Företag i fokus:

Lämnar styrräntan oförändrad – ”Inflationstrycket dämpat”

Erik-Thedeen-Pressbild-Riksbanken

Pressbild: Riksbanken

Riksbanken meddelade under torsdagen att man lämnar styrräntan oförändrad på 4,0 procent. Beskedet innebär en paus i höjningstakten efter flera månaders aggressiva åtstramningar.

Centralbanken gick ut i ett pressmeddelande under gårdagen med att inflationen har sjunkit och inflationstrycket har dämpats tydligt, men att det fortfarande finns risk för att inflationen inte ska sjunka tillräckligt snabbt. Det framgår även att osäkerheten inför räntebeskedet har varit betydande och att analytikernas förväntningar gått isär.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Riksbanken motiverar sitt beslut att pausa räntehöjningarna med att ”inflationen är fortsatt för hög och det kvarstår risker för att den inte ska fortsätta sjunka tillräckligt snabbt och stabiliseras vid målet, men att inflationen har sjunkit och inflationstrycket har dämpats tydligt”.

Vidare konstateras att den strama penningpolitik som förts globalt bidragit till att dämpa inflationen. Även i Sverige sjunker nu inflationstakten, ungefär i linje med Riksbankens tidigare prognos. För Södertälje kommun, som stått inför stora utmaningar kopplade till den höga inflationen under 2022, innebär detta att kostnadstrycket minskar något.

Samtidigt understryks att det finns kvarvarande risker.

”Inflationen är fortfarande för hög och det kvarstår risker att den inte ska sjunka tillräckligt snabbt framöver”, skriver centralbanken.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2023 17:20
Senast uppdaterad: 24 november 2023 17:27

Greta Thunberg stoppade transporter vid hamnen

0CA92B3F-A5E2-42EE-9B97-5021C3BD5B1A

Rörelsen ”Ta tillbaka framtiden” vid ett tidigare tillfälle i Södertälje. Foto: Privat/Creative Commons.

Klimataktivistiska rörelsen ”Ta tillbaka framtiden” återvände till Södertälje för ännu en aktion. Denna gång var Greta Thunberg på plats för att protestera mot oljetransporter i Södertälje.

Vid flera tillfällen har polisen kallats till oljehamnen i Södertälje efter att ett tiotal personer stört verksamheten genom att blockera vägen. Tidigare har miljöaktivisterna även klättrat upp på lastbilarna.

– Vi är en växande rörelse som inte tänker ge oss. Vi vill få stopp på det eviga flödet av fossila bränslen som är ett hot mot vår framtid, sade Irma Kjellström, presstalesperson för klimataktivistisk rörelsen ”Ta tillbaka framtiden”, till Telgenytt.

Under torsdagseftermiddagen var samma grupp återigen på plats, där de blockerade grindar och klättrade upp på en tankbil. Samtidigt deltog även Greta Thunberg i protesten.

– Vi har hindrat en tankbil från att komma in och hantera miljöfarligt bränsle. I och med det har vi också skickat ett viktigt budskap till omvärlden, sägerGreta Thunberg till Lt.

Polisen reagerade på ärendet om ordningsstörning och skickade flera patruller till platsen, men ingripande uteblev och de väntade istället. Aktionen påbörjades vid klockan 15 och avslutades av miljöaktivisterna vid 19-tiden.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 21 september 2023 21:13

Tonåringar erkänner den anlagda branden i Ritorp

031AB24F-AE18-4D2F-82D1-7D0327F0264A

Foto: David Fjeldal

Rättegången mot de två tonåringarna har påbörjats efter den omfattande villabranden i Brunnssäng i juli. Båda har sedan dess varit häktade och erkänner nu mordbranden.

Det var på söndagseftermiddagen den 9 juli som räddningstjänsten larmades till Stenevägen i Ritorp efter en omfattande villabrand. Ingen person skadades, men i samband med händelsen greps två personer, båda 17 år gamla, misstänkta för mordbrand. En flicka som bor i Södertälje men var vid tillfället skriven i Falköping, samt en pojke skriven i Rydaholm.

Händelsens orsak var att flickan hävdade att hon hade blivit utsatt av en familjemedlem som var skriven på bostadsadressen. Anklagelser som inte fastställts av polisen, men däremot har flickan under en längre period skickat hotfulla meddelanden och även dömts för fyra fall av olaga hot riktade mot familjen.

Hotfulla meddelanden övergick till handling.

Den 9 juli beslutade tonåringarna att agera och åkte till en bensinstation, där de fyllde en plastflaska med bensin. Därefter tog de bussen till Brunnsäng och tände eld på villan. När de anlände till platsen, knackade ungdomarna på och inspekterade för att vara säkra på att ingen var hemma. Sedan hällde de bensin på en toarulle och tände eld.

Villan nästintill totalförstördes den 9 juli. Foto: David Fjeldal

Tonåringarna erkänner sitt brott, men de påstår att de inte förstod att branden skulle sprida sig och omfatta villan i den utsträckning den faktiskt gjorde.

Domen faller den 28 september.

Åklagaren yrkade på ett åttaårigt fängelsestraff för grov mordbrand. Om domen godkänns och de blir fällda, skulle detta innebära att de, med tanke på ungdomsrabatten, endast skulle avtjäna 40 procent av strafftiden, eftersom de var 17 år när brottet begicks.

Familjen, vars villa hade ett värde nära 9 miljoner kronor, begär över en miljon kronor i skadestånd.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 22 september 2023 09:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors