Företag i fokus:

Kampanjvecka sätter fokus på utsatta grupper i Södertälje

Södertälje kommun

Foto: Alexander Isa

Under veckan anordnas den årliga kampanjen ”Södertälje mot våld och förtryck” där kommunen flaggar orange. I år riktas särskilt ljuset mot sårbara grupper i kommunen.

– Denna veckas fokus och program känns väldigt viktigt. Ingen människa ska behöva leva i ofrihet och i otrygghet oavsett vilka förutsättningar vi föds in i eller drabbas av i livet, säger Viktoria Hjulström (S), Socialnämndens ordförande.

Återigen arrangerar Södertälje kommuns samordnare mot våld i nära relationer tillsammans med styrgruppen för våld i nära relationer och hedersrelaterat våld kampanjveckan ”Södertälje mot våld och förtryck”. Under veckan kommer det att hållas lunchseminarier i kommunens lokaler måndag till torsdag och på fredagen anordnas ett seminarium vid S:t Ragnhilds församling i samarbete med Svenska kyrkan.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Som avslutning på veckan arrangeras ett fackeltåg genom Södertälje centrum på fredagskvällen. Kommunen flaggar också med orange flaggor under hela veckan. Den orangea färgen representerar en framtid fri från våld, särskilt våld mot kvinnor och flickor.

– Varje flickas och kvinnas rätt att leva ett liv i frihet och fritt från våld och förtryck är en grundläggande fråga. I vårt samhälle och i det arbete som vi utför är det viktigt att tillgodose individens bästa och de förutsättningar som finns, säger Hjulström.

Bakgrunden till kampanjveckan är FN:s internationella dag den 25 november som uppmärksammar det våld som framförallt kvinnor och flickor utsätts för globalt. I Södertälje vill man lyfta frågan lokalt och sätta fokus på våld i nära relationer.

– Vi hoppas att många vill gå med i fackeltåget på fredagen för att visa sitt stöd för alla som blivit utsatta för våld eller förtryck, säger Johannes Evers Gester som är samordnare mot våld i nära relationer i Södertälje kommun.

Alla aktiviteter och föreläsningar under veckan är kostnadsfria och öppna för både kommunens medarbetare och invånare.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 november 2023 08:00
Senast uppdaterad: 20 november 2023 20:03

INSÄNDARE: Nytt år hade kunnat innebära nya möjligheter för Södertälje

Godner-Rosen-Greg

Den styrande majoriteten i Södertälje, S, M och Mp

Nu går majoriteten in på sitt andra år med makten i Södertälje, vi kan bara hoppas att de visar prov på mer handlingskraft och ambition 2024 än vad vi fick se 2023. Den styrande majoriteten i Södertälje saknar en gemensam vision för staden. Det är inte förvånande. De tre partierna i majoriteten, M, Mp och S har alla helt olika visioner för samhället.  

När kommunen leds av en majoritet utan gemensam vision blir resultatet att kommunen blir reaktiv istället för proaktiv. S, M och Mp kan inte enas om framtiden och sitter därför mest och väntar på att problem ska uppstå och när de oundvikligen dyker upp hanteras de hafsigt och slarvigt. Ta bara parkeringsfrågan som exempel. Majoriteten tog en budget i november som avskaffade all gratis parkering för att bara några veckor senare lägga fram ett nytt förslag där gratisparkeringen bevaras till viss del. I bästa fall kan majoritetens lappa efter läge-attityd bevara status quo i Södertälje, men den kan aldrig leda till positiv förändring.  

Tyvärr lyckas majoriteten inte ens bevara status quo. Efter deras första år med makten har utanförskapet ökat, fler områden blivit utsatta och företagsklimatet har blivit sämre. För att kunna åstadkomma en positiv förändring krävs en vision om vart kommunen ska ta vägen. 

”Hade vi fått styra kommunen hade det nya året kunnat innebära nya möjligheter för vår stad.”

Vi Liberaler har en vision för Södertälje och hade vi fått styra kommunen hade det nya året kunnat innebära nya möjligheter för vår stad. Om vår vision blev verklighet hade vi tagit de första stegen för att riva utanförskapets murar. Vi hade gjort riktade satsningar för att stärka skolorna i de utsatta områdena. Vi hade tagit krafttag mot arbetslösheten och påbörjat ett gediget arbete för att förbättra Södertäljes företagsklimat. Liberalerna hade genomfört en samhällsbyggnadspolitik som ger fler som bor i utsatta områden möjlighet att äga sitt boende. Det hade satsats på fler fältassistenter och trygghetsvärdar för att skapa trygghet där den behövs som mest.  

Metin Hawsho, Gruppledare Liberalerna Södertälje: – ”Den styrande majoriteten i Södertälje saknar en gemensam vision för staden.”

Att stoppa utanförskapet är en ödesfråga för Södertälje, varje dag som passerar utan handling från majoriteten är en förlust i kampen mot utanförskapet. Det finns partier till höger om oss och som ser mer repression som den enda lösningen på utanförskapet och det finns partier till vänster om oss som väljer att blunda för problemen och tror att gängkriminalitet enkom kan botas med fler fritidsgårdar. 

Sanningen är att det behövs både förebyggande arbete och hårda tag för att bekämpa otryggheten i Södertälje. 

Södertäljes utmaningar existerar inte i ett vakuum. I år är det europaval, det är mycketviktigt för Södertälje. Gängkriminalitet är inte begränsad till Södertälje eller Sveriges gränser. Knarket, vapnen och morden beställs genom stora internationella nätverk. Vi måste inse att gängkriminaliteten är ett problem som sträcker sig över gränserna och måste bekämpas över gränserna. Vi vill se ett europeiskt FBI som kan kartlägga och bekämpa den grova organiserade brottsligheten i Europa. 

Södertälje är en handelsstad och de stora industrierna som finns här är helt beroende av att kunna sälja sina produkter på globala marknaden. En ödesfråga för Södertälje och hela den europeiska ekonomin är att EU lyckas sluta frihandelsavtal med USA och andra demokratier över världen. Genom den globala handeln blir Södertälje rikt. När du röstar i europavalet den 9e juni 2024 så ska du veta att en röst på Liberalerna i europavalet 2024 är en röst för mer europeiskt och globalt samarbete som gör Södertälje till både en tryggare, friare och rikare stad.  

Metin Hawsho, 
Gruppledare Liberalerna Södertälje

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2024 14:11
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Sjukhuset testar ny AI-teknik – ”Det här är framtiden”

41ABB392-4E7A-4CA9-B484-0493D0F6EE05

Foto: Shamash Oyal/Södertälje sjukhus

På Södertälje sjukhus pågår just nu tester av ny AI-baserad övervakningsteknik som syftar till att minska antalet fall bland patienter. Tekniken utgörs av rörelsesensorer i taket som kan upptäcka när en patient riskerar att ramla och skicka larm till personalen.

På avdelning 8, en internmedicinsk avdelning där bland annat strokepatienter vårdas, har man testat systemet i 12 patientrum under två månaders tid. Håkan Bertnor, undersköterska på avdelningen, är positiv till den nya tekniken.

– Det här är framtiden. Fallen har minskat och vi har en ökad övervakning av patienterna, säger han.

Håkan Bertnor, undersköterska. Foto: Södertälje Sjukhus

Sensorn kan ställas in på olika känslighetsnivåer utifrån patientens behov. Larmet ger personalen mer tid att hinna fram till en patient innan ett fall inträffar.

Innovationsledaren Peter Rodmalm förklarar att systemet i sig inte förhindrar fall, utan det handlar om nya arbetssätt och att prioritera larmen högt.

– Samtidigt som testet pågår ser vi över kostnader och nyttor för att sedan ta ett beslut om sjukhuset ska upphandla ett AI-baserat system för att minska antalet fall, säger Rodmalm.

Testperioden pågår totalt i två månader och hittills har resultaten varit lovande.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 12 januari 2024 00:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors