Företag i fokus:

Supportrarna fick en seger – hyllas av Bogren

IMG_6433

Linus Videll gjorde en bra match mot Västerås, börjar han hitta storformen? Foto: Shamash Oyal

Det var dags för SSK att skaka av sig matchen mot Djurgården. Man åkte till Västerås för att ta revansch för förlusten mot dem i Scaniarinken.

– Skön comeback efter allt som hände i fredags, är imponerad över hur vi tar oss an uppgiften ikväll. Det säger en nöjd tränare Magnus Bogren till Telgenytt.

Södertälje kom till spel med tre man på frånvarolistan, klart efter Djurgårdsmatchen var att Ludvig Hedström var avstängd. På matchdagen kom också beskedet att Julius Bergman blivit sjuk och att Jacob Dahlström drabbats av en skada.

– Inget allvarligt, lite dag för dag, säger Bogren om statusen på Dahlström.

En som dock var tillbaka i spel mot Västerås var forwarden Ludwig Blomstrand, comebacken efter fem matchers avstängning kunde inte sluta bättre. Laget gjorde en stabil insats när man betvingade hemmalaget med 6-3.

– Kändes stabilt, är ruskigt nöjd med tre poäng till Kringelstaden, säger Blomstrand till Telgenytt efter matchen.

Hur kändes det där ute på isen?

– Kändes helt okej för första matchen tillbaka. Lite off i tajming kanske.

I tredje perioden fick Ludvig en smäll när han tacklades av hemmalagets Oliver Bohm. Han tog sig lite besvärad ut i båset efter incidenten men var tillbaka i spel senare i perioden.

– Ingen fara alls, jag tappade luften och som jag sa tidigare så är det nog mest tajming. Upp med skallen, haha. 2 minuters interference var rätt beslut.

Matchen började SSK väldigt bra i första perioden, speciellt offensivt där man radade upp målchanser. Det var egentligen tack vare Västerås målvakt Nilo Halonen som hemmalaget kunde gå till paus med endast ett måls underläge.

Ludwig Blomstrand Foto: Shamash Oyal

Utdelning i powerplay

SSK:s powerplay har hackat stundtals under säsongen. I kvällens match kom dock två av målen i spelformen, det första blev ett klassiskt skitmål. Puck på mål där Emil Alba grötade in returen.

Det är ofta det som behövs för att det ska lossna i spelet med en man mer. Mål nummer två i ett annat av SSK:s powerplay är något som vi har sett prov på förut. Ett typiskt Linus Videll mål, där han avancerade in mot tekningscirkeln och snärtade in pucken i bortre krysset.

En Videll som för kvällen var riktigt bra. Så där avig och svår att ta pucken av som bara han kan vara, bra fart på skridskorna. Målskytt för fjärde gången och börjar få till siktet mer och mer. Även om det kan tyckas att Linus hittills inte har kommit upp till den högsta nivå han har kapacitet för, så snittar han faktiskt en poäng per match ändå. Det säger en del om vad mer det finns att få ut av den här gruppen.

– Linus var riktigt bra idag, instämmer Bogren i. Som såklart var väldigt tillfreds med matchen i övrigt:

– Stabil insats likt Brynäs. Vi skapar bra med chanser och spelar stabilt bakåt, kul med två mål i powerplay. Härligt stöd från läktarna också.

En gedigen insats av hela laget där SSK vann helt välförtjänt. Sex olika målskyttar visar på bredden som finns i laget och nu börjar också Sportklubbens representationslag visa att de är det topplag som de utåt sagt att de ska vara. Man studsar tillbaka på ett oerhört starkt sätt efter det som näst intill lamslog alla oss som följer SSK på något sätt.

Mer vill jag inte nämna om det tragiska och sorliga som skedde i Scaniarinken i fredags. Vill koncentrera mig på sporten fortsättningsvis. Har sagt vad jag ville säga om det här.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 november 2023 20:51
Senast uppdaterad: 28 november 2023 18:31

Lastbilschaufför bötfälld – Backade in i motorcyklist

Olycka räddningstjänsten 1

Arkivbild

En lastbilschaufför bötfälldes under måndagskvällen efter en olycka där en motorcyklist blev påkörd.

Det var vid 21-tiden på måndagskvällen som en krock inträffade vid påfarten till E20 vid trafikplats Saltskog mot Nyköping. Räddningstjänsten, ambulansen och polisen kallades till platsen för att hantera situationen.

Händelsen uppstod när en lastbilsförare backade på påfarten och kolliderade med en motorcykel Föraren av motorcykeln klarade sig utan skador, och lastbilsföraren som var vållande till olyckan, bestraffades med böter för att ha backat på motorvägen.

Den fastställda bötesbeloppet som tilldelades var 3 000 kronor.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 september 2023 10:20
Senast uppdaterad: 5 september 2023 10:20

Ny nämnd invigd med fokus på att förbättra näringslivsklimatet

Maria-Fritz-Warg-M-kommunalrad

Maria Fritz Warg (M), kommunalråd och ordförande för nya nämnden. Foto: Södertälje kommun

I går invigdes den nya nämnden för kommunen med inriktning på att förbättra näringslivsklimatet i Södertälje. Dock fanns ingen tillgänglig information för allmänheten att ta del av från mötet på grund av tekniska problem

Under gårdagen, den 4 september, höll den nyinrättade nämnden sitt första möte med syftet att främja utbildning för vuxna och/eller möjligheter till arbete och självständig försörjning för fler invånare i Södertälje, samtidigt som man strävar efter att förbättra kommunens näringslivsklimat.

Maria Fritz Warg (M), som även är kommunalråd, kommer att leda den nya nämnden som ordförande.

Nämndens övergripande mål är att stödja invånarna i Södertälje så att de kan uppnå självständig försörjning, samtidigt som de aktivt arbetar för att förbättra förutsättningarna för näringslivet i kommunen.

En sund och gynnsam näringslivsmiljö är av central betydelse för en kommun, eftersom den skapar arbetstillfällen som i sin tur ger upphov till skatteintäkter på längre sikt.

Det är tydligt att nämnden är helt nystartad, vilket märktes under det första sammanträdet. Under mötet behandlades ämnen såsom information om verksamhetsplan och budget för arbets- och näringslivsnämnden, delegationsordning, mötesplanering och beslut om uppföljning av näringslivsstrategin.

Det har dock ännu inte blivit möjligt att inkludera nämnden i kommunens diarium och IT-system, vilket begränsar allmänhetens tillgång till dokument relaterade till det första mötet som hölls på måndagen. Enligt Johan Karlsson, enhetschef på stadskansliet, som Lt har talat med, beror detta på tekniska faktorer som förhindrar att den nya nämnden är integrerad i systemet.

– Till nästa sammanträde ska allmänheten ha möjlighet att läsa handlingar innan nämnden, säger han till tidningen.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 september 2023 09:36
Senast uppdaterad: 5 september 2023 12:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors