärds, Markus Jonsson och Lucas Rigogiannis lyckades Nykvarn hålla sitt första boxplay utan att släppa in mål.

#23 Hampus Ahrén stod för en fin insats och såg till att spela bort Helsingborgs powerplay

Hemmalaget fick ny energi och drog på sig en utvisning i slutminuterna av andra perioden. Helsingborg stod emot powerplayet, och målvakten Mattias Qvarfordt klarade av de avslut som kom.

I den sista perioden försökte Nykvarn ändra sitt spel, och Filip Ceder kom in. Trots några chanser, som kunde ha resulterat i mål, fortsatte hemmalaget att trycka ner Helsingborg och flyttade upp spelet ännu mer på offensiv planhalva.

Efter en sargstuds hem till Valdemar Ahlroth snappade Helsingborgs Amadeus Carlström upp bollen och gav sitt lag ledningen med 1–2 efter 02.27. Det följdes av en förödande minut för hemmalaget när Christoffer Andersson satte 1–3 med en projektil i det första krysset.

#77 Lucas Orrmo hade inte lika mycket att göra denna match mot ett effektivt Helsingborg.
Foto: RG Foto-Media.

NIF svarade snabbt när Valdemar Ahlroth pricksköt in 2–3 efter 04.49. Trots fortsatt press från Nykvarn utökade Helsingborg ledningen till 2–4 genom Zacharias Melin efter 08.35. Hemmalagets Valdemar Ahlroth skickade en magnifik passning till Jesper Lindström som dunkade in 3-4 efter 11.08.

NIF försöker att trycka för en kvittering men kommer inte närmare än en ribbträff från Valdemar Ahlroth. Helsingborgs Mattias Qvarfordt växte till en gigant i slutperioden när han på egen hand såg till att få med sig 3 poäng hem till Helsingborg.

NIF åker därmed på sin andra förlust i Furuborghallen.
Denna omgång skulle inte gå Nykvarns väg då resterande bottenlag vann sina respektive matcher och därmed är Nykvarn åter med i bottenstriden.

Nästa match spelas 24 november, 18:30, mot Linköping IBK i Linköpings sporthall.

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 november 2023 08:30
Senast uppdaterad: 20 november 2023 08:30

Efter sprängning i Ronna – Sis-anställd går inte att nå

Ronna

Foto: Shamash Oyal

Under början av augusti ägde rum en explosion där en lägenhetsdörr förstördes i Ronna. Personen som misstänks vara måltavlan är anställd vid Sis och arbetar på Tysslinge. Nu har Sis lämnat in en rapport till Arbetsmiljöverket, eftersom arbetsgivaren inte har lyckats få kontakt med den anställda.

Den var efter midnatt, den 2 augusti, som en lägenhetsdörr spränges av en kraftig anordning och orsakade stora skador.  En person skadades och fördes till sjukhus, men enligt Aftonbladets uppgifter misstänker polisen inte att mannen var den riktiga måltavlan för sprängningen, utan en nära anhörig.

Sprängningen ska vara riktad mot en ung man som arbetar på ett Sis-Tysslinge och uppges ha utpressats av intagna att smuggla in en mobiltelefon. Men när mannen vägrade blev mannen utpressad och en påhittad skuld ha uppstått.

Efter incidenten har arbetsgivaren försökt nå den anställde utan framgång. Nu har Sis gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket baserat på uppgifter som har rapporterats i media och som inte har kunnat bekräftas av den anställde.

– Arbetsgivaren har inte kunnat få kontakt med berörd medarbetare trots flera regelbundna försök, skriver Sis i anmälan till Arbetsmiljöverken.

Läs även: – Explosion i flerfamiljshus i Geneta – Två till sjukhus

BILDEXTRA / TV: Lägenhetsdörr sprängd i Ronna

Foto: Alexander Isa.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 19:10
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 19:22

Pålningsarbetet vid Maren tar längre tid än planerat

EAFE39FC-C0B4-49C4-B59B-16B33A24D131

Foto: Alexander Isa

I juni påbörjades pålningsarbetet vid Marenplan för det kommande hotellet, men nu rapporterar Sveriges Radio att arbetet tar längre tid än ursprungligen planerat.

– Det har skett lite på sommaren som gjort att vi inte fått ner exakt så många pålar som vi hade tänkt, säger projektledaren, Anders Braun, till SR.

I centrala Södertälje pågår förberedelserna för att bygga en ny fastighet som ska inkludera ett nytt hotell och flera restauranger. Byggnaden förväntas vara färdigställd under 2025. I samband med byggprojektet hörs ett bankande ljud från betongpålar som hamras ned i marken, hela 30 meter djupt. Sammanlagt kommer 420 pålar att slås ned.

Syftet med denna process är att stabilisera fastigheten, som kommer att resa sig till cirka 16 våningar höjd. Dock har pålningsarbetet, som ursprungligen planerades att pågå till ungefär den 18 augusti, nu förväntats ta längre tid.

– Vi har ett ungefärligt 50-tal kvar. Det är svårt att säga exakt dag. Vi siktade på den 18:e, men vi tror inte att vi är helt klara på fredag. Veckan därpå är vi klara, säger Braun till SR.

När denna fas är avklarad kommer grundläggningen att påbörjas, och den beräknas pågå fram till årsskiftet.

Läs även: – Här är restaurangerna som etableras vid Maren

50-tal pålar kvar. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 14:16
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 14:16

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors