Företag i fokus:

BILDEXTRA: Lyckad inspirationsdag i Geneta

DSC_0054

Foto: Shamash Oyal

I Geneta förvandlades St Afrems festlokal till en pulserande mötesplats under fredagskvällen. Med en spännande mix av musik, föreläsningar och tävlingar, lockade eventet storpublik från hela Södertälje.

Det var en kväll där kultur och idrott möttes i en perfekt symbios. Arrangörerna, inklusive SBBK, LEBI Skol IF, RF-SISU Sörmland och Södertälje kommun med flera, slog sig samman med sponsorer som ICA och MAX för att skapa en kväll fylld av musik, föreläsningar, och workshops.

Fokus för kvällen var utan tvekan Charbel Gabros inspirerande föreläsning. Efter att ha utsetts till Sveriges bästa talare 2019, levererade Gabro ett tal som både engagerade och inspirerade publiken, med sin unika blandning av vishet och värme.

Förutom Gabros föreläsning bjöds det på en mängd andra aktiviteter. Lokala musikband såsom stjärnan Antranik Khantarashian, fyllde luften med melodier, och interaktiva workshops gav deltagarna chansen att dyka in i nya färdigheter.

Marlen Eskander från LFI, Birgitta Kaya, ordförande St: Afrems Kyrka, Eldsjälen från Lebi Skol IF, Petra Jacob och Ilona Nison från RF-SISU Sörmland. Foto: Shamash Oyal

Susan Varli Kiryo från Södertälje Futsal. Foto: Shamash Oyal

Södertäljeprofilerna, Tony Garabet och Gabriella Malki. Foto: Shamash Oyal

Alexander Wikner från SBBK och Mötesplatsen Södertälje. Foto: Shamash Oyal

Idol-stjärnan Antranik Khantarashian. Foto: Shamash Oyal

Föreläsaren Charbel Gabros. Foto: Shamash Oyal

Artisten Rami Bazi på plats. Foto: Shamash Oyal

Inte en stol ledig i lokalen. Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2023 08:30
Senast uppdaterad: 25 november 2023 15:22

INSÄNDARE: Våra skattepengar går till konsulter med saftiga löner

Kommun stadshus

Arkivbild

Inom samhällsbyggnadskontoret i stadshuset arbetar 80-90 % av de anställda som konsulter, alla från samma firma, med sina saftiga löner. Inte konstigt att alla våra skattepengar tar vägen.

Till exempel: utemiljöchefen Evert Sjöstrand, som är över 70 år och arbetar som konsult, har en lön på minst 90 000 kr/mån. Dessutom delar han ut generösa löner till vanliga parkchefer (3 st) som bara sitter i kontoret och fikar/pratar med varandra. De ”fiskar och jagar” och får ca 51 000 kr/mån, vilket innebär en löneförhöjning på ca 6 000 kr/mån. Varje chef har också en ”dräng” som tjänar över 40 000 kr/mån för ”planering”.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Detta är helt sjukt! Vanliga parkarbetare, som utför allt arbete, tjänar runt 30 000 kr/mån och får en löneförhöjning på 300-400 kr varje år. Inte konstigt att alla gator och annat är i dåligt skick, nästan som i Ryssland.

Allt som Evert Sjöstrand rör vid verkar misslyckas, vilket har hänt många gånger, senast på Farstanäs och tydligen snart även inom driftenheten.

Måste kalla rörmokare, kan finnas skit inom ledningen.

En med insyn

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Nobina utökar med fler bussavgångar och hållplatser

Buss

Foto: Alexander Isa

I början av månaden lanserades Mörkötrafiken, en ny form av anropsstyrd kollektivtrafik på Mörkö, som en del av satsningen ”Framtidens kollektivtrafik i Södertälje”.

Med dubbelt så många hållplatser och avgångar hoppas man underlätta resande för Mörköbor. Den nya Mörkötrafiken kommer att ersätta nuvarande linje 785 och köras med mindre bussar som trafikerar stora delar av Mörkö och delar av Tullgarn. Antalet hållplatser blir dubbelt så många och avståndet till närmaste hållplats minskar, samtidigt som antalet möjliga avgångar ökar markant.

Resor bokas smidigt via en app eller genom att ringa SL:s kundtjänst. Bussen anländer normalt inom 20-30 minuter efter beställning. Mörkötrafiken körs vardagar 06-10 och 12-20, samt helger 08.30-12 och 14-17.30. Den ansluter till linje 784 och 784X i Hölö för vidare färd mot Norrvrå och Södertälje centrum.

Satsningen är resultatet av en avsiktsförklaring mellan Södertälje kommun, Nobina och Region Stockholm, i syfte att förbättra kollektivtrafiken i Södertälje på flera sätt framöver. Man hoppas att Mörkötrafiken ska underlätta för boende på landsbygden att resa kollektivt.

Skribent: Lucas T

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 20 december 2023 00:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors