Företag i fokus:

Glada beskedet: Nya regler för uteserveringar

Ritz-1

Restaurang Ritz vid Marenplan en solig sommardag. Foto: Alexander Isa

Restaurangägare i Södertälje stadskärna kan nu glädjas åt nya, förenklade riktlinjer som tillåter uteserveringar året om, enligt ett nytt beslut från tekniska nämnden.

I ett välkommet beslut har tekniska nämnden i Södertälje kommun antagit nya riktlinjer som möjliggör för restaurangägare att ha uteserveringar under både sommar- och vinterperioden. Tidigare begränsad till sommarmånaderna (1 april till 31 oktober), kan uteserveringar nu även vara öppna under vintersäsongen, från 1 november till 31 mars.

– Vi har tagit fram de nya riktlinjerna för att de ska vara enklare och tydligare att följa och förstå. Samma regler ska gälla för alla. Det är också väldigt efterfrågat då det är många som vill ha uteservering i Södertälje, säger Tinde Strand, trafikplanerare som tagit fram de nya riktlinjerna. 

En nyhet i dessa riktlinjer är också möjligheten att förankra uteserveringen i marken, vilket ger mer stabilitet och säkerhet. Det är dock viktigt att notera att inglasade uteserveringar kräver bygglov, då de anses vara en utbyggnad av fastigheten snarare än en temporär serveringsplats.

Att starta en uteservering förutsätter att man erhåller ett godkännande från polisen. Det är viktigt för restaurangägare att detaljstudera de tillämpliga reglerna och kraven för uteserveringar före ansökningsprocessen. Ansökan om tillstånd görs för varje period separat.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 november 2023 21:16
Senast uppdaterad: 30 november 2023 21:16

Nationaldagen firades stort på Torekällberget

5E828CA4-AA83-4281-912A-7BA101C42DBF

Foto: Helen Shabo

Torekällberget bjöd på en heldag fylld med aktiviteter för alla, från barn till vuxna.

Nya svenska medborgare fick sitt medborgarskap/uppehållstillståndsceremoni, musik av Kulturskolan, svenska flaggan hissas, Södertälje Kammarkör och även nationalsången sjöngs dagen till ära. Södertäljebasketprofilen, Nina Baresso, höll i taktpinnen och var dagens nationaldagstalare.

Dagen till ära, Sveriges nationaldag, den 6 juni är en dag värd att hyllas. Låt oss ta denna dag och ära den till vårt älskade Sverige som tillåter människan leva fritt, uttrycka sig fritt, rätt till sjukvård, rätt till skolgång och utbildning. Sverige som tagit emot hundratals människor på flykt med öppna armar och skapat en plats för dem att starta ett liv på. Torekällberget är redan en plats som många barnfamiljer besöker ofta för att hälsa på djuren men också uppleva kulturen, naturen och få ta del av den historia som bevarats än idag.

Väl på plats fanns även försvarsmakten i sina ståtliga uniformer, med vapen hängandes runtom halsen ståendes bredvid sina mäktiga fordon. De var inte bara mäktiga, de var utöver det oerhört trevliga och tillmötesgående, samtalade med besökarna samt visade upp sina medtagna redskap.

Boel Godner (S) tillsammans med kommundirektören delar ut årets Sankta Ragnhildsmedaljen till Emelin Oduncu för sina hjältemodiga insatser under 2022. Med motiveringen ”Genom sitt stora personliga engagemang mot fördomar och hedersrelaterat förtryck har Emelin Oduncu visat stort mod genom att tala om frågor som är svåra att tala om i Södertälje”.

Väl på plats att ta emot medaljen är ingen mindre är Emelins son Bobby Oduncu som å Emelins vägnar tackar för priset och säger några välmenande ord ”Min mamma är kontaktperson för många, varav många uttryckt att de önskar att hon var deras mamma. Min mamma har då sagt nej det gör du inte, du har världens bästa mamma, jag behöver bara prata med din mamma. Genom att prata med varandra och lyfta tunga känsliga ämnen kan vi nå fler människor och göra en skillnad tillsammans”.

Södertälje bjöd på en massa skoj, festligheter, godsaker, härliga minnen och även vädret var på sitt bästa humör. Det vart ett fantastiskt firande av den svenska nationaldagen. Som du förtjänar det, vårt underbara Södertälje.

Foto: Helen Shabo

Foto: Helen Shabo

Foto: Helen Shabo

Foto: Helen Shabo

Foto: Helen Shabo

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2023 08:00
Senast uppdaterad: 6 juni 2023 21:25

Stort engagemang när första spadtaget togs för nya Futurum

Skärmavbild 2023-06-06 kl. 16.54.12

Lars Greger, ordförande Telge Fastigheter, Tobias Stridberg, projektchef Telge Fastigheter, Susanne Bergström (S), vice ordförande för Järna kommundelsnämnd och Hanna Klingborg (MP). Bild: Södertälje kommun.

Järnabor, arkitekter, politiker, bibliotekarier och tjänstepersoner från Telge och kultur- och fritidskontoret samlades i Järna centrum för att fira och ta det första spadtaget för nya Futurum.

– Det är superroligt att det äntligen är i gång, säger Tobias Stridsberg, projektchef på Telge Fastigheter, som ansvarar för byggandet, i ett pressmeddelande.

Järna centrum blev platsen för en glädjefylld och engagerad tillställning när första spadtaget för nya Futurum togs den 29 maj. Futurum är en planerad gemensam mötesplats som kommer att erbjuda olika kultur- och fritidsaktiviteter för alla som bor eller vistas i Järna. Det inkluderar bland annat ett bibliotek, en fritidsgård, en kulturskola, föreningsverksamhet och en scenverksamhet.

 – Min förhoppning är att våra verksamheter i Futurum ska samla många och fungera generationsöverskridande, säger kultur- och fritidschefen Maria Lindeberg.

Bild/Illustration: Nyrens arkitektkontor.

Bygget av Futurum har varit föremål för planering och diskussion under en lång tid. För att fira detta viktiga steg samlades invånare, arkitekter, politiker, bibliotekarier och tjänstepersoner från Telge och kultur- och fritidskontoret. Tårta och tal var en del av firandet, där glädje och förväntan över den kommande mötesplatsen var tydligt närvarande.

Nya Futurum förväntas bli en central och livfull plats där människor kan mötas, utforska och delta i olika kulturella och fritidsaktiviteter. Med första spadtaget har projektet tagit ett viktigt steg framåt, och invånarna i Järna ser nu fram emot att se Futurum växa och bli en viktig del av deras gemenskap.

 – Det är så roligt att Södertälje kommun väljer att satsa på kulturen, på våra barn och unga och på Järna. Vi i Järna kommundelsnämnd vill skapa liv och rörelse i Järna centrum och vill att Futurum ska bli en mötesplats för människor i olika åldrar och med olika bakgrund, säger Hanna Klingborg, ordföranden för Järna kommundelsnämnd.

Nya Futurum förväntas vara färdigställt till hösten 2024.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 6 juni 2023 15:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors