Företag i fokus:

Science Park fortsätter satsa – trots KTH:s beslut

KTH Science Park

Bild: KTH

Nyligen meddelade Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) att man avser att avveckla sin verksamhet i Södertälje, som varit igång sedan 2018. Beskedet kommer efter en utredning där KTH undersökt fem olika scenarier för sin framtida campusverksamhet.

Södertälje Science Park AB, som drivs i samarbete mellan KTH, AstraZeneca, Scania och Södertälje kommun, kommer dock att fortsätta satsa på hållbar produktion i Södertälje.

– Det har aldrig varit viktigare än nu att driva omställningen, där framtidens hållbara produktion spelar en helt avgörande roll, kommenterar VD Robert Kingfors i ett pressmeddelande.

KTH Södertälje är en av initiativtagarna till innovationsmiljön Södertälje Science Park, som helt fokuserar på hållbar produktion. Sedan starten 2018 har flera framgångsrika projekt drivits, men nu väljer KTH att flytta verksamheten till sina campus i Stockholm och Flemingsberg.

– Vi respekterar KTH:s beslut men tycker givetvis inte att det är bra. Det är olyckligt att den industrinära forskningen och utbildningen minskar inom KTH, säger Robert Kingfors.

Trots KTH:s avhopp kommer Södertälje Science Park AB att fortsätta satsa på sitt kärnområde. Målet är att driva omställningen till en hållbar framtid.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 november 2023 05:00
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 16:29

Telge tar över sophämtningen i Gnesta och Trosa

2022_05_FTI-Atervinningsbarometern-20192-1

Från och med denna månad kommer Telge Återvinning AB att ta över hämtningen av hushållsavfall i Gnesta och Trosa kommun. Bolaget berättar i ett pressmeddelande att man ser fram emot att utöka sin verksamhet.

– Vi är glada och stolta över att få uppdraget att ta hand om hushållsavfall i Trosa och Gnesta kommun, säger Micael Ottosson, avdelningschef på Telge Återvinning.

Inledningsvis kommer det inte att bli några större förändringar för kommuninvånarna. De kommer fortsatt separera matavfall och restavfall i olika påsar som läggs i samma tunna. Men på sikt väntas förändringar i och med den nya lagen om fastighetsnära insamling som ska införas till 2027.

Enligt Eija Karlsson, handläggare i Trosa kommun, har man ett gott samarbete med Telge sedan tidigare och ser fram emot att utveckla det ytterligare. Även Gnesta kommun uttrycker sig positivt om samarbetet och Telges erfarenhet av fastighetsnära insamling.

– Det känns tryggt att ha en entreprenör som Telge med gedigen erfarenhet av fastighetsnära insamling, säger Jonas Ek, renhållningschef i Gnesta.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 17:00
Senast uppdaterad: 11 december 2023 23:59

INSÄNDARE: Tack för att ni finns

Hjarta

Foto: Pexels

Tack Shamash, tack Alexander, tack Telgenytt.

Ni berikar Södertälje, ni gör ett fantastiskt arbete, ni är underbara och ni är uppskattade. Tack för att ni finns.

När jag såg er artikel och Shamash Oyals insats för barnen som dansar ihop på Majtorpskolan blev jag så himla glad. Jag har kollat på klippet över 50 gånger och jag ler lika mycket varje gång. Jag kan varken assyriska eller syrianska, men jag kände en värme av mycket kärlek och inkludering.

Det är precis det Södertälje står för, kärlek och gemenskap.

K.

Julkassen. Ett samarbete mellan S:t Afrems ortodoxa kyrka och Telge nytt.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 13:59
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors