Företag i fokus:

KLART: KTH flyttar från Södertälje

KTH - Science park

Foto: Alexander Isa

Kungliga Tekniska Högskolans styrelse har nyligen fattat beslut om att flytta sin verksamhet i Södertälje till KTH Campus i Stockholm. Orsaken är bland annat att stärka KTH:s framtida utveckling och ekonomi genom att sänka kostnaderna.

KTH Södertälje kommer att flyttas till KTH Campus i Stockholm och till campus i Flemingsberg, medan verksamheten i Kista flyttas till KTH Campus med undantag för Electrumlaboratoriet. Flytten beräknas ta flera år, och målet är att den ska vara genomförd senast 2027.

– Det är en absolut förutsättning och nödvändigt för en fortsatt stark utveckling för KTH, säger Anders Söderholm, rektor på KTH.

Beslutet, som togs under gårdagen den 22 november, har föregåtts av flera utredningar och analyser. Bland annat har Södertälje kommun, Scania och Astra velat stoppa flytten från Södertälje, men styrelsen landade i slutsatsen att koncentrationen är nödvändig för KTH:s långsiktiga utveckling.

– Vi förstår naturligtvis att det här kan vara utmanande, men förändringen kommer att genomföras med stor omsorg om och i dialog med medarbetare och studenter, säger Söderholm.

Bakgrunden till beslutet är KTH:s ansträngda ekonomi till följd av pandemin, den höga inflationen och kraftigt ökade lokalkostnader. Enligt KTH:s styrelseledamöter handlar det om besparingar på över 150 miljoner kronor enbart för lokaler.

Beslutet motiveras även med att campus i Södertälje redan tidigare upplevts som svårmotiverat på grund av för få studenter och examina.

Beslutet i korthet:

  • Campus Södertälje flyttar till KTH Campus och Campus Flemingsberg
  • Campus Kista flyttar till KTH Campus vid Valhallavägen förutom Electrumlaboratoriet, var långsiktiga utveckling utreds
  • Projekt och tidplaner för flyttarna samt ekonomisk analys ska presenteras för styrelsen i februari och THS synpunkter som är centrala för flyttarna ska särskilt beaktas
  • KTH utvecklar samverkan genom riktade satsningar med KTH:s partner i Södertälje och Kista

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2023 15:14
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 16:29

Äldre kvinna påkörd av fordon i korsning

Ambulans-scaled-1

Arkivbild

En kvinna i 65-årsåldern blev påkörd av en bil vid korsningen Södertälje under torsdagskvällen. Hon fördes till sjukhus med oklara skador, enligt polisen.

Vid 18.20 på torsdagskvällen inträffade en trafikolycka i Södertälje där en kvinna i 65-årsåldern blev påkörd av en bil. Olyckan skedde vid korsningen mellan Svalängsvägen och Uthamnsvägen.

Trots omständigheterna var kvinnan vid medvetande och kunde kommunicera när hon transporterades till sjukhuset. Detaljerna kring händelseförloppet och exakt hur olyckan gick till är fortfarande oklara. I dagsläget arbetar polisen med att samla uppgifter för att klarlägga orsaken bakom incidenten.

Som ett led i utredningen kommer en anmälan om vållande till kroppsskada att upprättas.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 00:33
Senast uppdaterad: 22 december 2023 00:33

Risk för fusk vid försäljning av kommunens mark

Södertälje kommun

Arkivbild

Södertälje kommuns exploateringsenhet har tidigare varit bemannad av kommunanställda, men numera sköts all drift av en enda konsultfirma – Svefa. Tidigare anställda varnar, enligt Lt, för risk att oegentligheter kan förekomma.

Som LT nyligen rapporterat har exploateringsenheten haft stora bemanningsproblem, vilket lett till att konsulter nu utgör hela enheten förutom 1,5 kommunanställd. Men den stora farhågan är att kommunen lagt ut hela enhetens verksamhet på en enda konsultfirma, Svefa.

– Man har lagt alla ägg i samma korg och finns det ett ruttet ägg inom konsultfirman kan de göra i princip vad som helst utan att någon på kommunen skulle märka det, säger en tidigare anställd till LT.

Tidigare har enligt uppgift flera kommunanställda arbetat parallellt med konsulter inom varje projekt för att minska risken för oegentligheter. En konsultfirma gjorde värderingar av mark, en annan motpartsgranskningar, men nu uppges samma konsultfirma sköta hela processen, från att vara chef och projektledare till att göra värderingar och granskningar, utan att kommunen har insyn.

– Det betyder att hela processen är bortlejd till en och samma part, där kommunen har noll insyn, säger en källa till tidningen.

Även uppgifter om att en konsult velat slopa motpartsgranskningar har framförts, vilket skulle bryta mot kommunens policy och öka risken att sälja mark till oseriösa aktörer.

Skribent: Lucas

(Annonslänk

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 december 2023 14:37
Senast uppdaterad: 21 december 2023 14:47

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors