Företag i fokus:

Glada beskedet: Nya regler för uteserveringar

Ritz-1

Restaurang Ritz vid Marenplan en solig sommardag. Foto: Alexander Isa

Restaurangägare i Södertälje stadskärna kan nu glädjas åt nya, förenklade riktlinjer som tillåter uteserveringar året om, enligt ett nytt beslut från tekniska nämnden.

I ett välkommet beslut har tekniska nämnden i Södertälje kommun antagit nya riktlinjer som möjliggör för restaurangägare att ha uteserveringar under både sommar- och vinterperioden. Tidigare begränsad till sommarmånaderna (1 april till 31 oktober), kan uteserveringar nu även vara öppna under vintersäsongen, från 1 november till 31 mars.

– Vi har tagit fram de nya riktlinjerna för att de ska vara enklare och tydligare att följa och förstå. Samma regler ska gälla för alla. Det är också väldigt efterfrågat då det är många som vill ha uteservering i Södertälje, säger Tinde Strand, trafikplanerare som tagit fram de nya riktlinjerna. 

En nyhet i dessa riktlinjer är också möjligheten att förankra uteserveringen i marken, vilket ger mer stabilitet och säkerhet. Det är dock viktigt att notera att inglasade uteserveringar kräver bygglov, då de anses vara en utbyggnad av fastigheten snarare än en temporär serveringsplats.

Att starta en uteservering förutsätter att man erhåller ett godkännande från polisen. Det är viktigt för restaurangägare att detaljstudera de tillämpliga reglerna och kraven för uteserveringar före ansökningsprocessen. Ansökan om tillstånd görs för varje period separat.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 november 2023 21:16
Senast uppdaterad: 30 november 2023 21:16

Fordon voltade och fattade eld – Person förd till sjukhus

Olycka Ambulans

Arkivbild

På tisdagsförmiddagen inträffade en allvarlig olycka strax utanför Mölnbo. En man i 65-årsåldern skadades och fördes med ambulans till sjukhus

Det var vid 11-tiden som SOS Alarm fick samtal om en allvarlig olycka på riksväg 57 strax utanför Mölnbo. En man i 65-årsåldern voltade med sin bil som fattade eld, men mannen hann ta sig ut ur bilen innan branden bröt ut enligt polisens uppgifter.

Mannen, vars skadeläge ännu inte är känt, har blivit förd till sjukhuset med ambulans för vidare vård.

Detaljerna kring olyckan, inklusive orsaken till avåkningen och eventuella omständigheter som kan ha bidragit till olyckan, är ännu inte klara. Utredningen kommer att fortsätta när mannen har återhämtat sig tillräckligt för att kunna ge sin version av händelsen rapporterar polisen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juni 2023 11:57
Senast uppdaterad: 6 juni 2023 12:23

Liberalerna: Dags att stärka det svenska medborgarskapet

Svenska flaggan Nationaldagen Pixabay

Foto: Pixabay.

I dagarna firar vi Sveriges nationaldag och i samband med det välkomnas nya svenska medborgare i Södertälje kommuns gemenskap under en medborgarskapsceremoni. Som ny svensk medborgare behöver man dock mer än ett svenskt pass och jordgubbstårta – man behöver en ärlig chans att bli en del av det svenska samhället.

Medborgarskapet är biljetten in i det svenska samhället och bör vara ett kvitto på att integrationen har fungerat och att man har blivit en del av det svenska samhället. Så är det inte idag.

Liberalerna har länge arbetat för att höja medborgarskapets status, till exempel med språkkrav för medborgarskap och medborgarskapsceremonier, för att fira att fler vill bli en del av vår gemenskap och förstår vad det innebär.

Idag kan man få sitt medborgarskapsdiplom utan att kunna läsa vad som står på det. Det är ett misslyckande för inkluderingstanken och integrationen. Liberalernas integrationspolitik har som mål att de som kommer till Sverige ska bli medborgare och fullt ut ingå i samhällsgemenskapen. Att kunna svenska språket är en nyckel till att bli en del av samhället, skaffa sig ett jobb och förverkliga sina drömmar.

Gruppledaren för Liberalerna i Södertälje, Metin Hawsho.

I takt med att vi kräver mer av alla som vill bli svenska medborgare blir medborgarskapet ännu mer värt att fira. Att någon ansträngt sig för att lära sig vårt språk och hur den svenska demokratin fungerar är värt att uppmärksamma. 

Därför föreslår Liberalerna: 

  • Inrätta svenska språkets dag. På samma sätt som vi firar andra betydelsefulla dagar, nationaldagen eller FN-dagen, borde vi fira alla de som lär sig det svenska språket.
  • Bättre medborgarskapsceremonier. Medborgarskapsceremonierna bör bli mer högtidliga. De som blir medborgare bör därför få en medborgarskapsmedalj i samband med ceremonin.
  • Personligt medborgarskapssamtal. Förutom kravpå kunskaper i svenska och om det svenska samhället, anser Liberalerna att ansökan om medborgarskap ska inkludera ett personligt möte – ett medborgarskapssamtal. Samtalet syftar till att förklara och diskutera vad det svenska medborgarskapet innebär och vilka rättigheter och skyldigheter det medför.

Liberalerna vill välkomna fler nya svenska medborgare till den svenska gemenskapen. Det är värt att fira en dag som nationaldagen.

Metin Hawsho, Gruppledare för Liberalerna i Södertälje

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors