Företag i fokus:

DEBATT: Majoriteten klarar inte av effektiv styrning

Boel-Alex-Lars

Styrande majoritet, Boel Godner (S), Alexander Rosenberg (M), Lars Greger (MP). Foto: Lucas T.

Majoriteten i fullmäktige har lagt ett förslag till mål och budget som är alldeles hopplöst att tolka. I majoritetsbudgeten finns det fem “prioriteringar”, tio “KF-mål”, tio “Uppdrag”, 61 “fokusområden för budgetperioden” och 62 “nämndspecifika satsningar”. Det är alltså totalt 148 politiska styrsignaler i ett och samma styrdokument.

Samtidigt finns det en nästintill oändlig mängd andra styrdokument, handlingsplaner och policys. Den här djungeln av byråkrati skapar ineffektivitet i kommunorganisationen. Det gör att personal och resurser som hade kunnat göra nytta går till pappersvändande byråkrati och administration istället för kommunal kärnverksamhet.

Ta till exempel de tio KF-målen. Det första KF-målet handlar om att barn och unga ska ha goda uppväxtvillkor i Södertälje, och det låter ju bra, men det finns inte någon tillhörande indikator för att mäta hur det här målet uppfylls. Alla kan nog ställa sig bakom att barn och unga ska ha goda uppväxtvillkor, men om det inte finns ett tydligt sätt att mäta just detta blir målet bara tomma ord och luddigheter. Mäter man inte, vet man inte.

”Det går inte att effektivt styra en kommun på det här sättet”

Ett annat problem är den oklara hierarkin mellan styrsignalerna. Vad händer när man i slutet på året måste välja mellan att uppfylla ett “fokusområde för budgetperioden” eller en “nämndspecifik inriktning”? Är en “prioritering” fortfarande prioriterad om den hamnar i konflikt med ett uppdrag? Det hela blir väldigt rörigt. Framförallt blir det alldeles för detaljstyrande och svårtolkat för förvaltningen. Det går inte att effektivt styra en kommun på det här sättet. 

Det är inte konstigt att överdetaljerade och otydliga styrdokument uppstår när de förhandlas mellan två partier, Socialdemokraterna och Moderaterna, som i grund och botten har helt olika vision för vilket samhälle vi ska leva i, ska försöka komma överens. När det inte finns någon tillit så behöver man skriva avtal och överenskommelser om minsta lilla detalj.

”Vi Liberaler vill se en helt ny styrmodell för Södertälje.” – Metin Hawsho (L)

Att skattemedel rinner ut i sanden på grund av ineffektivitet är i grunden ett svek mot skattebetalarna. Det är naturligt att en gigantisk organisation som en kommun med tusentals anställda kommer att vara komplex och svår att överblicka och att viss ineffektivitet kommer att finnas. Då måste politiker ta ansvar för att inte förvärra situationen.

Politiken ska vara tydlig med vilken riktning kommunen ska gå i och vad som ska uppnås under året, hur det ska göras är förvaltningens uppdrag. Det är därför förvaltningen över huvud taget finns, de besitter spetskompetens och sakkunskap som vi politiker aldrig kommer kunna besitta. Att försöka detaljstyra förvaltningen skapar otydlighet och ineffektivitet.

Vi Liberaler vill se en helt ny styrmodell för Södertälje. Vi menar att Södertälje har fyra stora utmaningar under mandatperioden: skola, jobb och näringsliv, trygghet och samhällsbyggnad. Inom dessa politikområden har vi pekat ut olika mål med tillhörande indikatorer för att se om målen faktiskt uppnås. Exakt hur målen uppnås är inte, inom rimlighetens gräns, upp till oss politiker att avgöra.

Metin Hawsho,
gruppledare, Liberalerna Södertälje.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 november 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Nedsläpp: Brynäs – SSK

FA3F91A0-F65B-400B-94EC-6E877B01F866

Mattias Zackrisson, assisterande tränare SSK Foto: Daniel Hansson

En minst sagt intressant vecka stundar för SSK. I tur och ordning möter SSK Brynäs (B), Djurgården (H) och Västerås (B). Det är nu svaren kommer om SSK hittat en väg att knapra in på toppen, motståndet stegras lite jämfört med föregående veckas matcher.

Slog en signal till assisterande tränare Mattias Zackrisson för en lägesuppdatering.

Lite om förra veckans matcher, vad var det ni gjorde bättre i 60 minuter med tanke på att ni fick tre vinster med er?

– Vi gör färre misstag, spelar lite enklare. Vi släpper lite puck till motståndarna, de fick mer minuter med pucken jämfört med tidigare matcher. Samtidigt bjuder vi inte på någonting, spelar inte så svårt, håller det enkelt. Mer krigarhockey istället för chansspel som gav oss lite fler vinster.

Är det detaljer i det defensiva spelet ni slipade på under uppehållet som bar frukt mot Västervik och Tingsryd?

– Det brukar ofta bli så att det man tränar på blir man riktigt bra på. Då kanske det blir negativt i vissa delar i anfallsspelet för man inte har tränat på det.

– Jag tycker i alla fall i försvarsspelet att man fick mer hjälp av varandra. Höll ihop det bättre, även om motståndarna hade lite mer puck så skapade de inte så många farliga målchanser. Det ger oss chansen att vinna, tror att sista matchen mot Tingsryd så har de 17 skott.

– Där fortsätter vi att ligga lågt emot oss och det har vi gjort hela säsongen. Det är skönt att det börjat vända till vinster.

Det är starkt att vinna två raka nere i Tingsryd på mindre än ett dygn, det görs inte hur som helst.

– Ja och jag tycker Tingsryd är mycket tuffare att möta i år än de var förra året. Tycker stundtals att de är riktigt bra. Jag är riktigt nöjd över att vi kunde ta 5 av 6 poäng där nere.

Är där saker som ni skruvat på nu som måste bli ännu bättre för att bli lyckosamma även i veckans matcher?

– Vi vet om att det blir tuffare matcher här i veckan. Viktiga matcher, vi ska försöka ta ikapp lite poäng på topplagen. Vi måste tävla rejält, har pratat mycket om att vinna närkamper och lösa puckar. Att behålla pucken lite längre inom laget så att vi kan få lite anfall.

– Vara lite jobbigare att möta, vi förlorade för mycket 50-50 kamper. Det måste vi sluta med så att vi kan spela vårt spel. Framför allt är det viktigt mot topplagen att vi gör det för de har skickligare spelare, är mer effektiva.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

– De behöver inte lika många målchanser för att göra mål. Vi måste upp i kampen, kämpa och vara väldigt noggranna med puck, var vi lämnar den någonstans, att vi inte tappar den på fel ställen.

Bättre att slå en icing för mycket eller sargut istället för att chansa och tappa puck på fel ställen?

– Jo, jag håller, det är klart att vi ska få ut pucken ur egen zon men vi ska i alla fall inte tappa pucken när vi går in över offensiv blålinje. Det är nästan det som är ett större problem i insläppta mål bakåt om vi tittar på hur vi släpper in mål.

– Det är klart att vi förlorat antalet kamper från sarghörnet men det är bra många fler mål som görs på grund av att vi tappar pucken högt upp i anfallszon.

Djurgården på fredag och Templet närmar sig fullsatt. Behövs väl inte så mer tändvätska än så?

– Nej, verkligen inte. Det är det bästa som finns, det är underbart, vi är riktigt laddade inför den också, det ska bli riktigt kul.

Hur formerar ni laget imorgon. Ställer ni upp som formationerna och backparen var på träningen idag?

– Till 90 procent kommer det säkert att se ut så. Vi ska värma imorgon, vi har Liljegren med en känning så vi får se imorgon. Ungefär något liknande.

Förutom Blomstrand, Bergman och Liljgren. Finns det några andra skador eller sjukdomar att rapportera om?

– Nej, inte förutom Veeti Vainio.

Målvaktsvalet är ingenting du kan avslöja?

Nej det är det inte.

Backparen och kedjorna på dagens träning:

Olli Vainio – Daniel Norbe
Albin Carlsson – Ludvig Hedström
Henrik Malmström – Viktor Grahn
Linus Videll – Stelio Mattheos – Marcus Eriksson
Sebastian Dyk – Dominic Turgeon – Jacob Bjerselius
Emil Alba – Filiph Engsund – Egor Polin
Jacob Dahlström – Christopher Liljewall – William Wiå

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 november 2023 10:23
Senast uppdaterad: 22 november 2023 12:48

Studenten Girgis från Södertälje tilldelas pris för sina insatser

398333840_1078709963122241_8963096283132782320_n

Solange Girgis. Pressbild/Pexels

Solange Girgis, uppvuxen i Södertälje, belönas med det årliga Dentatuspriset för sina förtjänstfulla insatser som tandläkarstudent.

Sedan 1989 delar tandvårdsföretaget Dentatus ut priset till landets bästa tandläkarstudent för att hedra framstående insatser inom utbildningen. Förre veckan överlämnas priset och ett stipendium på 10 000 kronor till Solange Girgis vid invigningen av årets riksstämma för svensk tandvård i Umeå.

Enligt motiveringen har Solange Girgis under sin utbildning på termin nio vid Karolinska Institutet i Stockholm visat förmåga att tillämpa teorier i praktiken samt kommunicera med patienter och kolleger på ett empatiskt och ansvarstagande sätt.

Under en intervju med Tandläkartidningen beskriver sig Solange Girgis som oerhört tacksam och stolt över utmärkelsen.

– Det kan inte ha varit ett lätt beslut då vi är många duktiga tandläkarstudenter, säger hon.

Vad gäller framtiden vill Solange börja arbeta som tandläkare, specialisera sig inom sitt yrke och om möjligheten ges undervisa vid Karolinska Institutet.

Prisutdelningen ägde rum i Nolia i Umeå föregående vecka, onsdagen 15 november.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 november 2023 08:30
Senast uppdaterad: 21 november 2023 23:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors