Företag i fokus:

Scania förhandlar med nya universitet efter KTH:s avhopp

Pressbild-KTH

Pressbild: KTH

KTH:s styrelse fattade i veckan beslut om att lämna verksamheten i Södertälje. Nu rapporterar SVT att Scania förhandlar med ett nytt universitet.

KTH:s styrelse har nyligen tagit beslutet att dra sig tillbaka från Södertälje, en beslut som delvis motiveras av behovet att stärka universitetets framtida utveckling och ekonomi genom att minska kostnader. En annan anledning till beslutet är de utmaningar som KTH har stött på när det gäller att rekrytera studenter till sin Södertälje-verksamhet.

Men Lars-Henrik Jörnving på Scania och ordförande för Södertälje Science Park hade gärna sett ett större tålamod från KTH:s sida med att attrahera studenter till området.

– Det tar ganska lång tid innan ett nytt lärosäte blir känt och blir efterfrågat av eleverna och studenterna. KTH:s verksamhet i Södertälje i nuvarnade har bara funnit i sex år och det är alldels för kort tid, säger säger han till SVT Nyhter.

I ljuset av KTH:s avhopp har Scania, genom Lars-Henrik Jörnving, meddelat att de redan nu utforskar möjligheten att etablera nya samarbeten med andra universitet för att fortsätta stödja den lokala utvecklingen och utbildningssektorn i Södertälje.

– En akademisk partner är viktigt att ha här i staden för Scania och AstraZeneca, säger Lars-Henrik Jörnving till SVT.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2023 12:28
Senast uppdaterad: 24 november 2023 12:28

Lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboende

Sodertalje-kommun-scaled-1

Arkivbild

En anmälan om allvarligt missförhållande mot ett av kommunens gruppboenden har mottagits av IVO. Detta skedde efter att en person lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboendet.

Det var i början av juni som en person slog larm under natten och morgonen på grund av andnöd, men någon hjälp kom aldrig fram vid första försöket. Personen slog då larm igen, men ingen personal reagerade förrän efter att personen hade larmat för tredje gången. Detta inträffade trots att boendet är bemannat dygnet runt enligt ett rullande schema, som inkluderar dagtid, kvällar, jour på nätter samt helger.

Den boende, som hade fått receptbelagda mediciner att ta vid andnöd, fick inte sin medicin och lämnades ensam av personalen i väntan på ambulans. Händelsen anmäldes enligt lex Sarah till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, som nu kräver omedelbara åtgärder.

Bland åtgärderna ingår att det kommunala boendet måste genomföra dagliga kontroller för att förebygga eventuell övermedicinering samt upprätta en uppdaterad rutinbeskrivning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 13:57
Senast uppdaterad: 12 augusti 2023 13:57

Han blir ny skolchef på Stadsmissionens Skolstiftelse

Johan Abrahamsson

Foto: Alexander Isa

Södertäljes tidigare utbildningsdirektör, Johan Abrahamsson, har utsetts till ny skolchef för Stadsmissionens Skolstiftelse. – Vi hälsar Johan varmt välkommen till hans nya uppdrag, säger Tomas Abrahamsson vd, Stadsmissionens Skolstiftelse.

Johan Abrahamsson tar över som skolchef på Stadsmissionens Skolstiftelse, en idéburen organisation som driver Grillska gymnasiet, en gymnasieskola och anpassad gymnasieskola. Stiftelsen är en av Sveriges största idéburna skolaktörer som utbildar närmare 3000 studenter årligen.

− I vårt pågående arbete med att utveckla undervisningen, arbetssätt och uppföljning är uppdraget som skolchef en viktig pusselbit för våra gymnasieskolors utveckling. Kvalitet, attraktivitet, måluppfyllelse och elevernas välmående är viktiga områden som får ytterligare förstärkning med tillsättningen av Johan Abrahamsson som skolchef, säger vd på Stadsmissionens Skolstiftelse.

Med omfattande erfarenhet inom skolvärlden har Johan tidigare haft uppdrag som utbildningsdirektör, verksamhetschef och rektor vid olika skolor. Han kommer senast från Södertälje kommun där han arbetade som verksamhetschef och utbildningsdirektör. Abrahamsson tillträder sin nya roll den 18 september 2023.

− Det ska bli spännande att fortsätta att arbeta med skola och utbildningsfrågor i rollen som skolchef inom Skolstiftelsen, en organisation som jag känner väl sedan mina år som rektor på Grillska Gymnasiet Liljeholmen. Jag ser fram emot att vara med och bidra till utvecklingen av skolorna inom Skolstiftelsen med fokus på bra undervisning, trygghet och arbetsglädje både för medarbetare och elever, säger Johan Abrahamsson. 

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 11 augusti 2023 21:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors