Företag i fokus:

DEBATT: Majoriteten klarar inte av effektiv styrning

Boel-Alex-Lars

Styrande majoritet, Boel Godner (S), Alexander Rosenberg (M), Lars Greger (MP). Foto: Lucas T.

Majoriteten i fullmäktige har lagt ett förslag till mål och budget som är alldeles hopplöst att tolka. I majoritetsbudgeten finns det fem “prioriteringar”, tio “KF-mål”, tio “Uppdrag”, 61 “fokusområden för budgetperioden” och 62 “nämndspecifika satsningar”. Det är alltså totalt 148 politiska styrsignaler i ett och samma styrdokument.

Samtidigt finns det en nästintill oändlig mängd andra styrdokument, handlingsplaner och policys. Den här djungeln av byråkrati skapar ineffektivitet i kommunorganisationen. Det gör att personal och resurser som hade kunnat göra nytta går till pappersvändande byråkrati och administration istället för kommunal kärnverksamhet.

Ta till exempel de tio KF-målen. Det första KF-målet handlar om att barn och unga ska ha goda uppväxtvillkor i Södertälje, och det låter ju bra, men det finns inte någon tillhörande indikator för att mäta hur det här målet uppfylls. Alla kan nog ställa sig bakom att barn och unga ska ha goda uppväxtvillkor, men om det inte finns ett tydligt sätt att mäta just detta blir målet bara tomma ord och luddigheter. Mäter man inte, vet man inte.

”Det går inte att effektivt styra en kommun på det här sättet”

Ett annat problem är den oklara hierarkin mellan styrsignalerna. Vad händer när man i slutet på året måste välja mellan att uppfylla ett “fokusområde för budgetperioden” eller en “nämndspecifik inriktning”? Är en “prioritering” fortfarande prioriterad om den hamnar i konflikt med ett uppdrag? Det hela blir väldigt rörigt. Framförallt blir det alldeles för detaljstyrande och svårtolkat för förvaltningen. Det går inte att effektivt styra en kommun på det här sättet. 

Det är inte konstigt att överdetaljerade och otydliga styrdokument uppstår när de förhandlas mellan två partier, Socialdemokraterna och Moderaterna, som i grund och botten har helt olika vision för vilket samhälle vi ska leva i, ska försöka komma överens. När det inte finns någon tillit så behöver man skriva avtal och överenskommelser om minsta lilla detalj.

”Vi Liberaler vill se en helt ny styrmodell för Södertälje.” – Metin Hawsho (L)

Att skattemedel rinner ut i sanden på grund av ineffektivitet är i grunden ett svek mot skattebetalarna. Det är naturligt att en gigantisk organisation som en kommun med tusentals anställda kommer att vara komplex och svår att överblicka och att viss ineffektivitet kommer att finnas. Då måste politiker ta ansvar för att inte förvärra situationen.

Politiken ska vara tydlig med vilken riktning kommunen ska gå i och vad som ska uppnås under året, hur det ska göras är förvaltningens uppdrag. Det är därför förvaltningen över huvud taget finns, de besitter spetskompetens och sakkunskap som vi politiker aldrig kommer kunna besitta. Att försöka detaljstyra förvaltningen skapar otydlighet och ineffektivitet.

Vi Liberaler vill se en helt ny styrmodell för Södertälje. Vi menar att Södertälje har fyra stora utmaningar under mandatperioden: skola, jobb och näringsliv, trygghet och samhällsbyggnad. Inom dessa politikområden har vi pekat ut olika mål med tillhörande indikatorer för att se om målen faktiskt uppnås. Exakt hur målen uppnås är inte, inom rimlighetens gräns, upp till oss politiker att avgöra.

Metin Hawsho,
gruppledare, Liberalerna Södertälje.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 november 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Därför placerades den nya myndigheten inte i Södertälje

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Planer på att placera den nya utbetalningsmyndigheten i Södertälje kommun stoppades av den nya M-ledda regeringen. Orsaken som då angavs var att de inte hittade lämpliga lokaler, men nu uppger DN att det egentligen rörde sig om rädsla för kriminell infiltration.

Utbetalningsmyndigheten, vars huvuduppgift är att bekämpa välfärdsbrott, var från början tänkt att placeras i Södertälje av den förra regeringen, en plan som mottogs positivt lokalt och skulle tillföra upp till 80 nya arbetstillfällen.

Den tidigare uppfattningen inom kommunen var att regeringen ville placera myndigheten i Södertälje, tack vare kommunens långvariga arbete mot fusk och välfärdsbrott i utbetalningssystemen. Detta var något som Mikael Damberg (S) också uttryckte en positiv inställning till, gällande placeringen av den nya myndigheten i Södertälje.

Men i december förra året beslutade den nya regeringen att ändra planerna och valde istället Stockholm och Hammarby Sjöstad som plats för den nya myndigheten.

– Jag tycker det var väldigt omdömeslöst av den tidigare regeringen att ens tänka tanken att lägga en så viktig myndighet i Södertälje, när vi vet att just den kommunen har väldigt stora problem med försök till infiltration, säger finansminister Elisabeth Svantesson (M), till DN.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2023 14:22
Senast uppdaterad: 24 november 2023 14:22

BEKRÄFTAT: Backen klar för spel mot Djurgården

IMG_6355

Foto: Shamash Oyal

Olli Vainios medverkan för spel i matchen mot Djurgården har tills nu på förmiddagen varit osäker. Nu är det klart att han kommer ingå i laget när pucken släpps kl 18.

Som Telgenytt tidigare skrivit om utgick Vainio i matchen mot Brynäs, efter värmningen nu på förmiddagen inför matchen mot Djurgården hemma så bekräftar tränare Magnus Bogren att backen är redo för spel:

– Han spelar ikväll, säger Bogren till Telgenytt.

Läs även:

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2023 13:07
Senast uppdaterad: 24 november 2023 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors