Företag i fokus:

Matchen mellan SSK – Djurgården avbruten

IMG_6364

Foto: Arkivbild

Oroligheter på läktaren har tillsvidare gjort att matchen i Scaniarinken pausats. Säkerhetsdeligationen på plats i arenan gav efter flera incidenter med pyroteknik på bortastå order till domarteamet att avbryta matchen och skicka ut spelarna i omklädningsrummet.

I början av andra perioden bröt domarteamet matchen när det för tredje gången avfyrades pyroteknik på bortastå där djurgårdssupportrarna höll till. En stund efter att spelarna fick lämna isen kom ett beslut av polisen att arena skulle tömmas på publik och att matchen inte skulle återupptas förrän arenan var tom på folk.

”Absolut inte bra, det är absolut ingenting vi vill ha i varken hockeyallsvenskan eller svensk ishockey” säger Hockeyallsvenskans sportchef Erik ryman till TV4 efter att matchen avbrutits.

-Polisen har varit inblandad här och gett information, det är de som har tagit beslut här ihop med säkerhetsavdelningen att matchen spelas klart när vi har tömt ishallen, fotsätter han.

I direktsändning visades tumultartade bilder där djurgårdssupportrar kastade papperskorgar, bord och andra föremål mot ordningsvakter och annan arenapersonal.

I skrivande stund är matchen fortfarande inte igång.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2023 19:48
Senast uppdaterad: 25 november 2023 14:03

Larm om inbrottsförsök – Flera misstänkta identifierade

TN

Foto: Läsarbild

Polisen fick ett larm om händelsen på Östergatan, där någon hade gjort ett inbrottsförsök genom att försöka öppna en dörr. Polisen svarade snabbt och när de kom fram till platsen upptäckte de att dörren hade blivit vandaliserad.

Det var strax innan klockan 20 på onsdagskvällen som polisen larmades till en adress i Grusåsen. Enligt uppgifter fick polisen ett samtal om att en person försökte bryta upp en dörr med någon form av verktyg.

Väl på plats kunde tre misstänkta personer identifieras.

– Vi hittar tre personer där, varav en kvinna och en man misstänks för brott. När vi kommer fram upprättar polisen en anmälan om skadegörelse och narkotikabrott, säger Daniel Wikhdal, polisens presstalesperson, till Telgenytt.

Enligt polisen ska en av de misstänkta vara en man i 50-årsåldern och anmäls för skadegörelse. Kvinnan, som är i 45-årsåldern, anmäls för narkotikabrott.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 21:57
Senast uppdaterad: 13 september 2023 21:57

Hotelldirektören kriminellstämplar en 500 miljoners satsning

Elite-1

Hotelldirektör på Ad Astra, Steffen Sanders, Foto : Alexander Isa

När nyheten om Elites etablering i Södertälje blev allmänt känd, möttes den av jubel och förväntningar i staden. Många såg detta som en positiv utveckling och en välkommen investering från en så betydande aktör. Men med tiden framkom det att Elite inte delade samma stolthet för sin etablering som vi hade hoppats på.

De valde att marknadsföra sitt ”Ad Astra Snäckviken” som ”Rivieran, 28 minuter söder om Stockholm,” en formulering som tydligt försökte distansera sig från Södertälje. Det verkar som om de undvek att förknippas med staden på grund av det ökande problemet med kriminalitet, och de påpekanden som politiker och lokalpolis gjorde i riksmedia. Det är troligt att detta är skälet till att de inte valde att kalla det för ”Elite Södertälje,” som de gör i andra städer som Västerås och Norrköping.

Södertäljes rykte har lidit i många år, och som invånare vill vi gärna vara med och reparera det.

Tillbaka till Steffen Sanders mejl till polisen och Södertälje kommun som verkar präglas av storhetsvansinne. Det är frustrerande när han nästan kritiserar polisens arbete och hävdar att det inte görs tillräckligt. Jag vill rikta en eloge till kommunens säkerhetschef Emir, som tydligt och sakligt bemötte Sanders gnäll och satte honom på plats.

”Det handlar inte bara om bolagsvinster, som han som hotellchef kanske inte uppnår”

Polisen gör ett fantastiskt arbete. Vi Södertäljebor vill få bort kriminaliteten, minst lika mycket som Sanders vill. Det handlar inte bara om bolagsvinster, som han som hotellchef kanske inte uppnår, utan om att kunna njuta av vår stad i sin helhet.

Man kan undra när han senast besökte stadskärnan och insåg att det är fler företag än hans eget som lider av minskade intäkter. Har Sanders missat att vi lever i en lågkonjunktur?

Mejlet verkar ha varit skickat utan noggrann eftertanke, och Sanders verkar inte ha varit beredd på att det skulle bli offentligt. Över en natt har Elites egen hotelldirektör lyckats stämpla en 500 miljoners satsning som ett kriminellt tillhåll. Det är svårt att föreställa sig att någon nu vill checka in där eller njuta av deras spa.

Drogproblem som Steffen Sanders tar upp är inte unikt för Södertälje; det är ett problem som påverkar städer över hela Sverige. Andra Elite-hotell, som i Västerås, kan mycket väl ha liknande utmaningar, men deras hotelldirektörer går inte ut och kritiserar kommunen och polisen på samma sätt.

PS ”Rivieran 28 minuter söder om Stockholm” låter patetiskt.

Varma hälsingar,
Kvinnan som har älskat Södertälje sedan 70-talet.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 15:19
Senast uppdaterad: 13 september 2023 15:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors