Företag i fokus:

”Lollos” erfarenhet ska hjälpa SSK att nå SDHL

Målvakter SSKDAM

Lovisa Berndtsson, här målvaktsvalet när SSK mötte Hammarby Foto: Patric Gill

Södertälje Sportklubb:s damlag har en uttalad målsättning att avancera till högsta serien. En satsning som nu är inne på sista året i den treårsplan som sattes upp av klubben.

En av spelarna i den trupp som jagar en plats till SDHL är målvakten Lovisa ”Lollo” Berndtsson.

”Jag tycker de gör en väldigt bra och gedigen damsatsning”, säger Lollo till Telgenytt.

Lovisa Berndtsson, 34, har en lång hockeykarriär bakom sig. Hon har representerat en rad olika klubbar i Stockholmsområdet men har de senaste två åren varit professionell målvakt i USA. Berndtsson har också representerat damkronorna, så det är minst sagt en erfaren målvakt SSK har knutit till sig. En klubb som hon tillhörde senast säsongen 2012 – 2013.

Hockeyn har nästan alltid funnits med Lollo, inte bara för att hon är målvakt utan också i arbetslivet. För tillfället jobbar Lovisa för CCM , som också är leverantör och sponsor av hockeyutrustning och klubbor till SSK. Före det har Monkeysports i Södertälje varit hennes arbetsplats, så hockeyn har på olika sätt haft en central roll i hennes liv.


Klubbar i karriären: Västerhaninge IF, Segeltorps IF, AIK, SDE HF, Djurgårdens IF, Buffalo Beauts, Södertälje SK


Vad var det som lockade dig tillbaka till SSK?

-Egentligen skulle jag tillbaka till Buffalo för mitt tredje år där. Det har hänt rätt mycket med damhockeyn där borta under sommaren och hösten. Vår liga (PHF) köptes upp för att det ska startas en ny liga och då upphörde alla skrivna kontrakt. Så jag stod i slutet av sommaren utan klubb samtidigt som de flesta trupperna var satta.

-Jag har haft lite kontakt med SSK tidigare och har fått vara med och träna med dem på försäsongen. Jag tycker de gör en väldigt bra och gedigen damsatsning. SSK var villiga att öppna upp en plats åt mig och det kändes jättekul att få vara med på den resan.

Läs även: Efter ny storseger – SSK Dam är klara för vidare kval mot SDHL

Lollo delar målvaktsspaden med Nicole Jackson, 31, en målvakt från England som förra säsongen representerade både Göteborgs HC i SDHL och Malmö Redhawks i division 1. Det är ett rutinerat målvaktspar SSK:s damlag förfogar över. De är en del i det lag som har målsättningen att utmana mot SDHL men som också tävlar med varandra om att få stå matcher.

-Det är det som är en del i att vara målvakt, det är ju bara en som spelar till skillnad från utespelarna som ju är ännu fler. Tycker att jag och Nicole har en jättefin dynamik och relation, vi stöttar varandra och den som spelar får total backning från den andra.

-Sedan är ju bägge tävlingsmänniskor och tävlar hela tiden på träning, det pushar både oss och resten av laget att bli bättre. Vi har en jättebra relation som fungerar bra.

Lovisa Berndtsson och Nicole Jacksson, till höger, bildar SSK:s målvaktspar 2023-2024 Foto: Patric Gill

Du har rutin från SDHL. Hur kan laget dra nytta av det?

-Att jag kommer in och bidrar med lite ledarskap, insikt i vad som krävs för att vi ska kunna nå vårt mål i slutänden. Att jag kan bidra med mycket av det och speciellt till våra yngre spelare.

Ni har varit överlägsna era motståndare hittills. Svårighetsgraden för er målvakter höjs längre fram. Hur förbereder ni er för den omställningen?

-Det är det som varit en utmaning, vi får inte så mycket skott på oss. De skotten vi får mot oss är det inte alltid så hög kvalité på. Vi har försökt se det som att träningarna blir våra matcher. Vi har ett väldigt högt tempo på träningarna och gör mycket med tävlingar och smålagsspel.

-Just nu är det där vi lägger vårt största fokus, det är det som utvecklar oss mest. Som sagt, det kommer bli skillnad sedan när vi möter tuffare lag men både jag och Nicole har varit med ganska länge. Jag tror vi ska kunna ställa om till det ganska bra ändå.

Lovisa Berndtssons kontrakt med SSK sträcker sig över nuvarande säsong. Trots en lång karriär som hockeymålvakt och en oviss framtid till mötes har hon ännu inga planer att lägga målvaktsspaden på hyllan.

-Jag tycker fortfarande att det är skitkul att spela. Sedan är det nog mer en fråga om hur kroppen känns och hur motivationen är. Jag är sån att antingen kör jag hundra procent eller inte alls. Så länge man tycker det är kul och kroppen och motivationen är uppe vill jag fortsätta spela. Om det sedan blir ett år till eller fyra år till, det vet jag inte.

Foto: Patric Gill

Herrhockyen kontra damhockeyn lever i skilda världar. Skillnad på förutsättningarna är fortsatt stora, såväl ekonomiskt som med utrustning, intresse, medialt utrymme och så vidare. Men efter att ha pratat med olika personer knutna till SSK är uppfattningen att förutsättningarna för damlaget i klubben blir bättre för varje år. Det är också något som stämmer överens med Lollos uppfattning:

-Nu har jag ju lite fördel i och med att jag jobbar där jag jobbar så att jag får ju grejer här ifrån. Men vad jag förstår det får spelarna det de behöver, man behöver inte köpa någonting själv. Jag kan jämföra med, visserligen tio år sedan, när jag var i SSK senast. Där är det en stor skillnad på utrustning, träningstider, tillgång till fysio. Stödet man känner från klubben är stor skillnad från då.

-Jag tycker ändå vi har bra förutsättningar, bra istider, vi ska få nytt omklädningsrum. Det känns verkligen som att klubben satsar på oss. Man har en målsättning att vi ska ta oss upp men också att hålla oss kvar där uppe. Det känns som de inte har stressat fram någonting utan jobbat metodiskt för att nå det slutgiltiga målet man har.

Kunde du leva på din hockey när du var över i USA och spelade?

-När jag var i Buffalo hade jag ett fullt proffskontrakt, då var mitt ända fokus hockey. Tror vi var fyra svenskor i den ligan då. Sedan i den här nya ligan så är det en som är signad just nu och några stycken som är på tryout. Det är ju inte jättemånga så det är någonting som jag är väldigt glad över att jag fick chansen att göra.

Målet är SDHL, hur ser era chanser ut tycker du?

-Jag tror vi har bra chanser, tycker att vi har utvecklats mer och mer ju längre säsongen har gått. Mycket ligger i våra egna händer, det kommer givetvis vara en svår resa dit men tror att vi absolut har bra chanser att ta klivet upp.

Känslan är att det finns en bredare och spetsigare offensiv den här säsongen.

-Ja, vi har många olika målskyttar och i poängprotokollet, det känns som vi har en bred trupp. Om man ser till senaste matchen mot Hammarby så skulle jag säga att det var vår fjärdekedja som var den bästa genomgående i matchen. Det visar vilken bredd vi har i truppen i år.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 november 2023 11:00
Senast uppdaterad: 5 december 2023 09:11

Man friades från spädbarnsdöd – Får en kvarts miljon kronor

Polis

Arkivbild

Sommaren 2022 avled ett spädbarn i Trosa. Pappan, en 25-årig man och skriven i Järna, åtalades för synnerligen grov misshandel men friades från misstankarna. Nu beviljas mannen fler hundratusen i ersättning för tiden han satt frihetsberövad.

Efter att ha blivit friad från anklagelserna om att ha skakat sitt spädbarn till döds ansökte pappan från Järna om ersättning från staten för den tid han satt frihetsberövad. Mannen åtalades för synnerligen grov misshandel och vållande till annans död efter att ha blivit anklagad för att ha orsakat sitt spädbarns död i juli 2022.

Efter att ha suttit frihetsberövad från juli 2022 till februari 2023 friades pappan av Nyköpings tingsrätt den 3 mars 2023. Åklagarens bevisning ansågs inte kunna styrka att barnets skador berodde på att pappan hade skakat det.

– Tingsrätten har bedömt att den skadebild barnet haft tillsammans med det som i övrigt har kommit fram i målet inte innebär att det är bevisat att mannen har skakat barnet, sade rådmannen Maria Böös i ett pressmeddelande.

Pappa ansökte om en ersättning på 500 000 kronor för den tid han satt frihetsberövad på grund av den felaktiga anklagelsen, men beviljas nu hälften av beloppet. Justitiekanslern, JK, har beslutat att bevilja mannen totalt 250 000 kronor i ersättning för den tid han satt frihetsberövad. Enligt JK har mannen rätt till ett högre belopp än normalt eftersom lidandet av att ha varit misstänkt för brott på ett närstående barn bedöms ha varit mer påtagligt än annars.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juli 2023 10:21
Senast uppdaterad: 29 juli 2023 10:21

Misstänkt farligt föremål var ofarligt

F9D945C9-4C81-447F-98DC-4AB634EA288C

Foto: Anna Richardsson

Polisen har larmats till Bårsaberget efter att ett misstänkt farligt föremål hittats utomhus. Just nu har polisen spärrat av ett stort område på platsen och uppmanat boende att hålla sig inomhus enligt uppgifter till Telgenytt.

Under fredagskvällen, klockan 20:25, utlöstes en larm när ett misstänkt farligt föremål upptäcktes i Bårsta, vilket ledde till att polisen snabbt ryckte ut till platsen.

-Vi har fått in tips från SOS alarm om ett misstänkt föremål. En undersökning av platsen pågår, säger Towe Högg, polisens presstalesperson, till Telgenytt.

Just nu har polisen upprättat stora avspärrningar runt området där föremålet hittades på Karlslundsgatan.

Enligt uppgifter till Telgenytt får boende för närvarande inte gå in i sina bostäder. En person som befann sig på balkongen uppmanades av polis att snabbt att gå in.

Enligt uppgifter till Telgenytt har även nationella bombskyddet tillkallats för att genomföra en noggrann undersökning för att kontrollera föremålet.

Vid 21:30 upphävdes avspärrningarna på platsen runt Bårstaberget och enligt polisens uppgifter var föremålet ofarligt.

Foto: Anna Richardsson

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juli 2023 18:59
Senast uppdaterad: 29 juli 2023 09:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors