Företag i fokus:

”Lollos” erfarenhet ska hjälpa SSK att nå SDHL

Målvakter SSKDAM

Lovisa Berndtsson, här målvaktsvalet när SSK mötte Hammarby Foto: Patric Gill

Södertälje Sportklubb:s damlag har en uttalad målsättning att avancera till högsta serien. En satsning som nu är inne på sista året i den treårsplan som sattes upp av klubben.

En av spelarna i den trupp som jagar en plats till SDHL är målvakten Lovisa ”Lollo” Berndtsson.

”Jag tycker de gör en väldigt bra och gedigen damsatsning”, säger Lollo till Telgenytt.

Lovisa Berndtsson, 34, har en lång hockeykarriär bakom sig. Hon har representerat en rad olika klubbar i Stockholmsområdet men har de senaste två åren varit professionell målvakt i USA. Berndtsson har också representerat damkronorna, så det är minst sagt en erfaren målvakt SSK har knutit till sig. En klubb som hon tillhörde senast säsongen 2012 – 2013.

Hockeyn har nästan alltid funnits med Lollo, inte bara för att hon är målvakt utan också i arbetslivet. För tillfället jobbar Lovisa för CCM , som också är leverantör och sponsor av hockeyutrustning och klubbor till SSK. Före det har Monkeysports i Södertälje varit hennes arbetsplats, så hockeyn har på olika sätt haft en central roll i hennes liv.


Klubbar i karriären: Västerhaninge IF, Segeltorps IF, AIK, SDE HF, Djurgårdens IF, Buffalo Beauts, Södertälje SK


Vad var det som lockade dig tillbaka till SSK?

-Egentligen skulle jag tillbaka till Buffalo för mitt tredje år där. Det har hänt rätt mycket med damhockeyn där borta under sommaren och hösten. Vår liga (PHF) köptes upp för att det ska startas en ny liga och då upphörde alla skrivna kontrakt. Så jag stod i slutet av sommaren utan klubb samtidigt som de flesta trupperna var satta.

-Jag har haft lite kontakt med SSK tidigare och har fått vara med och träna med dem på försäsongen. Jag tycker de gör en väldigt bra och gedigen damsatsning. SSK var villiga att öppna upp en plats åt mig och det kändes jättekul att få vara med på den resan.

Läs även: Efter ny storseger – SSK Dam är klara för vidare kval mot SDHL

Lollo delar målvaktsspaden med Nicole Jackson, 31, en målvakt från England som förra säsongen representerade både Göteborgs HC i SDHL och Malmö Redhawks i division 1. Det är ett rutinerat målvaktspar SSK:s damlag förfogar över. De är en del i det lag som har målsättningen att utmana mot SDHL men som också tävlar med varandra om att få stå matcher.

-Det är det som är en del i att vara målvakt, det är ju bara en som spelar till skillnad från utespelarna som ju är ännu fler. Tycker att jag och Nicole har en jättefin dynamik och relation, vi stöttar varandra och den som spelar får total backning från den andra.

-Sedan är ju bägge tävlingsmänniskor och tävlar hela tiden på träning, det pushar både oss och resten av laget att bli bättre. Vi har en jättebra relation som fungerar bra.

Lovisa Berndtsson och Nicole Jacksson, till höger, bildar SSK:s målvaktspar 2023-2024 Foto: Patric Gill

Du har rutin från SDHL. Hur kan laget dra nytta av det?

-Att jag kommer in och bidrar med lite ledarskap, insikt i vad som krävs för att vi ska kunna nå vårt mål i slutänden. Att jag kan bidra med mycket av det och speciellt till våra yngre spelare.

Ni har varit överlägsna era motståndare hittills. Svårighetsgraden för er målvakter höjs längre fram. Hur förbereder ni er för den omställningen?

-Det är det som varit en utmaning, vi får inte så mycket skott på oss. De skotten vi får mot oss är det inte alltid så hög kvalité på. Vi har försökt se det som att träningarna blir våra matcher. Vi har ett väldigt högt tempo på träningarna och gör mycket med tävlingar och smålagsspel.

-Just nu är det där vi lägger vårt största fokus, det är det som utvecklar oss mest. Som sagt, det kommer bli skillnad sedan när vi möter tuffare lag men både jag och Nicole har varit med ganska länge. Jag tror vi ska kunna ställa om till det ganska bra ändå.

Lovisa Berndtssons kontrakt med SSK sträcker sig över nuvarande säsong. Trots en lång karriär som hockeymålvakt och en oviss framtid till mötes har hon ännu inga planer att lägga målvaktsspaden på hyllan.

-Jag tycker fortfarande att det är skitkul att spela. Sedan är det nog mer en fråga om hur kroppen känns och hur motivationen är. Jag är sån att antingen kör jag hundra procent eller inte alls. Så länge man tycker det är kul och kroppen och motivationen är uppe vill jag fortsätta spela. Om det sedan blir ett år till eller fyra år till, det vet jag inte.

Foto: Patric Gill

Herrhockyen kontra damhockeyn lever i skilda världar. Skillnad på förutsättningarna är fortsatt stora, såväl ekonomiskt som med utrustning, intresse, medialt utrymme och så vidare. Men efter att ha pratat med olika personer knutna till SSK är uppfattningen att förutsättningarna för damlaget i klubben blir bättre för varje år. Det är också något som stämmer överens med Lollos uppfattning:

-Nu har jag ju lite fördel i och med att jag jobbar där jag jobbar så att jag får ju grejer här ifrån. Men vad jag förstår det får spelarna det de behöver, man behöver inte köpa någonting själv. Jag kan jämföra med, visserligen tio år sedan, när jag var i SSK senast. Där är det en stor skillnad på utrustning, träningstider, tillgång till fysio. Stödet man känner från klubben är stor skillnad från då.

-Jag tycker ändå vi har bra förutsättningar, bra istider, vi ska få nytt omklädningsrum. Det känns verkligen som att klubben satsar på oss. Man har en målsättning att vi ska ta oss upp men också att hålla oss kvar där uppe. Det känns som de inte har stressat fram någonting utan jobbat metodiskt för att nå det slutgiltiga målet man har.

Kunde du leva på din hockey när du var över i USA och spelade?

-När jag var i Buffalo hade jag ett fullt proffskontrakt, då var mitt ända fokus hockey. Tror vi var fyra svenskor i den ligan då. Sedan i den här nya ligan så är det en som är signad just nu och några stycken som är på tryout. Det är ju inte jättemånga så det är någonting som jag är väldigt glad över att jag fick chansen att göra.

Målet är SDHL, hur ser era chanser ut tycker du?

-Jag tror vi har bra chanser, tycker att vi har utvecklats mer och mer ju längre säsongen har gått. Mycket ligger i våra egna händer, det kommer givetvis vara en svår resa dit men tror att vi absolut har bra chanser att ta klivet upp.

Känslan är att det finns en bredare och spetsigare offensiv den här säsongen.

-Ja, vi har många olika målskyttar och i poängprotokollet, det känns som vi har en bred trupp. Om man ser till senaste matchen mot Hammarby så skulle jag säga att det var vår fjärdekedja som var den bästa genomgående i matchen. Det visar vilken bredd vi har i truppen i år.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 november 2023 11:00
Senast uppdaterad: 5 december 2023 09:11

Så ser laguppställningen ut för årets match i Södertälje 

E0652C2B-44FC-4031-B4F5-D725DB81BABA

Kennedy Bakircioglu och Melke Demir. Foto: Creative Commons / Privat

De står redo för årets match i Södertälje. Såväl yngre som äldre fotbollslegender kommer att skaka liv i Bårsta IP igen den 1:a augusti klockan 16.30. En veteranmatch mellan Assyriska FF och ViLirare är ett av flera inslag under den två dagar långa festivalen Hubo Telge.  

Telgenytt har tagit tempen på flera av spelarna från Assyriska FF som på hemmaarenan snart ska möta ViLirare.

Assyriskalegenden, Kennedy Bakircioglu på plats när festivalen inleds. Bild: Hubo Telge / Södertälje kommun

Kennedy Bakircioglu, du var en av dem som såg till att Hammarby IF vann sitt första och enda SM-guld. På Söderstadion har ju du också en särskild plats. Men hur känns det att vara tillbaka på Bårsta IP igen i Assyriska tröjan?

– Det känns fantastiskt skönt för det var där allt startade för mig. Jag var lite av en maskot när min pappa (Benjamin Bakircioglu, reds anm.) lirade i Assyriska FF, så jag har oerhört många minnen förknippade med Assyriska och Bårsta IP. Nu är jag snart tillbaka till platsen där allt startade i AFF-tröjan. Det är en häftig känsla, säger Kennedy Bakircioglu.

David Durmaz. Foto: Privat

David Durmaz, du har spelat totalt 15 säsonger i Assyriska. Du fick uppleva en svenska cupen final, allsvenskt spel samt nedflyttning till div 1. Ungefär 340 tävlingsmatcher med Assyriska FF. Snart 341 om vi räknar in veteranmatchen.

Hur känns det att vara tillbaka på Bårsta IP igen där resan till allsvenskan gjordes?

– Så fort jag hör Bårsta IP ryser det i hela kroppen. Det känns underbart att få komma tillbaka till den gräsmattan. Nu finns inte läktarna på plats men det ska gå vägen ändå, säger David Durmaz och fortsätter:

– Resan för mig startade just där när jag kom upp till juniorerna och spelade på B-plan. Successivt fick jag sen uppleva den fina drömmen genom att ha på mig AFF-tröjan och resan ända upp till Allsvenskan. Bårsta IP är förknippad med många fina minnen; jag gjorde min elitdebut år 2000 mot BoIS där vi vann med 3-0, cupen mot Göteborg då vi efter 20 minuter gör fyra baljor och självklart många fina superetta och allsvenska matcher. Det känns otroligt kul att få vara med under veteranmatchen och extra glädjande att den ska spelas på Bårsta IP, avslutar David när vi når honom på en semesterort någonstans i Medelhavet.

Melke Demir mot Djurgården 2005. Foto: Privat

Melke, du tillhör den första generationen bland Assyriska egna produkter. Du var en stabil och teknisk spelare. Tvåfotad vilket tillhör ovanligheten. Ditt signum: skott i mål från 40 meter. 

Blir det en repris på skottet och hur känns det att vara tillbaka på Bårsta IP igen? 

– Vill börja med att säga att det känns oerhört kul och jag är stolt över att vara inkluderad i Assyriskas historia och framförallt att få träffa resten av spelarna. Bårsta IP är förknippat med många fina minnen och platsen där allt startade för många av oss, säger Melke Demir. 

Blir det en repris? 

– Jag hoppas att många ansluter till Hubo Telgefestivalen, chansen att få se en repris på en frispark från 40 meter rakt in i mål är stor, avslutar Melke Demir med ett skratt. 

Profiltung dag i Södertälje

Motståndarlaget består av ViLirare som är ett nätverk av över 550 fotbollsspelare, domare och ledare – alla med allsvensk bakgrund.

Några av spelarna från ViLirare under veteranmatchen är:
Erkan Zengin
Johan Arneng
Sharbel Touma
Mattias Mete
José Monteiro.

Från Assyriska FF utöver ovan nämnda:
Stefan Batan
Metin Tasci
Mario Jadonic
Patricio Cisternas
Michael Borgqvist
Andreas Haddad med flera   


Kort om veteranmatchen: 

Vad: Veteranmatch mellan Assyriska FF och ViLirare
Var: Hubo Telgefestivalen på Bårsta IP
När: 1/8 klockan 16.30

Hubo Telge är en tvådagars festival på Bårsta IP.  1-2 augusti mellan 10-18 är dagarna fyllda med olika aktiviteter och ett stort lekland för såväl små som stora barn.  

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 juli 2023 10:30
Senast uppdaterad: 25 juli 2023 10:33

Polisen varnar för bedragare – Här är tre viktiga råd

BankID pressbild

Pressbild: BankID

Polisen i Stockholms län varnar för bedrägeriförsök. Under gårdagen rapporterades flertal polisanmälningar som upprättats på grund av att bedragare uppmanar personer att logga in med bank-ID via telefon.

Polisen i Stockholms län har larmat om en ökning av telefonbedrägerier där bedragare försöker lura människor att logga in med bank-ID via telefon. Flera polisanmälningar har inkommit där offren uppmanats att betala för teleutrustning som de inte har beställt.

”Telefonbedrägerier drabbar många som förlorar sina pengar genom att luras att logga in på sin bank eller lämna ut koder eller kortuppgifter.”, skriver polisen på sin hemsida

För att skydda allmänheten mot dessa bedrägerier ger polisen tre viktiga råd:

  1. Lägg på luren: Om du blir osäker under ett samtal, oavsett om personen påstår sig vara från banken, en släkting, företag eller myndighet, ska du avsluta samtalet omedelbart. Ha en förberedd avslutningsfras eller lägg på direkt, och du behöver inte vara artig.
  2. Logga inte in: Dela aldrig med dig av dina bank-id eller koder från bankdosa eller betalkort på uppmaning av någon annan. Seriösa företag, organisationer och myndigheter kontaktar aldrig dig och ber om personliga uppgifter på detta sätt.
  3. Lita inte på den som ringer: Bedragaren kan försöka skapa stress och påstå att du riskerar att förlora pengar eller att en anhörig har råkat illa ut för att lura dig. Var misstänksam mot sådana påståenden och ge aldrig ut information baserat på oöverlagda påståenden från okända personer.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 24 juli 2023 22:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors