Företag i fokus:

Supportrarna fick en seger – hyllas av Bogren

IMG_6433

Linus Videll gjorde en bra match mot Västerås, börjar han hitta storformen? Foto: Shamash Oyal

Det var dags för SSK att skaka av sig matchen mot Djurgården. Man åkte till Västerås för att ta revansch för förlusten mot dem i Scaniarinken.

– Skön comeback efter allt som hände i fredags, är imponerad över hur vi tar oss an uppgiften ikväll. Det säger en nöjd tränare Magnus Bogren till Telgenytt.

Södertälje kom till spel med tre man på frånvarolistan, klart efter Djurgårdsmatchen var att Ludvig Hedström var avstängd. På matchdagen kom också beskedet att Julius Bergman blivit sjuk och att Jacob Dahlström drabbats av en skada.

– Inget allvarligt, lite dag för dag, säger Bogren om statusen på Dahlström.

En som dock var tillbaka i spel mot Västerås var forwarden Ludwig Blomstrand, comebacken efter fem matchers avstängning kunde inte sluta bättre. Laget gjorde en stabil insats när man betvingade hemmalaget med 6-3.

– Kändes stabilt, är ruskigt nöjd med tre poäng till Kringelstaden, säger Blomstrand till Telgenytt efter matchen.

Hur kändes det där ute på isen?

– Kändes helt okej för första matchen tillbaka. Lite off i tajming kanske.

I tredje perioden fick Ludvig en smäll när han tacklades av hemmalagets Oliver Bohm. Han tog sig lite besvärad ut i båset efter incidenten men var tillbaka i spel senare i perioden.

– Ingen fara alls, jag tappade luften och som jag sa tidigare så är det nog mest tajming. Upp med skallen, haha. 2 minuters interference var rätt beslut.

Matchen började SSK väldigt bra i första perioden, speciellt offensivt där man radade upp målchanser. Det var egentligen tack vare Västerås målvakt Nilo Halonen som hemmalaget kunde gå till paus med endast ett måls underläge.

Ludwig Blomstrand Foto: Shamash Oyal

Utdelning i powerplay

SSK:s powerplay har hackat stundtals under säsongen. I kvällens match kom dock två av målen i spelformen, det första blev ett klassiskt skitmål. Puck på mål där Emil Alba grötade in returen.

Det är ofta det som behövs för att det ska lossna i spelet med en man mer. Mål nummer två i ett annat av SSK:s powerplay är något som vi har sett prov på förut. Ett typiskt Linus Videll mål, där han avancerade in mot tekningscirkeln och snärtade in pucken i bortre krysset.

En Videll som för kvällen var riktigt bra. Så där avig och svår att ta pucken av som bara han kan vara, bra fart på skridskorna. Målskytt för fjärde gången och börjar få till siktet mer och mer. Även om det kan tyckas att Linus hittills inte har kommit upp till den högsta nivå han har kapacitet för, så snittar han faktiskt en poäng per match ändå. Det säger en del om vad mer det finns att få ut av den här gruppen.

– Linus var riktigt bra idag, instämmer Bogren i. Som såklart var väldigt tillfreds med matchen i övrigt:

– Stabil insats likt Brynäs. Vi skapar bra med chanser och spelar stabilt bakåt, kul med två mål i powerplay. Härligt stöd från läktarna också.

En gedigen insats av hela laget där SSK vann helt välförtjänt. Sex olika målskyttar visar på bredden som finns i laget och nu börjar också Sportklubbens representationslag visa att de är det topplag som de utåt sagt att de ska vara. Man studsar tillbaka på ett oerhört starkt sätt efter det som näst intill lamslog alla oss som följer SSK på något sätt.

Mer vill jag inte nämna om det tragiska och sorliga som skedde i Scaniarinken i fredags. Vill koncentrera mig på sporten fortsättningsvis. Har sagt vad jag ville säga om det här.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 november 2023 20:51
Senast uppdaterad: 28 november 2023 18:31

Restauranger kontrolleras för att stoppa köttligor

2x6nu0wfejtjmlsb

Pressbild: Ica.

Köttligor stjäl varor för enorma belopp från butiker och säljer sedan det stulna köttet på den svarta marknaden, inklusive till restauranger. För att bekämpa denna illegala handel har Södertälje kommun nu infört kvitto-kontroller på restauranger som resulterat i flera förbud, enligt rapportering från SVT.

– Det finns en svart marknad där man säljer kött vidare, säger Lars Greger (MP) ordförande i miljönämnden, till SVT.

Under många år har köttstölder varit en problematik som sträckt sig genom hela Sverige, från norr till söder. Ett problemet som förvärrats över tiden. Kriminella ligor tömmer butikshyllor på kött i omgångar, vilket kan vara värt tiotusentals kronor.

Det har kommit uppgifter om att flera butiksägare har tvingats ta bort kött från sina hyllor och anställa egna vakter för att förebygga stölderna. En genomförd utredning avslöjar även flera exempel bland medlemmarna i Svensk Handel där butikerna har utrustat hela kyldiskar med lås och valt att placera köttet bakom disken.

Enligt polisen betraktas dessa stölder som en betydande inkomstkälla för andra kriminella aktiviteter. Under år 2021 beräknas det att varor för över 4,5 miljarder kronor stals från dagligvaruhandeln enligt Svensk Handels uppskattningar. 2010 stals varor för 1,9 miljarder.

För att minska efterfrågan på stulet kött har nya metoder introducerats. En av dessa metoder är att genomföra inspektioner av restauranger, där de måste kunna verifiera ursprunget av det kött de serverar. I Stockholms län har denna metod lett till att flera restauranger har förbjudits att servera kött. Nu beslutar sig även Södertälje kommun för att anamma denna metod i samband med sina livsmedelskontroller för att minska efterfrågan på stulet kött.

– Vi måste angripa problemet från andra hållet. Om det ses som en risk att befatta sig med stöldgods kommer efterfrågan på det stulna köttet att minska. Kommunerna har ett viktigt uppdrag och tillsammans med berörda aktörer tror jag att vi kan göra skillnad på riktigt, sade Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande under våren.

Enligt SVT har det hittills i år utfärdats 15 förelägganden eller förbud i Södertälje som rör spårbarhet på livsmedel.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 september 2023 08:31
Senast uppdaterad: 4 september 2023 08:31

En stulen grävmaskin hittades i Södertälje

IMG_4113

Foto: Privat

En grävmaskin blev stulen från en byggarbetsplats, men dagen efter återfanns den i Södertälje av en privatperson.

På torsdagen blev en grävmaskin stulen från en byggarbetsplats i Södertälje genom att den togs ut genom ett stängsel. Grävmaskinen, som ägs av ett företag i Kungsör, anmäldes som stulen samma dag, men den påträffades nästa dag vid Södertälje hamn.

Enligt rapporter hade tjuvarna lyckats avmontera delar från maskinen innan den upptäcktes av en förbipasserande person. Den förbipasserande blev misstänksam då maskinen var gömd vid Framnäsvägen och kontaktade polisen.

Ägaren kontaktades och kunde hämta sin maskin. För närvarande har dock inga misstänkta personer gripits i samband med händelsen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 3 september 2023 21:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors