Företag i fokus:

Kampanjvecka sätter fokus på utsatta grupper i Södertälje

Södertälje kommun

Foto: Alexander Isa

Under veckan anordnas den årliga kampanjen ”Södertälje mot våld och förtryck” där kommunen flaggar orange. I år riktas särskilt ljuset mot sårbara grupper i kommunen.

– Denna veckas fokus och program känns väldigt viktigt. Ingen människa ska behöva leva i ofrihet och i otrygghet oavsett vilka förutsättningar vi föds in i eller drabbas av i livet, säger Viktoria Hjulström (S), Socialnämndens ordförande.

Återigen arrangerar Södertälje kommuns samordnare mot våld i nära relationer tillsammans med styrgruppen för våld i nära relationer och hedersrelaterat våld kampanjveckan ”Södertälje mot våld och förtryck”. Under veckan kommer det att hållas lunchseminarier i kommunens lokaler måndag till torsdag och på fredagen anordnas ett seminarium vid S:t Ragnhilds församling i samarbete med Svenska kyrkan.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Som avslutning på veckan arrangeras ett fackeltåg genom Södertälje centrum på fredagskvällen. Kommunen flaggar också med orange flaggor under hela veckan. Den orangea färgen representerar en framtid fri från våld, särskilt våld mot kvinnor och flickor.

– Varje flickas och kvinnas rätt att leva ett liv i frihet och fritt från våld och förtryck är en grundläggande fråga. I vårt samhälle och i det arbete som vi utför är det viktigt att tillgodose individens bästa och de förutsättningar som finns, säger Hjulström.

Bakgrunden till kampanjveckan är FN:s internationella dag den 25 november som uppmärksammar det våld som framförallt kvinnor och flickor utsätts för globalt. I Södertälje vill man lyfta frågan lokalt och sätta fokus på våld i nära relationer.

– Vi hoppas att många vill gå med i fackeltåget på fredagen för att visa sitt stöd för alla som blivit utsatta för våld eller förtryck, säger Johannes Evers Gester som är samordnare mot våld i nära relationer i Södertälje kommun.

Alla aktiviteter och föreläsningar under veckan är kostnadsfria och öppna för både kommunens medarbetare och invånare.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 november 2023 08:00
Senast uppdaterad: 20 november 2023 20:03

Mordet på 41-åringen – Mördaren överklagar domen

Polis-4

Foto: Shamash Oyal

Tre dömdes till fängelse för inblandning i mordet på en 41-åring i Ronna hösten 2022. 19-åring dömd för mord beslutar att överklaga sin dom.

Det var förra onsdagen som domen föll för totalt 13 personer åtalade för inblandning i mordet den 1 oktober 2022. Den mördade, en 41-årig person utan kriminella kopplingar, sköts till döds på Enhörnaleden i vad som tros vara en felskjutning. Motivet antas vara en hämndaktion för mordet på en 19-åring vid Rösbergas Fritidsgård, som inträffade dagen innan, enligt kammaråklagaren Markus Hankkio.

Av de 13 åtalade i fallet, associerade med Saltskogfalangen, dömdes fyra av dem, inklusive skytten, till flera års fängelse. Skytten, en 19-åring som vid mordtillfället var 17 år men misstänks vara äldre än vad han uppgett, dömdes till nio år och sex månaders fängelse för mord.

En dom som han nu väljer att överklaga, en nyhet som SVT först rapporterade. Om hovrätten, till skillnad från tingsrätten, bedömer det bevisat att 19-åringen var skytten och 18 år gammal vid mordtillfället den 1 oktober 2022, såsom åklagaren påstår, kan mördaren riskera att dömas till livstids fängelse.

– Den risken finns men jag tror inte att den är stor. Det som är viktigt är att han inte ska dömas för ett brott han inte har begått. Så därför väljer vi att överklaga, säger försvarsadvokaten, Jonas Granfelt, till SVT.

Mördaren fångad på film sittande på en elcykel sekunder efter dödsskjutningen. Foto: Polisen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 15 januari 2024 12:06

Två personer greps och misstänktes för brott

Polis-3

Arkivbild

Under natten mot lördag inträffade två separata händelser i Södertälje som ledde till gripandet av två personer.

Strax efter midnatt, natten mot lördag, greps två personer i separata incidenter, båda misstänkta för brott.

Den första händelsen inträffade vid 00.35 då en man i Södertälje kontrollerades av polisen. Han blev frihetsberövad enligt lagen om omhändertagande av berusade personer. Utöver detta är mannen även misstänkt för ett grovt brott mot knivlagen.

Den andra gripanden skedde endast tio minuter senare. Polisen stoppade en person efter misstankar om olaga intrång på en byggarbetsplats. Initialt observerades ett par personer som rörde sig nära en grävmaskin på arbetsplatsen. Efter en kort tids utredning kunde polisen gripa en person, som nu misstänks för narkotikabrott.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2024 00:02
Senast uppdaterad: 15 januari 2024 00:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors