Företag i fokus:

KLART: KTH flyttar från Södertälje

KTH - Science park

Foto: Alexander Isa

Kungliga Tekniska Högskolans styrelse har nyligen fattat beslut om att flytta sin verksamhet i Södertälje till KTH Campus i Stockholm. Orsaken är bland annat att stärka KTH:s framtida utveckling och ekonomi genom att sänka kostnaderna.

KTH Södertälje kommer att flyttas till KTH Campus i Stockholm och till campus i Flemingsberg, medan verksamheten i Kista flyttas till KTH Campus med undantag för Electrumlaboratoriet. Flytten beräknas ta flera år, och målet är att den ska vara genomförd senast 2027.

– Det är en absolut förutsättning och nödvändigt för en fortsatt stark utveckling för KTH, säger Anders Söderholm, rektor på KTH.

Beslutet, som togs under gårdagen den 22 november, har föregåtts av flera utredningar och analyser. Bland annat har Södertälje kommun, Scania och Astra velat stoppa flytten från Södertälje, men styrelsen landade i slutsatsen att koncentrationen är nödvändig för KTH:s långsiktiga utveckling.

– Vi förstår naturligtvis att det här kan vara utmanande, men förändringen kommer att genomföras med stor omsorg om och i dialog med medarbetare och studenter, säger Söderholm.

Bakgrunden till beslutet är KTH:s ansträngda ekonomi till följd av pandemin, den höga inflationen och kraftigt ökade lokalkostnader. Enligt KTH:s styrelseledamöter handlar det om besparingar på över 150 miljoner kronor enbart för lokaler.

Beslutet motiveras även med att campus i Södertälje redan tidigare upplevts som svårmotiverat på grund av för få studenter och examina.

Beslutet i korthet:

  • Campus Södertälje flyttar till KTH Campus och Campus Flemingsberg
  • Campus Kista flyttar till KTH Campus vid Valhallavägen förutom Electrumlaboratoriet, var långsiktiga utveckling utreds
  • Projekt och tidplaner för flyttarna samt ekonomisk analys ska presenteras för styrelsen i februari och THS synpunkter som är centrala för flyttarna ska särskilt beaktas
  • KTH utvecklar samverkan genom riktade satsningar med KTH:s partner i Södertälje och Kista

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2023 15:14
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 16:29

Ett treårigt projekt sätts nu i verket – ”oerhört spännande”

Scania

Foto: Scania

Efter tre års förberedelser och forskning börjar DB Schenker nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.

DB Schenker inleder tester av elektrifierade tunga fordon i daglig drift. Den helelektriska lastbilen, som ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrtransportfordonet, kommer att köra mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, och distribuera gods till kunder på dagtid.

– För DB Schenker är syftet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.

Laddningen av fordonet sker med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, med sju batterier, och är utrustad för att klara nordiska förhållanden med 64 ton GTW och en längd på 24 meter, utan laddning, över en sträcka på cirka 300 km.

DB Schenker börjar nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik.
Foto: Scania

Anna Hagberg betonar vikten av att minska utsläppen från fjärrtransporter, vilket är avgörande för både Scania och klimatet.

– Den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid. Det ställer höga krav på både bil och laddinfrastruktur, säger hon.

(Annonslänk)

Projektet E-Charge samlar 14 ledande parter inom fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. Ledt av Lindholmen Science Park, inkluderar deltagarna ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Finansieringen kommer från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor koldioxidbesparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, säger Hagberg.

Projektet E-Charge erbjuder Scania en unik möjlighet att samarbeta med andra aktörer, vilket ger dem en plattform att testa och lära sig tillsammans.

– Tillsammans med DB Schenker testar vi nu lösningar i verkliga operationer, säger Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 12:31
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 12:31

Klubbens ordförande utreds för grovt näringspenningtvätt

Nordic

Foto: Daniel Brace / Braceiller Productions.

Polisen genomförde en räd mot en bostad i Södertälje, där ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC greps och utreds för grov näringspenningtvätt. Detta rapporterar LT.

Ekobrottsmyndigheten har gripit ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC i ett tidigt tillslag vid 06-tiden på tisdagsmorgonen, rapporterar LT, som har fått det bekräftat av polisen. Enligt tidningen utreds mannen för grov näringspenningtvätt samt att gripandet och insatsen ska vara en del av den myndighetsgemensamma operationen Ragnhild

Dock är det ännu oklart vad klubbens ordförande är misstänkt för och om det rör fotbollsklubben eller något annat.

– Jag får inte kommentera det, utredningssekretessen förhindrar mig att uttala mig om det. Det enda jag kan säga är att han förnekar brott och kommer att samarbeta för att reda ut det här, säger mannens advokat, Fredrik Zettergren till LT.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 10:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors