Företag i fokus:

Telgenytt och ortodoxa kyrkan lanserar ”Julkassen”

JULKASSE

Jirjes Shamon, Alexander Isa, Birgitta Kaya, Hobil Varli och Fadi Khamis. Foto: Shamash Oyal

Telgenytt inleder ett nytt samarbete med S:t Afrems ortodoxa kyrka inför julen. ”Julkassen”, där varje insamlad krona, med bidrag från lokala företag och privatpersoner, går oavkortat till mat för behövande.

Varje år mottar Telgenytt en mängd förfrågningar från företag och privatpersoner som önskar hjälpa behövande. Det som tidigare sågs som en stor utmaning att genomföra blir nu verklighet, tack vare ett nytt samarbete med den ortodoxa kyrkan.

– Jag är oerhört glad att vi fått till samarbetet med S:t Afrems ortodoxa kyrka. Vi har länge velat bidra tillbaka till samhället men vi har inte lyckats genomföra det själva. Så när kyrkan ringde oss och frågade om vi ville medverka tvekade vi inte ett ögonblick, säger Alexander Isa, ansvarig utgivare på Telgenytt.

Samarbetet med S:t Afrems ortodoxa kyrka inkluderar St Afrem scoutkår, Suryoyo Sat, Syrianska föreningen, Syrianska FC, Gefe Fans, SAUF och SOKU Södertälje S:t Afrem, vilket också innebär underlättade stödinsatser för genomförandet.

– Vi på S:t Afrem ger idag flera bidrag till behövande, även utomlands. Nu kände vi att vi ville bidra på hemmaplan och till många Södertäljebor som har det oerhört tufft. Vi är verkligen glada över samarbetet med Telgenytt och genom dem hoppas vi nå ut till så många som möjligt, säger Birgitta Kaya, ordförande för S:t Afrems ortodoxa kyrka, och tillägger.

– Vi välkomnar alla Södertäljebor som behöver hjälp i en svår och tuff utmanande period att anmäla sig till vår Julkasse, säger Birgitta.

Som en del av samarbetet kommer Telgenytt att i en särskild annons tacka alla företag som bidrar till Julkassen.

– Jag ser fram emot ett långsiktigt samarbete med S:t Afrems ortodoxa kyrka och välkomnar fler organisationer att ansluta sig till vårt återkommande julinslag för behövande i Södertälje, säger Alexander Isa.

Är du i behov av Julkassen?

Anmäl dig idag via länken hos S:t Afrems ortodoxa kyrka.

Utdelningen sker den 21 december i S:t Afrems kyrka på Klockarvägen 110 från klockan 15:00 till 20:00.

Så kan du bidra till Julkassen:

Swisha till 123 314 57 03 eller sätt in på Bankgiro 5324-1451.
Ange ”Julkassen” och givarens/företagets namn på inbetalningen. Alla företag som bidrar till Julkassen tackas i en annons i Telgenytt. Sista inbetalningsdag är den 15 december.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 november 2023 04:30
Senast uppdaterad: 22 december 2023 16:12

INSÄNDARE: Lagöverträdelsen kommer kosta kommunen dyrt

Södertälje kommun

Arkivbild

Jag tycker att turerna kring bakgrundskontrollerna är oerhört märkliga, men efter SVT:s avslöjande är det nästan skrämmande. Vad är det Södertälje kommun håller på med, och varför undviker säkerhetsbolaget SVT:s reportrar?

Jag är inte anställd av Södertälje kommun, och det är jag oerhört glad över. Jag skulle inte uppskatta att få mina personuppgifter skickade till ett bolag på en USB-sticka. Ännu värre är det när vår kommunledning ignorerar lagstiftningen för att få sin vilja igenom. Skamligt.

En annan sak som jag starkt reagerade på var Länstidningens bevakning och inriktning i ämnet. Istället för att lyfta fram SVT:s reportrars fantastiska granskande arbete, fokuserar de på hur en dömd person ”slank igenom kontrollen”. Jag kliar mig i huvudet.

Helt plötsligt, när kommunen pressas av SVT efter att ha visat sig ha smuts under naglarna, råkar Länstidningen komma över uppgifter och ”avslöjar” en yngling som var tillfälligt anställd inom kommunen som fick fängelse. Snart lär vi se ansvariga stolt peka på det goda som medfört med kontrollerna för att flytta fokus. 

”Det är inte acceptabelt att bryta mot lagen bara för att få sin vilja igenom.”

Jag ifrågasätter inte kontrollerna, men jag ifrågasätter starkt tillvägagångssättet för att få sin vilja igenom. Det är inte acceptabelt att bryta mot lagen bara för att få sin vilja igenom. Södertälje kommun och alla inblandade politiker borde hållas ansvariga för lagöverträdelsen.
Varför Länstidningen enbart väljer att belysa ena sidan av bakgrundskontrollerna och inte det olagliga agerandet av kommunstyrelsen är en gåta. 

Mer än 8000 personer har fått sina personuppgifter olagligt överförda av kommunledningen till ett företag som undviker SVT:s granskande. Ett säkerhetsbolag som knappt har ett kontor. Det finns många frågor man vill ha svar på. Hur kunde de få ett sådant kontrakt med kommunen och varför undviker de SVT? Jobbar de med 8000 personuppgifter hemifrån eller från ett stort kontor som delas med 100-tals andra företag? Var är de anställdas trygghet?

Detta kommer med stor sannolikhet leda till höga kostnader för kommunen i form av flera skadeståndsansökningar. Om jag själv hade blivit utsatt för en sådan integritetskränkning, skulle jag också ha anmält det till Integritetsskyddsmyndigheten.

/Rättskaffens man

Läs även: – SENASTE NYTT: Kommunen avslöjas för att bryta mot lagen

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 oktober 2023 12:49
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Demonstrerar mot pendelkaoset – ”En demokratifråga”

2C755686-CB70-41E8-8107-D71CBC3FE2EB

Demonstration mot pendeltågssituationen i Mölnbo. Foto: Privat

Pendelkaoset i Stockholms län har påverkat många, inte minst de boende i Gnesta, Mölnbo och Järna som i helgen tog beslutet att protestera mot situationen.

Nyligen startades ”pendeltågsupproret” av två Huddingebor som bland annat genomför namninsamlingar mot pendeltågssituationen. Men situationen påverkar betydligt fler, även utanför Huddinges gränser.

Boende i Gnesta är några av de drabbade som under våren träffade representanter från styret i Region Stockholm, så som Anton Fendert (Mp) och Michaela Haga (C), för att bland annat diskutera inställda turer på linje 48 mellan Södertälje och Gnesta.

I helgen valde föreningen Gnestapendeln att medverka i en större aktion för att visa missnöje mot pendeltågstrafiken. På sociala medier uppmanade arrangören deltagarna att samlas och protestera vid den pendelstation som ligger närmast deras bostadsort.

Boende i Gnesta, Mölnbo och Järna vill se en förändring. Foto: Privat

– Fungerande kollektivtrafik är en demokratifråga. Varje dag med pendeltågsförseningar kostar minst 35 miljoner i samhällskostnader, skriver arrangören ”Pendeltågsupproret”, på sociala medier.

Enligt Diana, ordförande föreningen Gnestapendeln, hade befann sig 12 personer vid stationen klockan 12 på lördagen för att medverka i demonstrationen.

– Vi i Föreningen Gnestapendeln uppmanade till demonstration på vår linje också och vi vet att det fanns representanter för linje 48 som demonstrerade i Gnesta, Mölnbo och Järna, säger föreningen Gnestapendeln i ett mail till Telgenytt.

Syftet med aktionen är bland annat att åstadkomma en förändring så att tågen följer avtalen på samtliga linjer i hela regionen, något som invånarna i Gnesta har fått uppleva med inställda turer. Dessutom vill man stoppa höjningen av biljettpriser och alltid bli kompenserade vid problem.

Läs även: – Gnestaföreningen – ”Förväntar oss att politikerna agerar”

Foto: Privat

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 oktober 2023 08:00
Senast uppdaterad: 16 oktober 2023 01:41

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors