Företag i fokus:

DEBATT: Majoriteten klarar inte av effektiv styrning

Boel-Alex-Lars

Styrande majoritet, Boel Godner (S), Alexander Rosenberg (M), Lars Greger (MP). Foto: Lucas T.

Majoriteten i fullmäktige har lagt ett förslag till mål och budget som är alldeles hopplöst att tolka. I majoritetsbudgeten finns det fem “prioriteringar”, tio “KF-mål”, tio “Uppdrag”, 61 “fokusområden för budgetperioden” och 62 “nämndspecifika satsningar”. Det är alltså totalt 148 politiska styrsignaler i ett och samma styrdokument.

Samtidigt finns det en nästintill oändlig mängd andra styrdokument, handlingsplaner och policys. Den här djungeln av byråkrati skapar ineffektivitet i kommunorganisationen. Det gör att personal och resurser som hade kunnat göra nytta går till pappersvändande byråkrati och administration istället för kommunal kärnverksamhet.

Ta till exempel de tio KF-målen. Det första KF-målet handlar om att barn och unga ska ha goda uppväxtvillkor i Södertälje, och det låter ju bra, men det finns inte någon tillhörande indikator för att mäta hur det här målet uppfylls. Alla kan nog ställa sig bakom att barn och unga ska ha goda uppväxtvillkor, men om det inte finns ett tydligt sätt att mäta just detta blir målet bara tomma ord och luddigheter. Mäter man inte, vet man inte.

”Det går inte att effektivt styra en kommun på det här sättet”

Ett annat problem är den oklara hierarkin mellan styrsignalerna. Vad händer när man i slutet på året måste välja mellan att uppfylla ett “fokusområde för budgetperioden” eller en “nämndspecifik inriktning”? Är en “prioritering” fortfarande prioriterad om den hamnar i konflikt med ett uppdrag? Det hela blir väldigt rörigt. Framförallt blir det alldeles för detaljstyrande och svårtolkat för förvaltningen. Det går inte att effektivt styra en kommun på det här sättet. 

Det är inte konstigt att överdetaljerade och otydliga styrdokument uppstår när de förhandlas mellan två partier, Socialdemokraterna och Moderaterna, som i grund och botten har helt olika vision för vilket samhälle vi ska leva i, ska försöka komma överens. När det inte finns någon tillit så behöver man skriva avtal och överenskommelser om minsta lilla detalj.

”Vi Liberaler vill se en helt ny styrmodell för Södertälje.” – Metin Hawsho (L)

Att skattemedel rinner ut i sanden på grund av ineffektivitet är i grunden ett svek mot skattebetalarna. Det är naturligt att en gigantisk organisation som en kommun med tusentals anställda kommer att vara komplex och svår att överblicka och att viss ineffektivitet kommer att finnas. Då måste politiker ta ansvar för att inte förvärra situationen.

Politiken ska vara tydlig med vilken riktning kommunen ska gå i och vad som ska uppnås under året, hur det ska göras är förvaltningens uppdrag. Det är därför förvaltningen över huvud taget finns, de besitter spetskompetens och sakkunskap som vi politiker aldrig kommer kunna besitta. Att försöka detaljstyra förvaltningen skapar otydlighet och ineffektivitet.

Vi Liberaler vill se en helt ny styrmodell för Södertälje. Vi menar att Södertälje har fyra stora utmaningar under mandatperioden: skola, jobb och näringsliv, trygghet och samhällsbyggnad. Inom dessa politikområden har vi pekat ut olika mål med tillhörande indikatorer för att se om målen faktiskt uppnås. Exakt hur målen uppnås är inte, inom rimlighetens gräns, upp till oss politiker att avgöra.

Metin Hawsho,
gruppledare, Liberalerna Södertälje.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 november 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Nedsläpp: SSK – Djurgården

Nedsläpp med Magnus Bogren

Magnus Bogren och Mattias Zackrisson siktar på ny vinst Foto: Daniel Hansson

Det är dags för ännu ett revanschmöte när SSK tar emot Djurgården i Scaniarinken imorgon kväll. Det lär bli lapp på luckan då biljettförsäljningen ser ut att passera 6000 sålda. Södertälje kommer från en stark seger mot Brynäs senast och lär komma in med gott självförtroende inför välfyllda läktare i ”Templet”.

Mycket är positivt nu i och runt SSK om man ser till det sportsliga. Men en liten smolk i glädjebägaren från gårdagens möte med Brynäs var att backen Olli Vainio fick kliva av matchen i förtid då han fick en tung tackling av Simon Bertilsson i Brynäs. Finnens medverkan i matchen mot Djurgården är därför ett oskrivet kort just nu.

-Det är lite dag för dag, vi får se imorgon hur han känns när vi samlas, det finns en förhoppning att han kan vara med. Det säger Magnus Bogren om statusen på Olli Vainio.

Så det är ingen konstaterad hjärnskakning och aktuellt med den så kallade hjärntrappan?

-Jag vill inte ta någonting om det för det är läkaren som uttalar sig om det. Men det finns förhoppningar om spel för honom i alla fall.

Det blev en skön vinst och en väldigt bra genomförd match mot Brynäs igår.

-Jag håller med. Vi är påkopplade från start, vi har ett stort övertag i skottstatistiken och de får ta en timeout men tycker inte de får någon effekt utav den.

-Vi fortsätter mala på. Det är klart att man alltid vill ha lite fler mål när man har ett sådant spelövertag, men tycker vi spelar med stort tålamod och är konsekventa. Det är stabilt i sextio minuter och tycker vi är fullt värda den matchen, inget snack om den saken.

Från Brynäs håll kan de säkert tycka att 2-0 är ett billigt skitmål de släpper in. Anser att ni inte behöver be om ursäkt för det, ni förtjänade det målet när matchen skulle summeras.

-Precis så är det. Vi har haft några sådana studsar emot oss, nu får vi lite sånt med istället och det är viktigt.

Ni kommer med en go känsla till i morgon där det vankas mycket folk på läktarna.

-Det blir kul och derby är alltid speciellt. Det brukar bli mycket känslor och mycket annat som är i sådana matcher. Det ska bli väldigt häftigt.

Julius Bergman är tillbaka imorgon. Om nu inte Vainio kan vara med, kommer ni matcha sex backar eller kommer ni plocka in någon extra från J20?

-Det är nog inte omöjligt men det beslutar vi först i morgon. Där är juniorer kallade till förmiddagsvärmningen, så tar vi det där och då. Det är inte omöjligt att vi gör det.

-Vi har mycket matcher nu och det har J20 också, vi ser, det finns möjligheter till det.

Hade ni frivillig träning idag?

-Nä, vi har faktiskt hållit idag. Vissa har varit på is, det är mycket matcher nu och fokus på det. Det är det som är det viktigaste just nu.

Inget annat att rapportera om gällande skavanker eller övrigt?

-Nä, vad jag vet idag är där inte det.

Man ändra väl inte ett vinnande lag, eller?

-Det är känslan i alla fall, vi kommer inte att göra några större förändringar. Det är om någonting händer men det ser bra ut. Det är skönt och nu är Julle tillbaka och Blomman på söndag, så nu hoppas jag vi kan få alla tillbaka, nu får vi häftiga utmaningar för laget.

Troligt är att det inte blir några större förändringar av den uppställningen som var mot Brynäs. Brasklappen är Olli Vainios vara eller icke vara. SSK:s laguppställning i den matchen ser ni här.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2023 17:14
Senast uppdaterad: 23 november 2023 17:18

Klubbens tidigare sportchef anhållen efter polistillslag

eed

Foto: Daniel Brace.

Nordic Uniteds tidigare sportchef, som i veckan dömdes för grov olovlig spelverksamhet, greps följande dag misstänkt för penningtvätt och skattebrottslighet.

I tisdags dömdes Nordic Uniteds sportchef av Stockholms tingsrätt till villkorlig dom och 70 dagsböter à 320 kronor för grov olovlig spelverksamhet. Trots att Södertäljelaget förbereder sig för kvällens kvalmatch mot Örgryte i superettan, har uppmärksamheten riktats mot deras tidigare sportchef. Bara en dag efter domen, tidigt på onsdagsmorgonen, genomförde polisen en räd mot hans hem, enligt uppgifter från Länstidningen. Han anhölls då misstänkt för ekonomisk brottslighet, inklusive penningtvätt och skattebrott.

LT rapporterar att gripandet är en del av en större operation som involverar cirka 80 personer och 30 aktiebolag över hela landet, där det misstänks att mångmiljonbelopp har döljts. Denna utredning har pågått under en längre tid.

– Vi har säkrat ansenliga tillgångar från honom, det rör sig om mångmiljonbelopp. Men det är viktigt att påtala att det här fortfarande rör sig om misstankestadiet, säger Daniel Larsson åklagare vid Ekobrottsmyndigheten i Göteborg, som leder utredningen, till LT.

Mannen, som nu sitter anhållen, nekar till anklagelserna. Åklagaren förväntas fatta beslut om eventuell häktning senast på fredag.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2023 16:44
Senast uppdaterad: 23 november 2023 16:44

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors