Företag i fokus:

Glada beskedet: Nya regler för uteserveringar

Ritz-1

Restaurang Ritz vid Marenplan en solig sommardag. Foto: Alexander Isa

Restaurangägare i Södertälje stadskärna kan nu glädjas åt nya, förenklade riktlinjer som tillåter uteserveringar året om, enligt ett nytt beslut från tekniska nämnden.

I ett välkommet beslut har tekniska nämnden i Södertälje kommun antagit nya riktlinjer som möjliggör för restaurangägare att ha uteserveringar under både sommar- och vinterperioden. Tidigare begränsad till sommarmånaderna (1 april till 31 oktober), kan uteserveringar nu även vara öppna under vintersäsongen, från 1 november till 31 mars.

– Vi har tagit fram de nya riktlinjerna för att de ska vara enklare och tydligare att följa och förstå. Samma regler ska gälla för alla. Det är också väldigt efterfrågat då det är många som vill ha uteservering i Södertälje, säger Tinde Strand, trafikplanerare som tagit fram de nya riktlinjerna. 

En nyhet i dessa riktlinjer är också möjligheten att förankra uteserveringen i marken, vilket ger mer stabilitet och säkerhet. Det är dock viktigt att notera att inglasade uteserveringar kräver bygglov, då de anses vara en utbyggnad av fastigheten snarare än en temporär serveringsplats.

Att starta en uteservering förutsätter att man erhåller ett godkännande från polisen. Det är viktigt för restaurangägare att detaljstudera de tillämpliga reglerna och kraven för uteserveringar före ansökningsprocessen. Ansökan om tillstånd görs för varje period separat.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 november 2023 21:16
Senast uppdaterad: 30 november 2023 21:16

Initiativtagaren Wikner: – ”Ser fram emot en härlig sommar”

Wikner Mötesplatsen

Barn- och ungdomssportchefen. Foto: Mötesplatsen / Alexander Isa

Basket, futsal, volleyboll, tennis, dans och spontanidrott. Nästa vecka inleds den flera veckor långa tillställningen som arrangeras av Mötesplats Södertälje med Södertäljeprofilen Alexander Wikner vid rodret.

– Vi är många i Södertälje som vill samverka för att bidra till ökad rörelse och en trygg och meningsfull fritid för barn och ungdomar i Södertälje, säger Alexander Wikner, barn- och ungdomssportchefen på SBBK, till Telgenytt.

Från och med onsdag den 14 juni till vecka 26 erbjuds barn och ungdomar i åldern 7-16 år möjligheten att delta i olika aktiviteter och turneringar på Stora Torget i centrum. Syftet är att främja ökad fysisk aktivitet, meningsfull fritid samt skapa trygga och attraktiva mötesplatser för barn och ungdomar i Södertälje.

Projektet strävar efter att främja samarbete mellan olika aktörer i Södertälje, erbjuda trygga och meningsfulla lovakviteter för barn och ungdomar i prioriterade områden samt inspirera till spontanidrott och rörelseglädje. Dessutom vill man ge unga ledare möjlighet att utvecklas genom att erbjuda feriepraktik åt 24 ungdomar, varav hälften är kvinnor, och ha en jämställd deltagarrepresentation med hälften tjejer.

Mötesplatsen i samverkan med Street Futsal Club. Bild: Mötesplatsen.

Tidigare år har de enbart ägt rum utanför stadskärnan, men nu arrangeras de för första gången även i centrala Södertälje. Detta har blivit möjligt genom samverkan med kommunkoncernen, Södertälje City, RF SISU Sörmland, Södertälje Futsal Club, Idrott Utan Gränser, LEBI Skol IF och andra lokala föreningar.

– SBBK är otroligt tacksamma. Vår satsning är endast möjlig via lokal samverkan och att alla bidrar med det de är bäst på. Vi vill tacka alla partners för deras engagemang och ser mycket fram emot en härlig sommar med mycket rörelse och gemenskap tillsammans med barn och ungdomar i Södertälje, säger Wikner, som har initierat, samordnat och framgångsrikt skapat samverkan mellan viktiga aktörer i staden genom Mötesplatsen.

Utöver centrum kommer Mötesplats Södertälje även finnas i olika områden fram till vecka 30, såsom Ronna, Fornhöjden, Brunnsäng, Blombacka, Hovsjö, Lina, Saltskog/Västergård och Geneta. På plats kommer det finnas utbildade feriearbetare, äldre ungdomar från Södertälje samt äldre vuxna från samarbetsorganisationerna.

Läs även: – Här arrangerar SBBK stor turnering för skolor

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 9 juni 2023 07:38

Så vill kommunen förbättra dialogen med företagen

Södertälje kommun

Arkivbild.

Södertälje kommun har tagit initiativ till att förbättra dialogen med företagen och företagsklimatet. Detta genom att införa utbildningen ”Motiverande Samtal”, (MI), för sina medarbetare.

– Det här hjälper oss att ta nästa steg när det gäller myndighetsutövning och därmed kunna ge en god service. Vi ska vara världsmästare på att hjälpa företag att göra rätt vilket utbildningen ger bästa förutsättningar för, menar Jonas Karlsson, näringslivschef i Södertälje kommun, i ett pressmeddelande.

75 medarbetare har nyligen slutfört utbildningen som fokuserar på att integrera företagarperspektivet i MI, vilket gör satsningen unik i kommunsverige. Metodiken är vanligt förekommande inom hälso- och sjukvård, kriminalvård, socialtjänst och skola men har inte tidigare tillämpats på detta sätt inom kommunen.

– MI ger oss verktyg att vara trygga och modiga i vår dialog med företag och därmed en bra service, säger Aydin Aho på näringslivsavdelningen som är projektledare för MI utbildningen.

Miljökontoret och socialkontoret har tidigare använt metoden med goda resultat. Genom att införa MI som samtalsmetod och förhållningssätt i dialogen med företagen, strävar kommunen efter att förbättra företagens upplevelse i kontakten med kommunen och därmed skapa ett bättre företagsklimat.

Utbildningen i MI riktar sig till medarbetare och chefer som arbetar med myndighetsutövning och företagskontakter. I första hand har utbildningen erbjudits till samhällsbyggnadskontoret, miljökontoret, socialkontoret, kontaktcenter och näringslivsavdelningen. Utbildningen omfattar tre heldagar och innehåller teori, övningar och grupparbeten. Ett uppskattat moment i utbildningen var ”näringslivskunskap” där deltagarna fick lära sig om näringslivet i Södertälje och reflektera kring ansvaret för att skapa ett bra företagsklimat.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juni 2023 20:41
Senast uppdaterad: 8 juni 2023 20:41

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors