Företag i fokus:

INSÄNDARE: Tryggheten i Södertälje måste återskapas 

95547747-53E3-4885-9E73-A89AD3552BAA

Andreas Birgersson, Sverigedemokraterna Södertälje.

Södertälje präglas idag av sociala klyftor och skilda former av segregation och i vissa delar av kommunen råder laglöshet. Detta är förhållanden som beklagligt nog i icke ringa utsträckning kommit att prägla Södertälje, som i dag har tre områden som enligt polismyndigheten anses vara ”särskilt utsatta”.

Vi Sverigedemokrater ser med oro på hur vårt fina Södertälje har förändrats till det sämre och håller både den nuvarande politiska majoriteten och de tidigare ansvariga. 

Massinvandringen har ställt Södertälje inför många utmaningar, och dess konsekvenser genomsyrar hela samhället. Vi ställer vår budget mot Miljöpartiets, Socialdemokraternas och Moderaternas, där vi får se mer av det gamla som inte fungerar och en attityd som tyder på att de är oförmögna att på allvar förändra den rådande situationen.

Med hänsyn till den alltmer våldsamma och hänsynslösa kriminaliteten kommer det krävas av oss politiker att vi vågar genomföra ansvarsfulla åtgärder. Regeringen har påbörjat en utredning för att ge Kriminalvården i uppdrag att genomföra förberedelser för att inrätta särskilda ungdomsfängelser.

”Vi anser att Södertälje kommun bör arbeta för att ett ungdomsfängelse kan etableras”

Det är en nödvändig åtgärd till följd av den alltmer brutala kriminaliteten vi ser krypa ner i åldrarna. Dessa skall stå färdiga senast sommaren 2026, vilket kräver snabbt agerande. Södertälje kommun har redan ett fängelse inom kommunens gränser, Hall. Där finns idag tjänliga lokaler som står tomma. Vi anser att Södertälje kommun bör arbeta för att ett ungdomsfängelse kan etableras där eller annan lämplig plats i Södertälje.

För att få en bättre överblick och demokratiskt följa upp de trygghetssatsningar som genomförs och arbetas med dagligen vill Sverigedemokraterna inrätta ett trygghetsutskott under kommunstyrelsen. Berörda kontor som socialkontoret, utbildningskontoret och säkerhetskontoret rapporterar kring de insatser som görs för att stärka tryggheten och säkerheten i kommunen. I kombination med det vill vi att det ska utredas och ansökas om att sätta upp så kallade trygghetskameror i specifikt utsatta områden. Det finns en stor upplevd otrygghet i kommunen och med trygghetskameror på utsatta platser går det att aktivt förebygga brott. Det är inte en universallösning, men det är ett bra komplement. Som ett tillägg till trygghetskameror vill vi även se cirkulerande ordningsvakter på otrygga platser och utanförskapsområden.

Detta bör specifikt gälla i skolor, förskolor, gångtunnlar, gångstråk och på andra platser där det kan bedömas finnas stor risk för överfall och annan typ av brottslighet liksom i de områden vilka enligt polisen anses vara särskilt utsatta.

För att bryta gängkriminaliteten måste vi även se till att det får svårare att röra sig i våra skolor. Problemen med gängkriminalitet och deras försäljning av droger kryper allt längre ner i åldrarna. För att stävja detta och se till att våra skolor hålls drogfria anser vi att regelbundna men slumpmässiga kontroller med droghundar ska införas i högstadieskolorna i Södertälje. Likaså är det även en fråga om disciplin och moral för vilka som väljer att bli grovt kriminella, därför föreslår vi i vår budget att kommunen ska implementera “No excuses” modellen i Södertäljes skolor.

Vi tror att det kommer vara ett värdefullt verktyg för att tillgodose de behov som finns i våra skolor, men särskilt i våra utsatta skolor. “No excuses” modellen är en beprövad skolmetod som bygger på att etablera disciplin och ordning i skolan. Detta görs genom bland annat att ha längre skoldagar, undervisning på lördagar och obligatorisk sommarskola. Modellen har numera prövats i Engelska Skolan i Eskilstuna med föredömligt resultat.

Det går att vända kursen och öka tryggheten i Södertälje, men det är avhängt att vi har politiker som på allvar vill det.

Andreas Birgersson,
gruppledare Sverigedemokraterna Södertälje

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2023 21:18
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

KRÖNIKA: Tack – från djupet av våra hjärtan

christmas_present_box_celebration_christmas_festive_christmas_gift_holiday_lights-1250761.jpg!d

Foto: Pexels

Samtliga på redaktionen vill önska er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år.

Vi på Telgenytt vill även ta ett ögonblick att reflektera över året som gått och dela några tankar inför det nya året. 2023 har varit ett år fyllt av både utmaningar och framgångar med hundratusentals läsare varje månad. Vi har bevittnat händelser som berört oss alla på olika sätt, och lokalt har vi sett vår gemenskap växa sig starkt.

Vi vill från djupet av våra hjärtan tacka alla våra läsare. Er engagemang, feedback och förtroende är det som gör Telgenytt till vad det är idag. Ni är inte bara läsare utan även grannar, vänner och familj.

När vi nu närmar oss slutet på detta år, vill vi önska er alla ett riktigt Gott Nytt År. Må 2024 bringa hälsa, lycka och framgång till er och era nära och kära.

Så här i nyårstider är det också en tid för eftertanke och för att sätta nya mål. Vi på Telgenytt ser fram emot att fortsätta leverera intressanta, tankeväckande och underhållande innehåll till er alla. Vi vill även passa på att informera er om att stora förändringar väntar på Telgenytt, och vi ser med stor iver fram emot att kunna presentera dessa för er.

Vi ser också fram emot att fortsätta vara en del av er vardag och att tillsammans med er möta det nya året med förhoppningar och nya möjligheter.

Tack för ett fantastiskt år. Vi ser verkligen fram emot att fortsätta vår resa tillsammans med er under 2024.

God Jul och Gott Nytt År!

Paula Kass Elias
Shamash Oyal
Daniel Hansson
Henrik Ojeda

Alexander Isa
Lucas T
Matthias Matsson

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 december 2023 04:30
Senast uppdaterad: 28 december 2023 14:31

16-åring omhäktad för skjutning i Hovsjö

DSC_0029-scaled-1

Foto: Shamash Oyal

16-åringen som häktades misstänkt för inblandning i skjutningen i Hovsjö har nu omhäktats. Ytterligare två män kunde gripas i Spanien dit de flydde efter skjutningen.

Kort efter skjutning i Hovsjö den 9 december greps tre personer, 16, 18 och 22 år gamla. Två av dem stoppades av polisen när de befann sig i ett fordon i Södertälje och den 16-årige i en trappuppgång i Hovsjö.

Två av de skjutna har skrivits ut från sjukhuset, men den tredje, en 16-åring, är enligt uppgifter fortfarande nedsövd. Fram till föregående vecka hade, enligt LT, inga försök att väcka upp honom gjorts ännu, eftersom skadorna bedöms som mycket allvarliga. Enligt obekräftade uppgifter till Telgenytt ska personen ha blivit skjuten i ansiktet.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk

De två äldsta som greps misstänkta för inblandning i skjutningen släpptes på fri fot, men enligt åklagaren kvarstår misstankarna mot dem. En 16-åring förblev frihetsberövad och har nu omhäktats.

Ytterligare två personer gripna i Spanien.

Dagarna före jul greps två män i Barcelona, som tidigare hade häktats i sin frånvaro i Sverige. Enligt Aftonbladet kopplas en av personerna till platsen med tekniska bevis som förbinder åtminstone en av dem med skjutningen. Den andra mannen är misstänkt för att ha hjälpt den huvudmisstänkte skytten att fly Sverige strax innan de båda blev gripna. Uppgifter tyder på att de flydde landet med bil och reste genom Europa innan polisen slutligen nådde dem på ett hotell i Barcelona.

– De var efterlysta av svensk polis och greps tillsammans. Den ena är misstänk för försök till mord och grovt vapenbrott. Den andra för grovt skyddande av brottsling, säger åklagare Åsa Lindefelt Skog.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 december 2023 03:00
Senast uppdaterad: 28 december 2023 14:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors